Marulf Startet 17.August.2010 Del på Facebook Startet 17.August.2010 Etter en sesong med Maritims gummibåt vurderer jeg nå å bytte denne ut. Ingenting vondt å si om båten, men den blir i minste laget når familien på 5 skal ombord. Kriterier for ny båt: 10-11 fot med god bæreevne, gode sjøegenskaper og lite skvett over baugen Godkjent for 10hk Lavest mulig vekt Har seilebåt uten daviter så jeg transporterer den på dekk under lange seilaser. Noen som har noen anbefalinger å gi? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 (redigert) Ut i fra hva du skriver tenker jeg at en RIB er å foretrekke. Men da får du kanskje litt vansker med å lagre den på dekk? Veier rundt 40-50 kg disse RIB'ene i den størrelsen. Poenget med RIB er at da får du den stabiliteten og sjøegenskapene som du etterspør. Flatbunnede gummibåter er våte i sjøen. Kvalitet henger sammen med pris også her. Vi har gode erfaringer med Zodiac Yachtline. En 310 er kanskje et god størrelse for dere. Heng på en 9,9 totaker og dere har jolle til alle formål. Redigert 18.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Ser at Suzumar har båter med ganske høy baug. Dette må vel medføre mindre skvetting skulle jeg tro. De har i tillegg en serie de kaller VIB, Noe de i reklamen sier at er nesten som en RIB, skrogmessig: "När den inbyggda durken i V-skrovet på VIB-modellerna är uppblåst, får man den styrka och styvhet som vanligen förknippas med konventionella båtar med glasfiberarmerad plast (GRP). V-skrovet ger en otroligt bra stabilitet vid alla hastigheter och förhållanden." Vekten på en VIB310 er 34 kg, noe som virker utrolig bra. Noen som har prøvd ut denne typen båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Oppblåsbar bunn får man på mange gummibåter. Uansett får du ikke stabiliteten og sjøegenskapene til en RIB Det blri alltid et kompromiss når vekt er viktig. Hvorfor ikke slepe jolla bak i stedet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Jeg er også i de samme tankene, bytte ut min konvensjonelle oppblåsbare Silver Marine med en RIB. Er det noen som har sett noen tall på slepemotstanden i en 10fot RIB kontra en 10fot standard gummijolle? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Oppblåsbar bunn får man på mange gummibåter. Uansett får du ikke stabiliteten og sjøegenskapene til en RIB Det blri alltid et kompromiss når vekt er viktig. Hvorfor ikke slepe jolla bak i stedet? Jeg sleper som regel jolla på korte distanser, men feks når jeg skal lengre etapper som feks Karmøy-lindesnes, drar jeg den opp på dekk. Dette for å unngå unødige bekymringer om at jolla skal blåse rundt, samt at jeg unngår tap av fart (seilbåt går sakte nok fra før ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
christensenleif@msn.com Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 jeg hadde en Zodiac fastroller 300 med oppblåsbar kjøl denne flippet stadig rundt ved slep i litt bølger...selv med motor på ble så lei at jeg kjøpte en brukt AB Inflatables AL295 en 9,5 fots aluminiums-rib denne veier kun 43kg og har dyp v-bunn med dobbel luftfylt alu-dørk og meget gode sjøegenskaper dessuten sleper den som en gud!uansett vær!tar den aldri opp,tar aldri av motoren heller med en 9,9 Yamaha to takt går den som et skudd dessuten har den extra sterke hypalon pølser av den litt grove sorten(større diameter) og solid bæreevne trenger heller ikke å være redd for å kjøre opp i "røysa" når bikkja er nøden anbefales sterkt! mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 ville nok hatt en zodiac yacht line. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Så båt med gummidørk er ustabil å slepe og har lett for å gå rundt. Er dette pga den lave vekten eller skrog-fasongen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 ja og ja, vinden får godt tak under den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
christensenleif@msn.com Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 poenget med gummidørk og gummikjøl må jo være vekten,som forenkler å legge den på dekk/hyttetak eller tømme den for luft og stue den bort ellers bare ulemper imo mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Jeg låner denne tråden litt. Skal ha RIB som jolle til båten og lurer på en ting. Når det gjelder typen så har jeg fått litt dilla på Grand. De har steppa skrog(om det hjelper noe aner jeg ikke) og 2 tofter. Spørsmålet er om jeg bør gå for 330 i stedet for 300. Jeg har en Tohatsu 9.8 4-takt som skal stå for fremdriften. Tidligere hadde jeg en Aquaquick RIB 300 med denne motoren, men opplevde at den kunne bli litt vanskelig p få i plan med 3 stk. ombord. Det som ofte er problemet er at med mye last så blir de vanskelig å få ut av vannet. Tanken min er derfor at en 330cm RIB har mere bæring og derfor lettere kommer ut av vannet med 3 stk. ombord enn hva en 300cm gjør. Noen med erfaring ? Eventuelt noen som har Grand RIB og kan si noe om hvordan den oppleves ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Tja, denne tråden sklei rett gjennom. Det som ble resultatet i løpet av dagen var at jeg endte opp med å bestille en BRIG 330 http://www.govi.no/index.php?page=brig&subpage=falcontenders#F330 Grunnen til at det ble Brig og ikke Grand var enkelt å greit at både importøren Govi og forhandleren West-System hadde bommet på salget i år og knapt hadde båter. De hadde ingen 300 og av 330 hadde de 2 stk blåfargede Brig. Det var det og valget ble på en måte ganske enkelt..... Håper den planer letter enn den 300cm Aquaquick RIB jeg hadde tidligere. Logikken mis sier i hvert fall at 30cm lengre skrog gir bedre løft på vei opp i plan og at den tåler litt mere vekt av den grunn. Til helgen får jeg svaret.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vitjaren Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Har ein NB 870 og ønsker å ha ei jolle med på tur. Lurer litt på Suzimar sin 270 eller 310 rib. Aller helst 310 men den blir kansje i største laget og ha på tvers på badeplattformen?? Har prøvt for moro med ei Steady 320 med eigenvekt på 110 kg men den blir for tung og ha bakpå + at den senker farten med 1,5 knop under slep. Er det nokon som har kjenskap til Suzimar sine joller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Jeg har suzumar sin 270 rib (ds 270) En kjempebåt som jeg har hatt mye morro av. Jeg har en mercury 6 hp 4 takt og det går greit unna med bare meg oppi. Vil nok anbefale større motor for å få i plan med flere personer. Etter min mening mye båt for pengene, den går bra i sjøen og tar bølgene fint. Må pumpe den litt en sjelden gang og savnet en ekstra tofte bak for den som styrer. Dette har jeg dog fått kjøpt løst og montert. Vurder om du skal ha mx versjonen med selvlensing og stuerom, denne har flatt gulv og er litt enklere å bevege seg i, dessuten slipper du å lense. Ulempen er at du trenger litt større motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Jeg hadde 290 cm jolle på 305 cm bred båt. Det var for stor jolle. Nå har jeg Suzumar 310 cm på 405 cm bred båt. Det er passe jolle. Fantastisk god jolle - hatt min i 5 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
overoe Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Et lite tips. Sett på smart tabs på den (koster 1000-1200 hos maritim) da går den lett opp i plan og den holder seg der ned til 10 kn. Vær glad de ikke hadde flere Grand. Min erfaring er at Brigg er mer solid bygget. Jeg har en F330L med Tohatsu 25/32 hk 2 t. Den makser på 34 kn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.