Jump to content

Prosjekt: Flipper 450 HT


sveiners

Recommended Posts

Må jo lage en prosjekt tråd på båten..

 

skuta2.jpg

skuta1.jpg

 

Teknisk Data:

 

 

Lengde: 4.50 m

Bredde: 1.85 m

Vekt: 215 kg

Motoralt. 20-55 hk

Topphastighet med 40 hk 27 kn

Sengeplasser: 2 st

 

Produksjonssår 1969-76

 

Antal produserte 2000 st.

 

 

Produsent: Flipper Boats Paimio FI og i Bollnäs

Konstruktør: Sigurd Isacson (hydrodynamiska)

Design: Sigurd Isacson

 

info hentet fra: www.flipperbat.se

 

Teksten er fritt oversatt av trådstarter

Redigert av sveiners (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne skal jeg følge med på :) toppers :)

 

morro å høre, fin båt forresten, siden vi er så langt ute i sesongen ser jeg meg nødt til nå i første omgang å få båten på vannet, det som trenger å gjøres er å koble litt på motoren og gå over skroget, tror det har vert hull i kjølen og gjordt dårlig tettearbeid.. første "offisielle" tur hvis alt går som planlagt er lørdag 28.09.10 på campingen

 

Planene jeg har med skipet er:

 

Skipsgulv

Gjøre om sengeplassene forran til sitteplasser med bord

lage nytt bord til sitteplassene bak

trekke om seter og benker

pusse og lakkere om båten

trekke innvendig cabin med "sky"skinn i tak og vegger

pusse og lakkere eksisterende treverk

ny fenderlist

 

så får vi se hva jeg orker og makter, kommer jo til å ta tid og båten skal jo brukes

men endel av materialene har jeg etter et gammelt selcoprosjekt som ble for mye

Redigert av sveiners (see edit history)
Link to post
Share on other sites

begynte litt forsiktig på et avgrenset område med skrogpussing i dag, tenkte bare jeg skulle få tettet den så jeg får prøvd den etpar turer før sommeren er over men skjønte fort at dette kan ta litt mere tid enn planlagt

baatkjoelen2.jpg

baatkjoelen1.jpg

 

så den første prøveturen ble plutselig litt utsatt

ser ut som om det bare er "fikset" på for å se tett ut men laget var tynt som papir

Link to post
Share on other sites

tok meg i naken og gikk ut igjenn i dag også.. gjør som følger : pusser godt ned et større område rundt, "fyller" hullene med glassfibersparkel med fibertråder, pusser ned en gang til og legger på glassfiberstrie og epoxy.

der det ikke er hull legger jeg på ekstra strie og epoxy for å forsterke de andre reperasjonene, fikk pusset og lagt på glassfibersparkel på den ene kjølen i dag

baatkjoelen4.jpg

baatkjoelen5.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det blir jo langt ut på siden, under benkene ? Det er kanskje støpt innerliner i denne slik at du må kutte hull i bunn av benkene ?

det er under "sengeplassene" helt forran, om det er gulv under "senga" vet jeg ikke da denne er helstøpt i ett med gulvet, benkene bak kan åpnes slik at men kan se rett til kjølen men det står en vegg litt lenger fremme ved setene så man ser ikke fremover

Link to post
Share on other sites

begynte så vidt på andre kjølen i kveld, gikk over med en skrutrekker og banket litt på kjølen først

kjoel21.jpg

 

fant dessuten et større område som ser ut som om det er reparert med vanlig stålsparkel, var veldig klumpete der og da jeg begynte å slipe luktet det plutselig bil, skal se om jeg får tatt et bilde av det i morgen når lyset er litt bedre

Link to post
Share on other sites

Hei sveiners,

 

Ser i det første innlegget ditt at du planlegger å legge skipsdørk i båten din, det blir veldig flott. Hvis du bare skal lime ned skipsdørken og ikke skru i tillegg, så må du få dørken din veldig stiv før du legger denne, ellers har jeg sett at skipsdørken løsnet fra hoveddørken når den ble utsatt for slag.

 

Mvh

mask

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

da har vi kommet litt lenger ihvertfall, ble siste laget med polyester og glassfiberduk i dag, slik som jeg har sett på forumene her gjenstår bare å vaske med tynner eller liknende å ha på x-antall lag med epoxyprimer før bunnstoff.. håper jeg har skjønt det riktig da

polyesterdritogkjoelen.jpg

Redigert av sveiners (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...