Jump to content

Volvo Tamd 30 105 hk fra 1984


Kotnes

Recommended Posts

Har samme motor fra 1986. Min tusler og går med vanlig vedlikehold. Svetter nok litt olje her og der, men det er vel ikke helt uvanlig med VP. Utover dette så er det vel en overdrivelse å si at jeg har noe særlig god greie på denne motoren, ei heller på andre motorer for den saks skyld  :smiley:  

Så dette ble du vel ikke noe klokere av  :confused:

Link to post
Share on other sites

Sjekk varmeveksleren ved å belaste motoren på ca 3600- 3700 rpm i høvelig lang tid og sjekk temperaturen. Skal etter sigende ikke overstige 85 grader.Giveren til oljetrykksmåleren kan være kilde til lavt oljetrykk :smiley: Ikkke tull engang heller. Ved dårlig jording mellom motor og instrument bord kan du få brann i koblingsboksen i forkant av motoren(det hadde jeg 2 ganger :confused:) Bendet i forkant av motoren,rett under koblingsboksen, kan være tæret,men denne er grei å sveise. Eksosbend etter turbo bør du sjekke. Er det orginalbendet så bør du være forbredt på en times tid med å stake rusten ut av det. Litt tungstartet i lave temperaturer og liker litt gløding

Ikke mye negativt å si om denne som antagelig er noe av det beste Volvo har kommet med.

Bortsett fra dårlig jording som nevnt ovenfor med dertil hørende brann/kortslutning i koblings boksen så var den problemfri teknisk sett.

Link to post
Share on other sites

....Giveren til oljetrykksmåleren kan være kilde til lavt oljetrykk :smiley: Ikkke tull engang heller.......

Snakk om å sette bukken til havresekken - hmmm, eller var det omvendt - men uansett, dette høres merkelig ut. Lekker trykket ut ved selve giveren?  :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Snakk om å sette bukken til havresekken - hmmm, eller var det omvendt - men uansett, dette høres merkelig ut. Lekker trykket ut ved selve giveren?  :smiley:

 

 

Neida. Føleren blir slitt bare. Da jeg byttet denne på min TMD 30 motor som er samme motoren som TAMD eneste forskjellen er Intercooleren,da gikk oljetrykket opp med 1 kg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...