Jump to content

Seilbåter har dobbelt så mange skader som motorbåter. (Gjensidige

Worry II

Recommended Posts

Jeg antar at seilbåteiere må ta regninga for dette selv. Slik som med biler. Biltyper som ofte er gjenstand for forsikringsoppgjør, koster mere å forsikre enn biler som skjelden er det.

Hehe, men det vi kan lede ut fra gjensidiges tall er at seilbåtfolk er dobbelt så dårlige til å føre båten på en trygg måte, enn motorbåteiere. :)

" det finnes løgn, forbanna løgn og statistikk".

For å være litt alvorlig:

Skal ikke motsi statistikken til Gjensidige, men jeg tror at denne artikkelen henviser til litt av svaret selv.

Dette er vel regnet ut fra antall båter forsikret (seilbåter visa motorbåter). Og da blir det vel slik at ett stort antall motorbåter er mindre skjærgårdsjeeper og landstedsbåter som ikke har den samme risiko og selvsagt lavere rep kostnader når uhellet først er der..

Det hadde vert artig å se samme statestikk basert på båter over f.eks 30 fot.

Så er det vel også slik at veldig mange seilbåter er forsikret i utenlandske selskaper (Pantenius f.eks)Tror dette gjelder spesielt de båter som seiler langt, er dyre og ofte har eiere med mye erfaring?

Eller?

Nei.. det fordi bak denne rekken av nyrike millionærer (som mange her inne henviser til i.f.m alt som er uvettig) som kjøper store motoryachter kommer det en like stor gjeng fra "øvre arbeiderklasse" som også bare må ha båt for første gang. De kjøper seg en Bavaria seilbåt.(og grunnstøter)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det er min mening om hvorfor skadestatistikken er så høy på seilbåter, og da må det da høre hjemme i denne tråden. Det hadde ikke noe med Bavaria å gjøre men nå er det jo det de kjøper da. Du ser de jo overalt, førstegangs-seilere; Foreldre mellom 30 og 40, to barn på h.h.v 3 og 5 år, fuglehund, suverent riktig antrukket med alt av siste fra HH eller andre hotte merker. De kommer alle i Bavaria 34-40, med seilene godt innpakket. Legg også merke til at alle har riktige hansker ved ank til gjestehavn. :lol::lol:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Fru Jacobsen, jeg synes å kunne lese mellom linjene dine at: Ser du en Bavaria seilbåt på 30 til 40 fot på vei inn til gjesthavna, er det god grunn til å stille seg ved rekka og gjøre seg klar. Ikke for å ta imot tampen, men for å dytte unna? :) hohoho

(dette kommer fra en en eplekjekk motorbåteier, som fikk arbeids- og oppholdstillatelse på lang seiltur langs norskekysten med en Jeanneau 43 i sommer, hvor jeg fikk lære litt om hvordan seilbåteiere ser på motorbåteiere. Og om hvordan seilbåteiere, les: alle andre mekrer enn Bavaria, ser på Bavariaeiere.) hehe

Haha neida, fikk en av de nevnte familier på siden av meg i sommer og vi hadde det veldig så koselig. Men det jeg skriver er jo riktig; det kryr jo av slike familier med nye flotte både klær og seilbåter som er i båt for første gang. Og med så mange av disse seilbåtene må jo bare statistikken bli høy.

D1

Forøvrig, er det billigere å forsikre en båt med baug- og hekktruster enn en båt uten? -dvs, jeg kan ikke tro at det er noe forskjell, men det burde kanskje være det. Dette er jo til bruk i nødstilfelle, synes jeg, og reduserer rissikoen for skader under vanskelige forhold. På bil er det jo billiger å forsikre en bil med airbag, abs, stabilisering etc... som også er til nødtilfeller..

Det er rart med det... men da jeg var på seiltur i sommer, og kom i prat med motorbåteiere, fikk jeg en trang til å fortelle, i all fortrolighet, at jeg egentlig har motorbåt,men har søkt asyl på seilbåten. Da ble isen brutt og all skepsis fra den andre part lagt til side. :) Nå har jeg fått fornyet arbeid og opphold på seilbåten og skal på tur langs svenskekysten i september...

Nei, nei, nå må dere slutte å dille. Kjøl og rigg er kostbare greier. Motorbåtfolket snakker om pinnebåter. Det er båter som kan drives med seil og som har masthøyde over fire meter. Hulda lanserer nå begrepene "langkjølet, finnekjøl og pinnekjøl". Så får de som ikke skjønner forskjellen eventuelt ta seg en tur til eksempelvis Son havn for å se forskjellen. Sist jeg var innom i forrige uke, lå det fire seileren med pinnekjøl til reparasjon, mens en var fergigstillet og ikke sjøsatt. Båt med pinnekjøl går i dass om den kommer i nærheten av en sandstrand. Det har vi lite av. Fjell under vann er ingen sjeldenhet. Skipere som ikke skjønner at de har en pinne som stikker 25 meter over vann, og tre meter under vann, har et problem. Når de fremdeles tror at de sitter i en snekke som stikker to meter over vann og 0,75 meter under vann. Eller om de er nyrike og tror at verden er tilpasset deres eget verdensbilde. Det være seg over eller under vann.

Foreldre mellom 30 og 40, to barn på h.h.v 3 og 5 år, fuglehund, suverent riktig antrukket med alt av siste fra HH eller andre hotte merker.

Glad mine barn er litt eldre, at jeg ikke har Bavaria og hund, og at jeg har Musto

de glemmer, at mange av disse seilbåtene brukes som motorbåter ;)

De med mast kan i hvert fall velge om de vil seile eller gå med motor. Faktisk skulle de med seil få redusert forsikring da de kan seil i tilfelle motorstopp! (i hvertfall de som KAN seile :yesnod: )

Ja som jeg sier; det er ikke alltid så lett å forholde seg til seilbåter for oss som ikke kan seile selv, men det er lettere med de norske enn de svenske er min erfaring, for de norske seiler ihvertall ikke :giggle:

Dette er bare du som ikke ser, da det er nok vind til å seile, ligger alle motobåter i havn p.g.a for mye vind. (slik er det hvertfall i fjordene på vestlandet!)

Jaja, er vel derfor vi med motorbåt må betale mer i forsikringspremie da ?

Kanskje du skal ringe ditt forsikringsselskap og informere dem om at du ved en feil oppga din båt til å være motorbåt, og ikke seilbåt som er det riktige, og på den måten få billigere forsikring? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er lett å tro at det nybegynnerne som går på grunn. Uten å ha sett noen statistikk så tror jeg at det er like mange erfarne som går på grunn, gjerne i farvann som de tror de kjenner. Det er når selvsikkerheten gjør at man blir sløv at det er lett å dumme seg ut. Se også på yrkesflåten. Med den erfaringen og utstyret burde det ikke være mulig å gå på grunn, men det skjer rett som det er. Forøvrig så er det letter å gå på grunn når man stikker minst dobbelt så dypt. Omtrent dobbelt så lett.

I løpet av to dager i Måløy var det to båter uten pinne som hadde forårsaket at vannet utenfra slapp inn i båten. Den ene sank ved kai og den andre ble reddet av NSSR med pumper som pøste på for å holde denne flytende. Har truffet på mange nye Bavver med pinne og pinnekjøl i sommer og mye kan diskuteres med hensyn til sjømannskap. Tror nok at fordelingen er nokså likt med hensyn på skadesekvensen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

En annen ting er jo at det sjeldent arrangeres motorbåtregatta :-) .. Tror det skjer myer rart i seilbåtregattaene som tas på forsikringa !

Slike påstander om svindel bør vel bygge på mer en tro dersom en ikke er svært så katolsk. Jeg har aldrig hørt om att noen svindler i så måte. Jeg har selv deltatt i mange regatta, ja skader kan skje, men mest på seil, noe som ikke dekkes i alle fall, meg bekjent. Men en kan få ett tillegg på forsikringen som også dekke skader i regatta dersom jeg ikke husker feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...