Jump to content

Bruker dere zink eller aluminiumsanoder?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Takk Worry :-) men hvorfor? har aldri hatt båt i ferskvann jeg men trodde ikke det var noe tæring der. Men uansett - har snakket med endel folk i sommer som sier de bruker alu-anoder. (I sjøen)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er faktiske forhold rundt potensiale som ofte styrer anodeberegninger. Aluminiumanoder kan, relatert til legeringer, ha forskjellig potensialer mot SHE (standdard hydrogenelektrode). I tillegg kommer forholdet med vekt. Sink veier vesentlig mer enn aluminium. For oss vanlige dødlige vil ikke anodevekt spille noen rolle. Hulda sveiser sinkanoder til skroget. Om det hadde blandet seg inn en aluminiumsanode, så hadde også den blitt sveiset fast. Når jeg skifter anoder på store offshorepumper, så spiller vekt en vesentlig rolle, disse anodene er i aluminiumlegering.

Link to post
Share on other sites

En av årsakene til at jeg undrer er at da vi lå i dokk i våres, (med båten jeg jobber på) ble vi spurt av dokk-formannen ved anode-skifte om vi skulle ha zink eller aluminium. Jeg ringte rederi-inspektøren som bekreftet at vi skulle ha zink. Men hvorfor spør et anerkjent verft i Europa om dette hvis alu kun er for ferskvann??


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Magnesium gir høyere potensialforskjell, derfor brukes disse i ferskvann som har dårligere ledningsevne. Det jeg skrev referer til sjøvann. Magnesium i sjøvann vil gi for høy potensialforskjell. Jeg har ikke lest Båtmagasinet. Men om de skulle ønske en utredning, så kan jeg godt skrive en slik. Mot et klekkelig honorar. Når det gjelder erfaringer samlet over mange år, støttet av forsking, så interesserer hverken Båtmagasinet, VG, Se og Hør og andre seriøse blekker i vesentlig grad. Men det er min personlige mening.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...