Jump to content

Varmevekslerens funksjon...


innaskjærs

Recommended Posts

..men jeg lurte litt mer..jeg hadde av front lokket på varmeveksleren i går og der var det MYE saltavleiringe, skjellrester etc..Dette fikk jeg renset bort, men er det da egentlig like ille inne i røret? Jeg hadde røret ute men helt umulig å se om det var tilgroddd innvendig...

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

Tipper jeg tar ut varmeveksleren og bader den i systemrens eller lignende... :smiley:

Motor blir nemlig varmere og varmere ved full gass, varselsignal etter 2-3 minutter. Drar jeg av turtallet fra 4400 (max) til ca 3800 til 4000 så er alt normalt. Jeg tok av lokket på varmeveksler og der var det mye dritt og saltavleiringer, men hjalp ikke så mye på temp. Sikkert samme tilstand inni veksleren også ??...

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

skjellrester etc..Dette fikk jeg renset bort, men er det da egentlig like ille inne i røret?

Når det gjelder skjell så vokser disse i systemet foran varmeveksleren og de som er for store til å passere gjennom rørene i veksleren samler seg på inntakssiden av denne når de dør. Etter varmeveksleren er vanntemperaturen for høy til at de kan vokse der.

Link to post
Share on other sites

Vel - under båten er vel litt drøyt :smiley: Sjøvannssløyfen her er ganske enkel. Sjøvannsinntaket er på drevet - her sitter også impelleren. Så går sjøvannet inn i en slange til varmeveksleren - så ut igjen med eksosen gjennom drevet.

 

Det jeg undres over er at det ikke er et sjøvannsfilter mellom drev og varmeveksler. Jeg vil tro at det ville tatt bort mye av problemet - eller tenker jeg feil?

Link to post
Share on other sites

. . hadde av front lokket på varmeveksleren i går og der var det MYE saltavleiringe, skjellrester etc..Dette fikk jeg renset bort, men er det da egentlig like ille inne i røret?

Bruker nok være like ille der ja.

Kommer en til med sveisestreng e.l. går det fint å stake opp rørkjølere med den. Hvis ikke må kjemikalier til. Bør minst gjøres årlig for ikke å slite for mye med å løsne saltavsetningene.

Sjekk samtidig eventuell «tverrvegg» i endelokket – ved forbilekkasje tapes kjøleeffekt ved at vendefunksjonen ikke virker 100%.

 

Havets skalldyr liker seg ikke i ferskvann, lages en enkel anordning for å fylle sjøvannsiden med det og la den stå slik til neste gangs bruk er mye gjort (betinger gjerne at en husker å åpne bunnventilen før hver oppstart).

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

jeg har fått fine svar...jeg må ikke ha det inn med teskje, andersb..:cryin:

Infoen i linken til "andersb" er ikke av "teskjedimensjon". Den er meget god - mer av type 5-retters. Til og med partialligninger som beskriver varmeovergangen er der.

 

(Nå har jeg brutt et lite prinsipp: Ikke legg til noe der trådstarters spørsmål er besvart godt nok, og det ble etter min mening gjort allerede i innlegg nr 2).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...