innaskjærs Startet 18.August.2010 Del på Facebook Startet 18.August.2010 Hvilken funksjon har en varmeveksleren? Er det sjøvannet fra drevet som skal gjennom varmeveksler for å kjøle kjølevannet på ferskvannsiden, eller?? ...her trenger jeg deres utmerkete kunnskap. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Hulda Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Det du funderer på er korrekt. Sjøvannet går i prinsippet inne i et rør og kjøler det omkringliggende ferskvannet som igjen kjøler motoren. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Takk Hulda for kjapt svar. Du skjønner jeg har fundert litt på dette om det var slik jeg trodde det var... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 ..men jeg lurte litt mer..jeg hadde av front lokket på varmeveksleren i går og der var det MYE saltavleiringe, skjellrester etc..Dette fikk jeg renset bort, men er det da egentlig like ille inne i røret? Jeg hadde røret ute men helt umulig å se om det var tilgroddd innvendig... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Medusa Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 På lik linje med varmeveksleren i en båt er radiatoren i en bil også en varmeveksler og har samme funksjon. Forskjellen er at radiatoren overfører varme fra kjølevannet og til luft mens varmeveksleren i en båt overfører varme fra kjølevannet til sjøvannet... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 internett er fint http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 jeg har fått fine svar...jeg må ikke ha det inn med teskje, andersb.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Har du en Mercruise 1,7DTI kanskje? Er ganske velkjent at de trenger å få renset varmeveksleren etter noen år i drift. Om jeg husker rett fra min motor er det ikke sjøvannsifilter på denne installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Helt korrekt, det er en 1,7 dti. Hvordan renser jeg den innvendig? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 det har ikke jeg helt klart for meg. Men har hørt at noen kjører systemrens gjennom motoren. Andre plukker varmeveksleren fra hverandre og vasker den. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Takk for innspill. Tipper jeg tar ut varmeveksleren og bader den i systemrens eller lignende... Motor blir nemlig varmere og varmere ved full gass, varselsignal etter 2-3 minutter. Drar jeg av turtallet fra 4400 (max) til ca 3800 til 4000 så er alt normalt. Jeg tok av lokket på varmeveksler og der var det mye dritt og saltavleiringer, men hjalp ikke så mye på temp. Sikkert samme tilstand inni veksleren også ??... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Mange som har hatt samme problem - og løsningen er visstnok å rense varmeveksleren. Jeg hadde nok vurdert å sette på et sjøvannsfilter også. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 skjellrester etc..Dette fikk jeg renset bort, men er det da egentlig like ille inne i røret? Når det gjelder skjell så vokser disse i systemet foran varmeveksleren og de som er for store til å passere gjennom rørene i veksleren samler seg på inntakssiden av denne når de dør. Etter varmeveksleren er vanntemperaturen for høy til at de kan vokse der. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 (redigert) Det kan også være rørsløyfe under båten, kjølevannet avkjøles av sjøvann utenfor. Redigert 18.August.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Vel - under båten er vel litt drøyt Sjøvannssløyfen her er ganske enkel. Sjøvannsinntaket er på drevet - her sitter også impelleren. Så går sjøvannet inn i en slange til varmeveksleren - så ut igjen med eksosen gjennom drevet. Det jeg undres over er at det ikke er et sjøvannsfilter mellom drev og varmeveksler. Jeg vil tro at det ville tatt bort mye av problemet - eller tenker jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Viser dette bilde foran eller etter varmeveksler?...jeg mener; kommer sjøvannet inn i andre ennen og ender ut i silen på bildet eller er det omvendt... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 pokker, nå roter jeg..glemte linken til bilde av varmeveksleren https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71472-17-dti-120-hk-diesel-gaar-varm/page__view__findpost__p__1004423 Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Ingar Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Det jeg undres over er at det ikke er et sjøvannsfilter mellom drev og varmeveksler. Jeg vil tro at det ville tatt bort mye av problemet - eller tenker jeg feil? Hvis du tenker på skjell så klarer ikke vanlige sjøvannsfiltere å stoppe 'larvene'. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 . . hadde av front lokket på varmeveksleren i går og der var det MYE saltavleiringe, skjellrester etc..Dette fikk jeg renset bort, men er det da egentlig like ille inne i røret? Bruker nok være like ille der ja. Kommer en til med sveisestreng e.l. går det fint å stake opp rørkjølere med den. Hvis ikke må kjemikalier til. Bør minst gjøres årlig for ikke å slite for mye med å løsne saltavsetningene. Sjekk samtidig eventuell «tverrvegg» i endelokket – ved forbilekkasje tapes kjøleeffekt ved at vendefunksjonen ikke virker 100%. Havets skalldyr liker seg ikke i ferskvann, lages en enkel anordning for å fylle sjøvannsiden med det og la den stå slik til neste gangs bruk er mye gjort (betinger gjerne at en husker å åpne bunnventilen før hver oppstart). Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Motordoktoren Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 internett er fint http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger jeg har fått fine svar...jeg må ikke ha det inn med teskje, andersb.. Infoen i linken til "andersb" er ikke av "teskjedimensjon". Den er meget god - mer av type 5-retters. Til og med partialligninger som beskriver varmeovergangen er der. (Nå har jeg brutt et lite prinsipp: Ikke legg til noe der trådstarters spørsmål er besvart godt nok, og det ble etter min mening gjort allerede i innlegg nr 2). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.