thon Startet 18.August.2010 Link til dette innlegget Startet 18.August.2010 (redigert) Hallo alle båtfolk Vinteren 2008/2009 kjøpte vi oss en Halwa 22DC i Flekkefjord. Fikk den hjem etter ca. 900km på telleren:) Fikk gjort en del småtteri med motoren (som jeg trodde var en AQ145) før våren og den skulle legges ut. Skiftet registerrem, olje, oljefilter, plugger og fyllte på forgasserolje. Samt byttet olje på drevet. Sommeren 2009 bare brukte vi båten:) Fant fort ut at tenninga var feil justert, men fikk stillt den riktig raskt. MEN, båten gikk ikke bra nok. Var vanskelig å få i plan og dro generelt for dårlig. Her var det noe feil! Bestemte oss for å bruke båten som den var denne sommeren og heller gjøre noe med det når den legges på land. Og sånn ble det: Ut med den gamle 230A motoren. Yepp, helt original 116hk bilmotor med original kam. Vurderte litt opp og ned om hvilken motor jeg skulle ha inn. Titta litt på Volvo`s 16v motor, men dem er kjent for å ha dårlige topper og det vil vi ikke ha i båten:) Valget falt tilslutt på denne: En Chevrolet 327 (5,4liter) med 300 hk originalt. Skal nok bli godt drag i gamle Halwa`n nå Redigert 18.August.2010 av thon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Har også fått gjort litt annet småtteri med båten. Støpt inn ny plate mellom motorrom og resten av båten. Den gamle var råten og takka for seg:) Lagde også 5 hull til å ha lys i helt nede ved gulvet. Har også byttet "støttene" på innsiden av skroget og laget dem så dem går jevnt med resten. Skal ha en plate her trekt med skai. Drevet er tatt av, skal bytte undervannshus på det, til et med 1,61:1 utveksling Samt de faste trimplana er vekk. Skal ha på elektriske eller el.hydrauliske plan her. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Fin båt! Som du kanskje vet var det Herbert Waarum,kjent som plastbåtens far som sto bak denne. Han støpte sin første jolle i 1957 tror jeg det var,og utviklet det senere til Herwa. Herwa ble solgt til Fjord i 1970,så det er rart mange selger Herwa som nyere modeller da navnet opphørte! Etter noen år ble han lysten på båtbygging igjen,og Halwaen ble født. Har faktisk test på denne liggende et sted fra en haug med gamle Båtsportblader. Blir artig å se resultatet med nymotoren,lykke til Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Disse ble vel laget i Grimstad? Hvis jeg ikke har fått feil info tidligere. Har fått "pusset opp" stolsøylen nå og ble ganske fornøyd Var ikke spesielt pen... men litt sandblåsing og pulverlakkering hjelper alltid Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Idag var det varmevekslerens tur. Plukket den helt i fra hverandre og gjorde rent. Her var det mye dritt. Den ble selvfølgelig sandblåst og pulverlakkert før den ble montert sammen. Kom gjerne med tips, løsninger, kritikk osv... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Stemmer nok med Grimstad Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Traff Herbert Waarum/Wårum på sjøen i sommer faktisk og han kjørte en Halwa 22 fot'er.. Gikk veldig fint i sjøen etter min mening. Får ein hytte/øy han eier! Skal følge med på dette prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 hva?? ska han gi deg en øy han eier? det var veldig generøst! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) oy. skrive feil. glem den setningen Redigert 22.August.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Grei kar han Herbert Redigert 22.August.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 kjernekar Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Skulle likt å tatt en prat med han Har telefonnummeret hans da..hehe Nå har jeg tatt av transom`en og har begynt å slipe akterspeilet innvendig for å forsterke. Det beste er vel å bruke epoxy? Hva bruker dere andre når dere sliper topcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 går det nedi en V8 imellom sideveggane der da? Såg ikkje ut til å være alverdens plass når en ser på bilde 2 i innlegg #1 Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Time will show Dem treplatene på siden av motoren er vekk da, men nedenfor dem er det jo støpt forsterkning så får håpe v8 går inn. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 tja kommer an på om manifoldane kommer over kanten det. Du må ha iallefall 80 cm bredde Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Skal gå ut og måle om 2 min. Nå skal ikke jeg bruke "marine" manifolder da.. Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Nede på bjelken som motorfeste står på er det 65cm. På toppen av forsterkningen på siden er det 81cm Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 fram med skohornet Blir knall med en slik motor i den der! åå hva slags manifolder skal du bruke da? Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Det blir nok litt trangt ja Men jeg er vant til å skru bil, så motorer som står trangt er ikke noe nytt Eksosen blir som dette, men den skal gå fra manifold til bukkehorn og ikke ut bak. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 hår&skjegg! ja det er noe annet enn de loffane man vanligvis bruker. Blir nå like bredt men kommer høyere opp. Hvor kjøper du desse da og hva koster. sikle sikle vannkjølt antar eg Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Disse er vannkjølt ja. Får kjøpt noen forskjellige typer på www.summitracing.com Men vil jeg ikke få problem med vann i sylindrene med sånn vannkjøling det er på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 neei hvorfor skulle du det? Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Er det ikke dette vannet som kommer fra varmeveksleren da? Det vil jo alltid komme litt vann der rett før motoren starter og rett etter den er stoppet. Eller er det noe jeg overser her? Med en åpen ventil vil jo vannet renne rett i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Du tenker på vanninntaka på røra man ser nederst? Det er nok vannkappe, rør i rør. Hvis ikkje hadde det bare fosset rett inn i sylindrene ja. Hvis det var det du meinte Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Ja, var akkurat det jeg tenkte på. Men tror du det er noe problem å ha vanninntaket på bukkehornet istedet for på manifolden? Altså etter "knekken" ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.