Jump to content

Lakkering av teakinteriør


Jenny

Recommended Posts

Sikker på at du vil lakkere da? Jeg ville brukt (og har brukt for den saks skyld) Benarolje fra Jotun for å få blanke og matte overflater på teak og annet tropisk tre.

 

Bruksanvisningen sier at man skal blande første strøk med 15% terpentin for å få god inntrengning på første strøket. Jeg ville nesten sagt omvendt (etter egen erfaring) - 15% benar og 85% terpentin, da sitter det i årevis.

 

Produktblad fra Jotun:

http://www.jotun.com/jotun/product/dekorat...ENAR%20MATT.pdf

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg bruker det som en gang var Hempel sin Boneglans rund baut innvendig i båten med god erfaring på både teak og mahogny. Vet ikke om den heter det samme nå, men jeg vet at den fortsatt finnes. Den er relativt matt, men er veldig solid. Jeg har den på gulvene hjemme,  og etter tre år er den like fin med moderat bruk..... vi går normalt ikke med skotøy på inne. Jeg skal legge eike-skipsdørk med tid og stunder i båten og kommer til å bruke den lakken. Den er etter min mening vel så god som tre-stjerners,  og jeg kjøper den for halve prisen via en lokal gulvsliper; 100kr literen. Jeg husker ikke eksakte data på produktet her jeg sitter på jobb i Baku , men om det er av interesse kan jeg skaffe det. Kan også muligens skaffe lakken til den prisen.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Har brukt matt *** lakk til all teak. Denne ble brukt etter gode erfaringer med kjellertrappen, like fin etter 15 år uten noen problemer. De første strøkene er tynnet ca 20 % w.sprit. Men husk å vaske teaken godt med rød sprit eller isopropanol rett før du lakker. Matte med 120 papir mellom strøkene, jo flere strøk, jo sterkere/finere blir det.

Har lagt ved en link til en del bilder som viser noe av innredningen i båten vår. Her er alt lakket med matt *** lakk og har holdt seg like fint i de 6-7 årene siden innredningen ble laget ny.

Vet ikke om det er lakken eller teakens egenskaper, men der lyset slipper til lysner teaken !!

:smiley:

 

http://home.no.net/berbmo/bilder3.htm

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

 :smiley: :smiley:

Hjertelig takk for flotte tilbakemeldinger, her er det bare prøve seg frem. Kan jo velge ulike løsninger alt etter bruken. Litt halvblank i pentryet og på dossen/dusjen vil vel gjøre det lettere å holde rent, vil jeg tro. Ellers kan jo litt mattere finish gjøre susen andre steder.

Tipper mor vil bli fornøyd når denne jobben er ferdig.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Hei Jenny.

 

Du kan jo også lese litt her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...258116;start=11

 

ikke sikkert du blir noe klokerer, men noen innspill kom det jo også den gang.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...