Jump to content

Nytt dørk i cockpitt og under dekk - Ask ??


Walter_S

Recommended Posts

Hei!

Forberede eventuelle vintersysler, og noe av det jeg har planer om, er å fornye dørkplatene i "FLUKT".

 

Her, som alltid kommer spørsmålet om materialvalg opp. Det enkleste ville være å bruke "Nauti et-eller-annet (lus / lex???) - et amerikansk dørk-belegg som limes på platene. det er det som sitter i "FLUKT" fra før. Men, jeg ser meg selv "slåss" med en del kvadratmeter uføyelig vinyl og masse kliss med den hersens kontaktlim. Når så mønsteret skal gå nesten 3 meter, langskibs og belegget skal deles opp på 3 plater (i lengden) så vil det minste avviket synes..... :confused:

 

Det beste ville selvsagt være teak-staver og nating. Som oftest er valget av materialer et slags kompromiss mellom kvalitet og lommebok. Teak er dyrt. Har i dag sett en båt som har lagt staver i ASK - med nating i mellom.

 

Fra hus kjenner jeg ask som et lyst, tett og nokså hardt treslag. Men i båt? Hva mener de "lærde"?

 

Illustrasjonbilder, "lånt" av noen på finn.no........

BildeBilde

Pent, ikke sant?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Veldig pent ja.

Og bildene er vel fra en Kommedalsbåt om jeg ikke husker feil :confused:

 

Vet ikke om belegg vil bli så mye rimligere enn ordentlig treverk!

Dessuten om du vil ha det noe rimligere kan du bruke Teak finer eller Meranti og frese ut natespor!

Jeg gjør nok det på dørkene på uteplassen i M/S Bastard.

Link to post
Share on other sites

Dessuten om du vil ha det noe rimligere kan du bruke Teak finer eller Meranti og frese ut natespor!

Jeg gjør nok det på dørkene på uteplassen i M/S Bastard.

Slik vil det nok også bli gjort i Gamla, men når er ikke sikkert ennå.....

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

...Dessuten om du vil ha det noe rimligere kan du bruke Teak finer eller Meranti og frese ut natespor! Jeg gjør nok det på dørkene på uteplassen i M/S Bastard.

Du er ikke redd for å slite gjennom det øverste finérlaget - som jo ikke er særlig tykk i en finérplate - og dermed måtte lage ny dørk om noen år?

 

Vil helst at det går an å slipe litt, av og til, og friske opp dørken! Da må det vel solidere saker til enn finér?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du er ikke redd for å slite gjennom det øverste finérlaget - som jo ikke er særlig tykk i en finérplate - og dermed måtte lage ny dørk om noen år?

 

Vil helst at det går an å slipe litt, av og til, og friske opp dørken! Da må det vel solidere saker til enn finér?

Hei Walter!

Dette var noe jeg ikke har tenkt på, men tror du det vil bli så fort slitt hvis man holder det godt vedlike?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

.....Dette var noe jeg ikke har tenkt på, men tror du det vil bli så fort slitt hvis man holder det godt vedlike?

Vanligvis så er ikke dekkfinéren særlig tykk - ikke snakk om mm en gang..... :confused: .....jeg ville IKKE brukt det som dørkplate. I hvertfall ikke i cockpitten, hvor mye av tråkket foregår i sko, med litt sand under sålene, mye saltvann, osv. Nei!

 

Under dekk, derimot - hvis man går i sokkelesten - vil jeg kunne gå med på det. Der er ikke slitasjen så stor.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette kommer jo litt an på om man lakkerer eller oljer!

Har man 5-6 lag med lakk har du jo noe og slipe på.

Hva med Epoxy? det slites jo ikke veldig fort!

Ellers er jeg ikke så skvetten :smiley:

 

Jeg skal da bruke båten og holder det i en 4-5 år så er jeg fornøyd jeg :confused:

Men det kan jo hende jeg er gal nok til og legge skikkelig skipsdørk i furu og nate dette!

Det blir for min del kanskje også det rimeligste alternativet!

 

 

 

 

Ellers har jeg ikke sans for gulvbelegg i trebåt, ihvertfall ikke når det skal etterligne natet dørk!

Du får jo også kjøpt ferdige plater da på Maritim.

Dyrt er det selvfølgelig, men lettvint.

Dyrt og kappe feil også :wink:

Link to post
Share on other sites

merantifiner med noen lag glassklar epoxy på.. ? Det må da bli solid nok....

Jo! Det er klart. Med noen lag epoxy på vil nok det stille seg helt anderledes. Epoxy skal du slite lenge på, før den smuldrer bort!

 

Når bastard og jorhei snakker om å bruke finérplater, så tenkte jeg kun på "vanlig" lakk...... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette temaet var det godt at kom opp for nå fikk jeg plutselig litt å tenke på......Skal helt klart se på flere muligheter før jeg bestemmer meg, men ender nok med at jeg og kommer til å bruke epoxy.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

jeg vet det finnes spesialepoxy til dette formålet........satser på å bruke sånn klar epoxy til "lakkering"

Informér oss gjerne, når du har funnet "den rette" epoxi'en, Suzuki! Det er sikkert flere som har lignende planer. MEN, for å komme tilbake til spørsmålet - etterbehandling er én ting. Valg av treslag lurte jeg egentlig på!

 

ASK eller TEAK - that is the question!

 

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

jeg vet det finnes spesialepoxy til dette formålet. Jeg skal lage dørker i Jokeren, og satser på å bruke sånn klar epoxy til "lakkering" da holder vel dørkene den tiden jeg trenger de tipper jeg.

 

Lakk derimot, blir nok for dårlig til "røfft" bruk..

 

Suzuki

Ulempen med epoxy er at den brytes ned av UV-strålene i sollyset. Brukt utendørs så må epoksy lakkes over.

 

Epoksy kan også forsterkes med glassiber av spesiell type. Gjorde et forsøk med dette i sommer. Limte mahognyfiner på en lem i en benk, la glassfiber og epoksy før lakking. Resultatet ble ganske bra, men ikke perfekt.   :sad:  Konklusjonen på forsøket så lang er at det krevet uforholdsmessig mye arbeid og det var krevende å få glassfiberen usynlig. Hvordan det blir seende ut når det er slitt ned til galssfiberen gjenstår å se.

 

Det finnes speiell finer til dørker hos bl.a. Billingstad Trelast A/S , ferdig med nater. Prismessig vil jeg tro det finnes billigere alternativer.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ask er ikke videre råtebestandig. Driver nå og lager luke i eik som er limt på 12 mm finner med nating. Eiken har fått et lag beis med lysfilter før lakking. Ser nokså bra ut. For mye lakk på dørkene vil gjøre dem glatte. Du bør vel ha noe glasspulver i siste strøket så du ikke går på rrr...a når du er ute å drar juletorsken til neste år. Skal du på land i vinter?

Link to post
Share on other sites

Ask er ikke videre råtebestandig.......

.........Skal du på land i vinter?

- Når det gjelder ask så vurderte jeg dette kun fordi jeg har det hjemme, som benkeplate på kjøkkenet. Limte askstaver, som jeg oljet med en spesiell dansk treolje. Det er nå snart 3 år gammelt og like fint! Lett å vaske av og suger ikke rødvin en gang! (må gud forhindre at vi søler dyrebar rødvin..... :smiley:) Men hvis ask er lite råtebestandig, så........ :nonod:

 

- Joa, Hulda! Til min egen forbauselse, så går jeg med planer om å sette "FLUKT" på landjorda snart. Dette kun for å bygge om Sabben til ferskvannskjøling, med kjølesløyfe, osv - og da jeg på land!  :eek:

 

Men, ikke før jeg får meg en "reserve-nødløsning" i form av et eller annet flytende, helst med tak over hodet og med diesel-lukt.....! Man kan jo ikke bare la være å fiske, fordi det er vinter!  :sad:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

ASK eller TEAK - that is the question!

 

Dette blir jo litt smak og behag med tanke på farge. Siden ask bli brukt i  parkett så må det nødvendigvis ha en tilfredsstillende hardhet og slitestyrke.

 

Med tanke på farge på innredning dukker et sitat fremsatt av Hulda i tråden Re: kor kjøper eg skipsgulv opp i tankene: "Hvorfor fe'en skal jai sidde nedi en sigarkasse!!!??"     :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo litt smak og behag med tanke på farge. Siden ask bli brukt i  parkett så må det nødvendigvis ha en tilfredsstillende hardhet og slitestyrke.

 

Med tanke på farge på innredning dukker et sitat fremsatt av Hulda i tråden Re: kor kjøper eg skipsgulv opp i tankene: "Hvorfor fe'en skal jai sidde nedi en sigarkasse!!!??"     :smiley:

Joda, det er ikke noe i veien hverken med hårdheten eller seigheten til ask. I gamledager ble skjekene til sleder og hestekjøretøyer laget av ask. I dag blir rammene på Morgan laget av ask. Utmerket treverk, men ikke vanvittig råtebestandig.

 

Jasså, man husker Villi og sigarkassekommentaren hans. Ikke dårlig, slett ikke dårlig.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Utrolig flott, eysteind! Du skal vel ikke besøke Fredrikstad i de neste 2 mnd.? Da kan du bo hos meg en stund og hjelpe til litt ombord i "FLUKT"!! :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

Forberede eventuelle vintersysler, og noe av det jeg har planer om, er å fornye dørkplatene i "FLUKT".

 

Her, som alltid kommer spørsmålet om materialvalg opp. Det enkleste ville være å bruke "Nauti et-eller-annet (lus / lex???) - et amerikansk dørk-belegg som limes på platene. det er det som sitter i "FLUKT" fra før. Men, jeg ser meg selv "slåss" med en del kvadratmeter uføyelig vinyl og masse kliss med den hersens kontaktlim. Når så mønsteret skal gå nesten 3 meter, langskibs og belegget skal deles opp på 3 plater (i lengden) så vil det minste avviket synes..... :smiley:

 

Det beste ville selvsagt være teak-staver og nating. Som oftest er valget av materialer et slags kompromiss mellom kvalitet og lommebok. Teak er dyrt. Har i dag sett en båt som har lagt staver i ASK - med nating i mellom.

 

Fra hus kjenner jeg ask som et lyst, tett og nokså hardt treslag. Men i båt? Hva mener de "lærde"?

 

Illustrasjonbilder, "lånt" av noen på finn.no........

BildeBilde

Pent, ikke sant?

 

Jeg bestillte laminat ark fra combicraft, som ser identisk ut med teak gul ( kan velge om du vil ha sorte eller hvite nater). Dette er uslitbart, og lett og holde rent.... hvert ark er på 2450x1290 mm.. de finere også om du gir de målene på platene. maritim selger også disse arkene, men de kjøper av kombicraft, og legger på 50% i prisen...

Link to post
Share on other sites

La selv teakdekk i solluxen. Brukte  5mm tykk teakstaver og limte dette med epoksy.

Brukte ca. 900 kroner i teak (4m2) og ca 450 kroner i epoksy (5 liter).

Veldig pen dørk.

Har et tilsvarende prosjekt på gang, så jeg lurer på hvor man får kjøpt teakstaver til 225 kr/kvm? Det tilsvarer vel ca 10,- pr løpemeter (noe billigere enn tilsvarende furulist hos en byggvare).

Link to post
Share on other sites

Veldig pen dørk.

Har et tilsvarende prosjekt på gang, så jeg lurer på hvor man får kjøpt teakstaver til 225 kr/kvm? Det tilsvarer vel ca 10,- pr løpemeter (noe billigere enn tilsvarende furulist hos en byggvare).

Kjøpte 12mm staver med natespor hos en lokal snekkerverksted. Hadde igrunn tenkt å bruke sikaflex og skru dei fast. Men da naboen gjorde dette i sin båt og bruke langt over 100 timer på jobben fant eg ut at eg måtte gjøre noe som gikk raskere.

Kjøpte derfor en enkel sirkelsag og kløvde de i to. Måtte kløyve alt eg hadde da det var frest natespor slik at den ene ble bredere enn en andre. Derfor brukte eg de smaleste stavene.

Har tenkt å bruke de bredeste på Halco`n.

 

Om eg ikke husket feil kostet teaken 40.000 pr. m3. pluss arbeid.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott, eysteind! Du skal vel ikke besøke Fredrikstad i de neste 2 mnd.? Da kan du bo hos meg en stund og hjelpe til litt ombord i "FLUKT"!! :eek:

Det hadde bare vert kjekt. Synes dette var en spennende og artig jobb. Eneste slitet var å nate det. Brukte ca. 10 patroner og en billig dritpresse!

 

Dersverre har eg nok mer enn nok med eigne båter. Det blir nok ikke salg av sollux`n i høst, så da blir det enda mer å passe på :smiley::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...