Jump to content

Råte og "skøytetriks"

Kaptein C

Recommended Posts

Har litt problemer med råte i noen av bunnstokkene i min gamle los skøyte. En av dem er helt klart moden for utskiftning, men de andre er kun litt morkne her og der.

Er det noen som en god metode for å stoppe råteprosessen? Eller har erfaring med Sement eller antiparasitt i den sammenheng?

Hei,

Har du litt flere opplysninger om de komponentene som virker dårlige?

Treslag

Oppbygning

Skade

Du sier bunnstokkene...er det mye fukt i kjølsvinet (stående vann)?

Som de fleste på forumet skriver: bilder, bilder, bilder... -er så mye lettere å kommentere/mene noe om det vi ser... :yesnod:

Vet du noe mer om båten? (blir litt nyskjerrig)

Er det en seilskøyte?

Vær sikker på at det er mange her inne som ønsker å bidra med det vi har av erfaringer.

Lykke til!

Los skøyte fra 1905. Eik på furuspant, nå ble jeg litt usikker på om bunnstokkene er av furu eller eik, de er blitt svarte med tiden. Må ta en nærmere titt på det.

Ja det er alltid litt vann i kjølsvinet, helt tett er den jo ikke..spenner.jpg Dette er den som burde byttes. de andre er ikke på langt nær så dårlige

Ut ifra bildene ser det ut som om du har et solid kjølsvin oppå bunnstokkene -det begrenser jo litt tilgangen til det dårlige virket.

Bunnstokken ser rikig sliten ut, så det ideelle ville nok være å skifte den ut, men da snakker vi jo om litt omfang.

Det er vel nok tømmer i skuta di, så hvis det dreier seg om kun denne ene (hvilket det sjeldent er.... :-)) så hadde jeg bare sauset den inn med antiparasitt og latt den være til du finner tid/energi til å skifte ut hele greia.

Er i og for seg ikke noen enorm jobb, men du må på land...

Har du bilder av hele båten? Spennende å sett :yesnod:

Ja det kan virke som det blir en del demontering for å komme til. Hvor kjøper man antiparasitt? Har lest at kjøleveske fungerer bra som antiparasitt. Noen erfaringer/meninger?

Et imposerende prosjekt du holder på med forresten! :eek:

Har eid skuta et drøyt år nå. Begynner så vidt å se omfanget med en sånn båt, he he :crazy:

spenner1.jpg

Redigert av Kaptein C (see edit history)

Fikk kjøpt antiparasitt hos fargehandleren før, men vet ikke hvordan dette er nå. Stemmer det at frostvæske impregnerer treet, men det er vel visse reservasjoner på dette, så prøv å lese litt rundt dette :yesnod:

Hvor kjøper man antiparasitt? Har lest at kjøleveske fungerer bra som antiparasitt. Noen erfaringer/meninger?

Et imposerende prosjekt du holder på med forresten! :eek:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

En metode er å benytte epoxy.

Borr mange ca. 5mm hull i det dårlige treverket og fyll på med epoxy. Ikke bland inn fyllstoffer og fyll på så lenge treverket suger. Bruk sprøyte!

Det er en metode som stopper råteutvikling og bedrer styrken i treverket.

Men det erstatter ikke utskifting dersom du vil ha tilbake full styrke.

:flag_bp:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Er det malmkjøl under båten som gjør at du er avghengig av zinkanoder i større grad? Er skøyta spikret eller er det einernagler med døytel i endene? Da er den bare spikret i kjølsponing og stevner. Å skifte bunnstokker kan du gjøre selv når båten er på slipp for å bunnsmøres. Rivingen rundt for å komme til kan gjøres mens du ligger på vannet gjennom vinteren. Er det kjølbolt gjennom bunnstokken oxo? :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Salting kan vel også hjelpe? Hadde selv en 49 ft skøyte og fikk til råd av noen gamle sjøulker at salting av bunnstokker og spant var svært effektivt. Greia med bunnstokken er at den er utsatt for vannet i kjølsvinnet under gange, men resten av tiden ligger vannet der og damper "ferskvann" rett inn i bunnstokken. Jeg kjøpte to 25kg havsaltsekker på Felleskjøpet, blandet ut med vann og kostet hele bunnen av båten. Hadde desverre ikke båten lenge nok til å se resultatet over flere år, men logikken er jo grei. De gamle åpne tresnekkene hadde jo egne saltbord nettopp for å beskytte treverket. Datidens Antipest.

-Jeg gravde ut 2 kg med råte fra bunnstokken. Det som er igjen er forholdshvis fast, bare veldig fuktig, så det må tørkes på en eller annen måte. Det er en del hvitt pulver rundt bolter i båten , men er ikke dette bare salt?

-Det er brukt både einernagler og skipsspiker. Bunnstokkene er festet med nagler, noe som gjør meg litt nervøs med tanke på at mesteparten av den ene naglen i den dårlige bunnstokken er råtnet vekk :diving:

Bunnstokken var godt saltet da jeg kjøpte båten, men dette er tydeligvis noe men må gå over hele tiden med ny salt. Tabbe at jeg ikke gjorde det...

Den svarte overflaten kan være Black Varnish som ble brukt bl a for å hindre pælemark.

VIl du injisere epoxy må treverket være tørt, så det passer å bruke på slutten av vinteropplaget.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hvor kjøper man antiparasitt?

Antiparasit fås kjøpt i 1 og 5 liters kanner på de fleste velassorterte malerforretninger.

Jeg brukte 5 liter på å smøre sjarken under vannlinja (ufortynnet).

Den er vel neppe så effektiv som gamle dagers antiparasit, men jeg har lest en del om den på diverse nettsider om restaurering av både gamle båter og hus, og det hersker åpenbart enighet om at det er effektivt.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Stort tema, men generelt kan man si at det oppstår når ulike metaller med ulik spenningspotensiale står nær hverandre (under vannlinjen), og du får en galvanisk reaksjon som fører til at det mist edle metallet tæres. Dannes lut i denne prosessen og det er antakelig det du ser som hvitt pulver.

Har bare lest om dette, og det er mulig jeg er litt upresis så ta denne med en klype (eller neve) salt...

Redigert av Svaap (see edit history)

Takk M/S Bastard ! Dette var nyttig lesestoff! Må ta en skikkelig runde i båten nå.

Råten jeg tok ut var strimlete sånn som i beskrivelsen til Jeppe J. Men det er ingen anoder eller blanding av metall i forbindelse med bunnstokken..

Legger ved et par bilder til.

raate_2.jpg

raate_3jpg.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...