Jump to content

Hva finnes ombord? - redningvest vs. flytevest

Rune2222

Recommended Posts

Vi er max to personer ombord og har to redningsvester som vi aldri har brukt, men som er lett tilgjengelig.

redningsvester.jpg

I tillegg har vi en seilorvest og en flytejakke. Sailorvesten bruker jeg når jeg sent på høsten i oktober

er alene ombord. Da tar jeg den på meg når jeg nærmer meg en havn der jeg må ut på dekk for å ordne

tauverk og fendere. Ellers bruker vi ikke noe slikt. Vi har motorbåt og beveger oss ikke ute på dekk

eller dollboard under fart.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

6 stk. oppblåsbare og 2-4 seilervester. De som ikke har vesten på til enhver tid får heller ikke værra med, med mindre det er blikkstille og vi er godt innaskjærs da. Liten båt ser du :sailing:

Bruker alltid vest når jeg er alene i båten.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Tenker på "egenskapene" til "redningsvesten". Snur en bevistløs person på ryggen og skal holde ansiktet over vannet. Er dette nødvendig sikkerhetsutstyr på en fritidsbåt eller holder det med flytevest uten disse egenskapene?

Kommer an på. Vil vel mene at det holder med enkel flytevest for svømmedyktige personer. I joller (særlig seiljoller), kanoer, kajakker o.l. vil jeg mene flyteplagg som seilvest el.l. som er god å bevege seg i også i vannet faktisk er det sikreste, for da blir det lettere å rette opp hvis man kullseiler og lettere å komme seg opp hvis man faller uti. Sjansen for å bli slått bevisstløs anser jeg som svært liten i disse båtene.

I store seilbåter tror jeg oppblåsbar rednigsvest er sikrest for her kan man i værste fall bli slått bevistløs og overbord av bommen. På den annen side ville jeg foretrukket seilervest (for svømmedyktige) fremfor gammeldags oransje redningsvest, da rednigsvesten blir klønete å bevege seg rundt i, og kan øke faren for å dette overbord.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...