Jump to content

Drivanker og dimensjon/bruddstyrke etc på ankerline


Bonaqua

Recommended Posts

Selvsagt mulig, men snekka er "typisk" for tursnekker, med det definitivt største vindfanget bakerst. Det skal riktignok sies at kalesjens sidevegger var åpne, ergo "slapp" noe av viden gjennom. En sånn båt som dette (bildet er fra nettet, ikke mitt, ref copyright osv. Kilde: annonsborsen.se):

352646_0.jpg

 

Vel, fasiten finner jeg ved nytt forsøk. Jeg tror at det å dra snekka opp mot drivankeret slik at den kan rettes helt opp, for så å slippe gradvis tauet igjen, bør gi resultater. Men jeg kan selvsagt ta feil...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Jeg bruker i blandt drivanker for å drive langsommere når jeg fisker og for større komfort ved at båten snut baugen mot vinden.

Jeg startet ut med et drivanker som var et nummer for lite (bare littegrann for lite). Dette klarte ikke å holde baugen mot vinden. Jeg kunne dra i tauet til drivankeret og rette opp båten, men uansett hvordan jeg prøvde å slakke ut, så dreidde båten etter hvert tilbake med siden mot vinden. Nå har jeg et større drivanker, og da ligger båten slik den skal. Jeg har ikke inntrykk av at taulengden spiller så stor rolle. Nå er disse erfaringene hentet ved forholdsvis moderate vindhastigheter hvor jeg senker drivhastigheten fra rundt 1- 1,5 knop og ned til kanskje ca 0,2 knop.

Link to post
  • 4 uker senere...

Vel, fasiten finner jeg ved nytt forsøk. Jeg tror at det å dra snekka opp mot drivankeret slik at den kan rettes helt opp, for så å slippe gradvis tauet igjen, bør gi resultater. Men jeg kan selvsagt ta feil...

Nytt forsøk gikk ikke bedre, heller verre. Også jeg heller nå til at ankeret er for lite.

 

'Heller verre' i denne sammenheng betyr at i tillegg til at jeg hadde de samme problemer som sist, så røk også tre av ankerets fire fester når det skulle trekkes opp (sikkert ett som røk først, da øker belastingne på hver av de gjenstående). Det burde absolutt ikke skje!!! Det var også selger enig om, og jeg fikk nytt. Denne gang hadde han bare størrelsen større, sånn at jeg er klar for nye forsøk. Selger (som også konferete importøren Flak) bad meg sjekke 'skikkelig', for de ønsker helt klart å finne ut om dette er en genrell svakhet eller et engangstilfelle. Jeg kommer tilbake med mer info om det....

 

Men et av spørsmålene i tråden kan jeg kanskje svare på... På pakningen til det nye ankeret står det tydelig at tauets lengde skal være 4 ganger båtlengde. For meg som har drøyt 9m båt høres altså 50m tau å være det (mest) riktige.

 

Så en pussighet til slutt: Produsenten ser ut til å ha gjort om på tabellen over hvor stort anker som trengs ift størrelse på båt. Ankeret jeg hadde (som antaelig var for lite)var oppgitt å gjelde for båter opp til 8 meter (jeg har altså 9). På den nye pakken jeg fikk, hvor tabellen for alle størrelser er vist, er dette nå for båter opp til 13 meter (dog med forbehold om vekt, værforhols etc). En ganske dramatisk endring, pussig synes både jeg og selger. Det jeg nå fikk skal iht ny tabell gjelde for båter opp til 15m, så får vi se om det holder til mine 9 meter... For de spesielt interesserte, så er dette 185cm i vidde, og 144cm "dypt".

 

En ting har jeg erfart - dere som har drivanker: Prøv det! - så vet du hvordan(og om) det virker når det virkelig trengs...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Prøv det! - så vet du hvordan(og om) det virker når det virkelig trengs...

Greit nok dette, men ta også forbehold for at forholdene kan være totalt forandret neste gang du slipper drivankeret ut. Ikke bar værforholdene som kan være totalt annerledes, men også båtens vekt kan være endret med hensyn til drivstoforbruket, vannforbruket og ikke minst antall personer ombord i en lettvekter av en båt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  • 7 år senere...

Ser at dette er en gammel tråd, men skriver likevel, siden ingen har nevnt følgende:

Har ved flere anledninger lest at tauet bør være 5 ganger båtlengden for å fungere best mulig. Så bør man evt justere lengden for å tilpasse best effektivitet avhengig av bølgelengde. Når du vurderer resultatet av din test, bør også et annet moment tas i betraktning, nemlig strømforholdene. Det hender vinden blåser mot strømmen, andre ganger med strømmen. Hvilken vei strømmen går vil påvirke effekten av drivankeret, går strømmen medvinds, vil effekten være mye dårligere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...