Jump to content

Valg av motor: Dyrest å skaffe feks AQ130 el stor veteranpåhenger?


knetrom

Recommended Posts

Ser mange bygger fine båter her på forumet, jeg har lyst å bli en av de :) Av de båtene jeg har funnet på Glen-L er det egentlig motorvalget som kommer til å avgjøre, så derfor lurer jeg på:

 

Har noen en pekepinn på hva som er billigst å kjøpe og installere 100% klar til bruk inkl styring av:

 

Innenbordsmotor opp til ca 100-140 hk, f.eks Volvo AQ130 (har sett den bli brukt) Tror den må ha strak aksel og ikke drev, for motoren monteres i midten av båten. Motoren må også være liten, de nevner maks 4 sylindre på rekke. Båttypen er Ski King http://www.boatdesigns.com/15-Ski-King-mid-engine-ski-boat/products/258/

 

Utenbordsmotor av eldre årgang, opp til 40 hk.

 

Eller utenbordsmotor av eldre årgang opp til 85 hk.

 

Ser for meg at 85 gamle påhengshester er dyrt, hva med 40? Ser at mange går over anbefalt motorstørrelse, så 50 hk er også aktuelt. Her er det to båter, Zip og Malahini http://www.boatdesigns.com/14-Zip-twin-cockpit-runabout/products/378/ http://www.boatdesigns.com/16-Malahini-classic-runabout/products/339/

 

Har ingen erfaring med innenbordsmotor, men syns det er finest på slike trebåter :)

Link to post

Ser for meg at 85 gamle påhengshester er dyrt, hva med 40? Ser at mange går over anbefalt motorstørrelse, så 50 hk er også aktuelt. Her er det to båter, Z

Har ingen erfaring med innenbordsmotor, men syns det er finest på slike trebåter :)

 

Skal ikke komme med noe anbefaling her, men hvis du skal ha en utenbords motor som passer her MÅ du tilbake til 60 tallet, en moderne motor her er ikke riktig ( Malahini + moderne 4-takter :nonod: ).

Stilmessig ser det ikke så galt ut med en klassisk Mercury eller Johnson/Evinrude ( ser den ene Malahini båten er utstyrt med en 64/65/66/68 Johnson V4 på 90 > 100 hk (Meteor motor) ).

 

Men skal du ha glede av båten burde/må du nesten overhale og pusse opp motoren ( hvis du finner den "riktige" motoren ), et annet problem vil være å finne en motor med riktig lengde på stammen (en brakket vil ødelegge utseende ).

 

Tror jeg vill sett etter en grei innenbords motor ( eventuelt gitt denne en overhaling ), eller sette inn en helt ny motor da dette kan gjøres uten å ødelegge stilen, blir liksom den mest riktig motortypen på en slik båt ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

AQ130 er jo en slager når det kommer til gamle bensinmotorer. Selv om de strengt tatt ikke heter AQ, da dette referer til Volvo's Aquamatic system (hekkagregat) - og det må du ikke finne på å montere på en flott trebåt!

 

Volvo sine bensinmotorer er relativt billige å reparere mtp delepriser ol., men de har jo ofte endel kjøretimer bak seg. De består jo av ganske få deler og er lette å feilsøke. Bensinforbruket er reletivt høyt, men ikke sammenlignet med en 60 hester amerikansk påhengs fra 60-tallet. FOrdelen med en totakts påhengs er jo at de ikke blir utslitt på samme måte som en innenbords firetakter, som harti ganger så mange bevegelige deler.

 

Går du for en volvo bensiner må du nok skaffe giret utenom. De aller fleste volvoer tilsalgs kommer med hekkagregat.

Link to post

Så da var den merket feil i annonsen altså. Hva er forskjellen på drev og hekkaggregat? Er drev og v-drive/vee-drive det samme?

 

Volvos bensinmotorer er vel mer eller mindre de samme som sto i bilene de lagde på den tiden? Altså 140- serien og 240-serien? For de har jeg litt erfaring med og kjenner mange som holder på med, bør være greit å drifte en sånn om det stemmer. Vet at det er vanlig å sette marineveiven i bilmotorer for å få 2,5 liter i stedet for 2,3, så jeg har alltid gått ut i fra at motorene er mariniserte bilmotorer.

 

Har du noen formening om pris på et gir til en slik motor?

 

Tar og i mot forslag til andre motorer, hvis det er noe som er bedre egnet.

 

Edit, nå ser det ut til at jeg har funnet ut hva v-drive er, ser ut som noe som må til for å flytte motoren bak, og deretter fester du på en aksel på samme vis som med bare aksel fra en midtmontert motor. Riktig? Da blir i så fall hekkaggregat helt feil, ja

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post

Motorene er mariniserte bilmotorer ja, så det burde ikke være noe problem med deletilgang iallefall. Det fins vel en god del som er marinisert i etterkant av privatpersoner også, min B18 stod vel i en skurtresker en 30 års tid før den ble montert i båten midt på 2000-tallet. Kanskje det er like greit å starte med en tidligere bilmotor, og handle mariniseringsdeler separat? Er jo veldig mange kurante B18/20, B19/21/23 og B230 rimelig å få tak i :smiley:

Trøndelag

Link to post

Her var det mye rart :confused:

 

Selv om de strengt tatt ikke heter AQ, da dette referer til Volvo's Aquamatic system (hekkagregat) - og det må du ikke finne på å montere på en flott trebåt!

 

Volvo kaller alle sine motorer, både bensin og diesel for aquamatic, såfremt de er tiltenkt ett system med drev som fremdriftsløsning. Dersom de strengt tatt ikke heter AQ så har volvo driti seg ut i alle sine kataloger, og på hjemmesidene sine.

 

Used%20Engine%204.JPG

 

Drev og hekkaggregat er det samme, bare to forskjellige navn.

 

ML_DPR_Duoprop_758x228.jpg

 

 

En V-drive er ett system som bruker to aksler og en girkasse som snur overføringen (som en V), slik at motoren settes "feil" vei, og V-drive'n snur akselretningen.

 

image014.jpg

 

propulsion.jpg

 

 

En Volvo Penta AQ130 er en Volvo B20 motor som er marinisert. Samme motoren kom i biler som Amazon, 140 serien, P1800, 240 serien, C202 (militært kjøretøy) og Haubits 77 Bofors howitzer<-- Kanon.

 

Det vil sannsynligvis være billigere og enklere både ved innkjøp og senere ved delekjøp med en gammel Volvo motor enn med en gammel Mercury påhenger. Volvo motoren vil sannsynligvis også være rimeligere i drift.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takker for bra svar, oppklarte mye :) Trist at drev ser ut til å være det beste mtp å legge til på strender og å slippe fra henger, hvertfall min henger med hjul helt bak, for tegningene jeg ser på er ikke laget for drev og jeg vet ikke nok til å begynne å tilpasse (og så får jeg sikkert kjeft om jeg gjør det ;) ). Jet ser jo ikke verst ut også, men dyrt..

 

Har prøvd å finne noen som selger båtgir på nett som både oppgir priser og hvilken størrelse de er dimensjonert for, og har faktisk ikke funnet noen. Men mistenker at enkelte jeg ser på er laget for store skip og ikke små "lekebåter". Noen som vet hva som passer til en AQ130 eller hva de heter uten drev? Eller AQ225, ser det står en sånn til salgs også :)

Link to post

nånå de brukte ikke gir i gamla dar på slike. var bare aksel rett fra motoren. Så det gjaldt å time godt når en skulle legge til ;)

 

ellers må eg få føye til at dette med å ha grisedyre gamle drittpåhengere bakpå slike strøkne båter bare for det skal være "tidsriktig" synes eg er noe vås. Siste nye med mest mulig 'fremtidsdesign' er nå myye flottere. Gammelt møter nytt. Det er akkurat dette som har foregått i de flotteste bilene fra over dammen de siste år og da kansje Chrysler spesielt når en snakker om de store. Ellers for de som følger litt med på custombiler så er det topp moderne hjuloppheng og moderne motorer som gjelder i gamle karosseri. Rett og slett for det skal yte, fungere og brukes.

Så om en sånn båt i det heile tatt skal brukes så nytter det ikkje med søppel. til utstillig vel og bra, men ikkje i bruk.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

De gamle bilene beholder fortsatt sitt klassiske ytre selv om interiør, motor og hjuloppheng moderniseres. Derfor er det synd at påhengsmotoren blir såpass dominerende i forhold, for en gammel påhengsmotor virker ikke som det mest fornøyelige å dra rundt på i lengden. Men syns ikke at en helt ny påhengsmotor tar seg så bra ut på en så gammeldags båt, derfor frister innenbordsmotor mer. Og når det gjelder de motorene jeg har nevnt som innenbordsmotor kom de naturlig pga lommeboken.

 

Men uansett så har jeg lyst på en båt som skal brukes, derfor jeg undersøker nå og stiller dumme spørsmål, for jeg har kun erfaring med 10-20 år gamle påhengstotaktere :)

Link to post

En AQ225 er V8, og er plutselig det dobbelte av den AQ130'n du begynte med. De fleste prosjekter blir fort vekk litt større etterhvert som en får planlagt litt :cheers_wine:

 

Det du trenger hvis du skal ha gear, er ett hurth ZF gear eller tilsvarende.

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23233291

 

Noe sånt som det over, men kanskje med utveksling nærmere 1,5 eller noe. Det må du finne ut av selv, da det kommer ann på type båt osv.

 

Volvo produserte også noen gearkasser, men det var vel mest til seilbåter og snekker.

Link to post

Fin diskusjon - på Glen L sine sier finner du og noen som mariniserer Subaru 1800 motorene og her..

 

Men jeg har og landet på at en VP i AQ serien 105 140 kan brukes.Glen-l angir vekten på motor.

 

Omregning av alt mulig..

 

Følger spent med vidre,jeg har planer om en Tiny Might som strekkes til ca 14 fot. Ser egentlig at det idelle hadde vært en AQ 150 denne er 15 til 20 cm kortere en en rekkefirer, men disse motorene er sjeldene og vansklig å få tak i. Tips motas med takk. Blir i alle fall rett aksling, og hvis mulig 1:1 gir.

 

"dette skal gi sprut til tusen" sitat Rudolf Blodstrupmoen

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post

Skulle kanskje hatt bilder av noen som hadde hekkaggregat på en sånn båt for å se, har jo sine fordeler, særlig for en trailer queen (har allerede en båt som jeg sjøsetter hver gang den brukes).. Det verste er vel at jeg ikke vet hva som må til for å endre en tegning av en båt med hekkmontert motor, v-drive og aksling til å kunne montere motor med hekkaggregat. Kanskje ingenting, kanskje mye.

 

Å ta av i planleggingsfasen er jeg kjent med, siste tanken var å finne ut hva som må forsterkes for å sette inn et jetanlegg med 240 hester som jeg fant på FINN :P Og jeg har en motorsykkel bak meg som jeg pusset opp over vinteren med både det ene og det andre som mål, men som endte opp som en overhalt brukssykkel og det er jeg fornøyd med. Men for å være ærlig tror jeg at en 16-foter med 130 hester vil gå mer enn godt nok i mine farvann, selv om det alltid er gøy å ha raskest båt ;)

 

Takker for videre svar, det hjelper i planleggingsfasen. Håper å lande en jobb snart, vil begynne å bygge når inntekten er stabil

Link to post

Dette kan være ett alternativ.. Få tak i en eldre motor med mariniseringsdeler og flytt over på ny blokk.

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23732626, http://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_3_0_i_delar_29042744.htm?ca=15&w=3

 

Hva som er dyrt?? Alt er relativt. Jeg har forsøkt meg på dette noen ganger, og har konkludert med at jo nyere motoren er i utgangspunktet, jo bedre blir totaløkonomien. Det handler også om hva båten er omsettelig for den dagen du bestemmer deg for å gå på ett nytt prosjekt..

Link to post

Hva som er dyrt er relativt, ja. Vil si at når motoren koster mer enn båten er det dyrt, har lyst å ha et "økonomiprosjekt" slik jeg ser flere har her, dvs fine båter til under 20 000 + motor. Ser jo komplette motor og drev ned i 10 000 kr på FINN, men jeg er ikke i stand til å se om det er for lav pris til å være brukbart eller hva det er. Står at de fungerte ved demontering, men igjen er også å fungere relativt.

 

Må si at aksel er det fineste på en slik båt, men på den andre siden er det ikke mange som kommer til å se båten fra helikopter så drev får vel være med i vurderingene en stund til.

Link to post

Volvo/Mercruiser motor basert på GM's sine V8 og V6 motorer er nok det mest fornuftige.

Dette er motorer du kan få en hvem som helst amcar frelst bonde med litt over gjennomsnittet med utstyr til å maskinere opp.

De er svært enkle å skru på, og du bygger glatt opp en slik en på egen hånd. Alt du trenger av pakninger, lager og nye deler kommer på 3-4 båtlapper, og maskinering bør komme på maksimalt rundt det samme, dersom motoren ikke trenger borring eller andre litt større maskineringsjobber. Har akkurat satt sammen en V6'er, og brukte ca en arbeidsdag på å skru den sammen og å pakke om ett 280 drev(pakningssettet koster ca 1000,-).

Det tar selvfølgelig en del lenger når man ikke har gjort det før, men noe særlig lenger enn en ukes tid kan det umulig ta. Du har da tilnærmet ny motor og drev for under 20 lapper, forutsatt at du kan bruke eksos, sjøvannspumpe osv. uten å kjøpe noe nytt. Det er verdt å merke seg at komplett eksos fort kommer på 10 båtlapper, og Volvo anbefaler utskifting hvert 4 år (som er altfor ofte). Mariniseringsdelene fra Volvo/Mercruiser er som regel det som har minst levetid på en slik GM motor.

 

Det er greit å være klar over at det å bygge båt (har selv aldri bygd en fra bunnen av) kan bli dyrere enn en tror. Det koster ikke stort med treverk når en begynner, men ved slutten av bygget, når alt skal på plass og man trenger instrumenter, pullere, ratt, kontroller, ledningsnett ++++ drar det fort på seg litt, selv om trær er billig. Bare en kanne olje og ett par filter er fort en båtlapp nå i dag :headbang:

Det dyreste er nok tross alt alle timene som går med, og timeslønna er nok ikke noe av skryte av, men hvis en synes det er gøy går det jo ann.

 

 

Forøvrig er den annonsen på finn.no forholdsvis billig. Hadde jeg bodd lenger nord hadde jeg kjøpt det selv.

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23874612

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Teller ikke timer når du bygger båt selv... og gleden av å ha en spesiell båt som det tas bilder av mens jeg står i is kø er en fantastisk anerkjendelse.

 

Mitt neste prosjekt tar jeg sikte på at det tas bilder (mens jeg står i iskø) og at jeg kan ta kampen opp med en vannscuter....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post

Klart det er dyrt med de siste detaljene, men det er jo lett å skubbe foran seg og heller ha det gøy med å bygge selve båten :wink: Om jeg får solgt motorsykkelen fort skal jeg ringe på den V8eren der. Er den prisen normal? Eller er det få slike til salgs?

 

Å telle timer når man driver med noe på hobbybasis er mest for å se hvor lang tid ting tar, timelønn får man ikke uansett. Jeg brukte 2 mnd på å demontere motorsykkelen min totalt og sette den sammen igjen. Antall timer vet jeg ikke, men det ble fort noen timer hver dag, og som folk beskriver her var det balsam for sjelen. Og garantert et tapsprosjekt, men hobby er hobby

 

Hva er forskjellen på 270, 280 og 290-drev forresten?

 

Edit, har du kjøpt tegninger til en 12-foter med jet, Odmar? Liker Squirten din, liker best at du bygde den så fort og med materialer som er lett tilgjengelig og billig. Viser at man ikke må ha mahogny over hele båten for å ha grunn til å være stolt

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post

Skal ikke komme med noe anbefaling her, men hvis du skal ha en utenbords motor som passer her MÅ du tilbake til 60 tallet, en moderne motor her er ikke riktig

 

Hva med Mercurys "Classic fifty" , den ble vel produsert fram til ca 1990 som 45hk? Litt nye (dvs gamle) dekaler og den burde se mer tidsriktig ut...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...