knetrom Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Ah, brukte tydeligvis så lang tid på å skrive innlegg 14 at jeg overså innlegg nr 13, var mye bra der. Når tenker du å begynne på Tiny Miten? Classic Fifty kan gjerne brukes, får ha det i bakhodet! Den Volvo V8eren er forresten solgt nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 nå er vel den båten laget for å ha motoren foran og strak aksling. Den aq150 som nevnes lenger opp er sjølvsagt nesten umulig å få tak i dag. Og det er kansje likegreit. Men samme motoren bare under annen betegnelse er hverken sjelden eller vanskelig å få tak i. Dette er en V6 som nå er 4.3 liter mot 3.7 som den var da på 60 tallet. Ser ingen argument for å bruke en rødmalt gammel da desse finnes i fleng både i bil og båt. Det vil bli spesielt rimelig mht pris/alder å bruke en fra en bil. Noen vil sikkert hyle og bære seg over at dette er umulig tilnærmet livsfarlig å gjøre og snakke om kamaksling, rustfrie ventiler og pakninger og dra fram en masse gamle myter. Alt dette er bare tull og bortkastede penger så lenge motoren skal ferskvannkjøles. De fleste marinemotorer hadde ikkje desse tinga som nye likevel men siden dette etterhvert finnes å få kjøpt på ettermarkedet så har det dannet seg en myte om at dette må en ha skal det funke. Effekten er nå oppgitt så at det finnes en 'marineutgave' med flere hk er uvesentlig. En slik motor har meir enn nok power i en slik båt uansett hvilken trimgrad den kommer i. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) ....Classic Fifty kan gjerne brukes.... Er fullt mulig å få en ny Verado til å se tidsriktig ut også, men koster litt i innkjøp og lakkering. Men samme motoren bare under annen betegnelse er hverken sjelden eller vanskelig å få tak i. Dette er en V6 som nå er 4.3 liter mot 3.7 som den var da på 60 tallet. Helt riktig, motoren går under betegnelsen AQ205, 430, 431 osv. (hos Volvo selvfølgelig) Ser ingen argument for å bruke en rødmalt gammel da desse finnes i fleng både i bil og båt Kom i Chevy Astro Van, S10, Blazer og Silverado blant annet. Noen vil sikkert hyle og bære seg over at dette er umulig tilnærmet livsfarlig å gjøre og snakke om kamaksling, rustfrie ventiler og pakninger og dra fram en masse gamle myter. Alt dette er bare tull og bortkastede penger så lenge motoren skal ferskvannkjøles. De fleste marinemotorer hadde ikkje desse tinga som nye likevel men siden dette etterhvert finnes å få kjøpt på ettermarkedet så har det dannet seg en myte om at dette må en ha skal det funke. Da hyler jeg og bærer meg litt jeg Dette er diskutert hundre ganger tidligere her. Så lenge motoren skal ferskvannskjøles trengs det ikke masse rustfrie ting. Men alle elektriske duppeditter MÅ skiftes hvis man vil unngå en mighty eksplosjon. Forgasser og bensinpumpe må skiftes. Kamakslene er forksjellige, men noen bilmotorer kom med kamaksler som kan brukes, noen ikke. Noen kom til og med med samme kammen som Volvo bruker. Det viktigste er at en båtmotor har en kam som er slipt slik at man oppnår maks dreimoment tidligere, og maks turtall er også lavere. Når var sist gang du kjørte bilen din i konstant oppoverbakke på 4-5000 rpm i ett par timers tid, og hvordan gikk det En annen ting er at kamaksler, særlig fra mindre personbiler, har en overlapp av kammen som gjør at motoren enkelte ganger kan suge tilbake noe av eksosen, noe som resulterer i havari på en motor som har våt eksos. Effekten er nå oppgitt så at det finnes en 'marineutgave' med flere hk er uvesentlig. En slik motor har meir enn nok power i en slik båt uansett hvilken trimgrad den kommer i. Er enig i dette, GM's biler med 4,3 V6 oppgis fra 165-200 hk, mens Volvo oppgir sine motorer til 190, 205 og 225 hk. Vet at Volvo og Mercruiser har forskjellige måter å måle effekten i sine innenbordsmotorer, hvordan GM gjør det vet ikke jeg, men det har liten betydning, alle har nok effekt til en liten båt som Mighty Mite. Problemet er når den effekten kommer på feil turtall. Det er mange som har satt bilmotorer i båter som har opplevd at de aldri får det til å fungere optimalt, og prøver å proppe anerledes, bare for å få økt kavitasjon. Stort sett så vil nok kammen fra en V6'er funke greit, da disse stort sett kom i store tunge biler. Men å benytte en orginal kam i en liten firer som er bygd for 6-7000 rpm i en Volvo personbil vil by på større problemer. En fordel med V6'ern er at den er helt lik som GM 350 V8 (bortsett fra at det er to sylindre færre). Jeg kjøper ofte stempelringer, stempler, oljepumpe osv til V8 da dette er billigere, og bruker det i V6, som er akkurat samme motoren, bare litt kortere i ene enden. Etter tre motorer har jeg ett sett ringer/stempler gratis Redigert 24.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 at kammen i volvo sine små firere er annerledes er nå en annen sak. Desse V6 motorane er seige nok som de er og trenger ikkje noe spesialtilpasset kam for å fungere tilfredstillende, spesielt i en mindre båt. Amerikanske motorer generelt er ikkje noen racere akkurat og er meir seige enn hissige for å si det mildt. At forgasseren MÅ skiftet er å ta hardt i. Det eneste som skiller er flottørkammerventilasjonen. Den går i en J på marine og rett opp på bil. Mange båtforgassere har også bare denne rett opp ventilasjonen. Det er er sikkerhetsgreie for at om det sku skvalpe over så renner bensinen nedi innsuget, skal nok være ganske heftig før det skjer. Er vel slik for at det skal passe for ALLE forhold inkl de mest ekstreme offshore fiskerne. Men om en absolutt vil ha en slik en så er det ikkje så mange kronene. Motorer med forgasser har gjerne mekanisk bensinpumpe som da ikkje trenger å skiftes. Om den har elektrisk så er det ikkje mange kronene det heller. At starter og dynamo må skiftes vel vel den diskusjonen tar vel aldri slutt I værste fall så brukes en tilslutt like mykje gryn for en fullt utstyrt bilmotor som på å kjøpe en gammel rød en bare at den blir 15-20 år nyere og med alle eksterne komponenter spill nye..Alt å vinne intet å tape spør du meg. Men det gjør du kansje ikje ja sjå der ja, litt lakk gjør susen det på en moderne påhengs. Likedan vil en E-tec bli råtøff med litt ny lakk, for linjene har den. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 I værste fall så brukes en tilslutt like mykje gryn for en fullt utstyrt bilmotor som på å kjøpe en gammel rød en bare at den blir 15-20 år nyere og med alle eksterne komponenter spill nye..Alt å vinne intet å tape spør du meg. Men det gjør du kansje ikje Er enig jeg. Driver trosss alt med dette. Har brukt gammel bilmotor mange ganger med stor suksess. Her er noen bilder av det siste prosjektet. Motoren ble funnet bak en låve, og hadde ligget ute noen år uten topper. Noen hundrelapper etter var motoren min. Denne kommer forøvrig fra en sent åttitalls Astro Van (tror jeg). Ikke akkurat noe glansbilde. Demontert og klar til vask og maskinering. Litt "ekstra" bildeler som vi ikke trenger i båt. Motoren ble kokt, linjehonet og planslipt. Sylindre var såpass rustne at motoren ble borret 0.30 over. Stempler og ringer fra V8 ble satt inn (0.30 overdim). Veivaksel ble polert og kontrollmålt. Nye kamlager ble slått inn. Motoren skal saltvannskjøles, og det er derfor brukt toppakninger som er beregnet for dette. Lakkert med grunning og rød farge med sprayboks fra Volvo Penta. Kjøpt på Maritim. Nye frostplugger og alt av pakninger, oljepumpe, lager og andre slitedeler nytt. De fancy toppdekselene kommer fra Ebay, men skal ikke brukes på denne motoren, bare for show Motoren ble startet opp for første gangen i helgen, og går som vanlig som en klokke. Det er satt i kamaksel fra Volvo AQ205 i denne. Totalpris for denne kom på under 10 båtlapper. Jeg hadde da eksos, elektrisk, forgasser osv. liggende fra en annen motor. Dette inkluderer motor, nye deler, maskinering osv. men ikke mine timer. Ikke en eneste del er kjøpt hos Volvo Penta forhandler, så det er fullt mulig å bygge billig båtmotor uten å gå til den lokale båtmotorsjappa og bli svindlet for enorme summer. Tidsforbruk totalt er vel rundt 30-40 timer, ikke medregnet kjøring for henting/levering av deler, maskinering, inn/ut av båten osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 hva enig med meg? det var uvandte takter på dette fora Såg ikkje så lovende ut den motoren på første bildet nei men jaggu vart det folk ta na likevel. glimrende! Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Drev kan se fint ut det! Taxibåtene i Venezia bruker ikke annet. (Bildet er tatt fra båtbyggerens internettside for mange år siden) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 25.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 (redigert) Jeg fortsetter på min spørrerunde og lurer på om en båt som er tiltenkt bakmontert innenbordsmotor og v-drive kan få drev i stedet uten å forsterke? Tenker på hvor kreftene havner, går ut i fra at med aksling går de via akslingen og tas opp i v-driven, og at hvis motoren med drev festes der v-driven skal stå så vil båten tåle det. Heller mot drev jeg nå, for å være ærlig. Syns fortsatt at aksling er finest, men det blir for upraktisk for min bruk (trailer queen som slippes et sted der påhengsmotor må tiltes opp for å ikke ta nedi bunn). Er det slik at alle drev kan tiltes, eller bare noen? Hvilke i så fall? Edit, om ikke tilte propellvinkelen så tenker jeg på å heve propellen til siden slik at den ikke skal gå i bunn.. adeneo, hvilket drev skal du bruke på Astro-motoren? Står en Astro som gis vekk her i området, og "selger" skriver at motor skal være bra. Kan jo være de bilene kom med firer og for alt jeg vet, men hvis det er en V6 hadde det vært gøy å fått en like fin motor som den du lagde (av en haug med rust ) Redigert 25.August.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 (redigert) Jeg fortsetter på min spørrerunde og lurer på om en båt som er tiltenkt bakmontert innenbordsmotor og v-drive kan få drev i stedet uten å forsterke? Tenker på hvor kreftene havner, går ut i fra at med aksling går de via akslingen og tas opp i v-driven, og at hvis motoren med drev festes der v-driven skal stå så vil båten tåle det. En båt som er tiltenkt V-drive kan bruke drev istedet, så lenge akterspeilet er solid nok. På V-drive taes de sideveis kreftene opp i motorfestene og i festene til V-driven, men på en motor med drev taes mesteparten av kreftene opp i akterspeilet, da både motor og drev primært festes der. Motor må stå på linje med drevet, og på Volvo er det forholdsvis enkelt å sette opp dette, Mercruiser krever tolking for å få det riktig. Transomfeste til drevet må monteres først, deretter settes motor i, og justeres i forhold til transomfeste. Til slutt tres drevet på plass. Motoren MÅ stå helt bakerst i båten ved bruk av drev, dette gir seg selv. I de fleste tilfeller står motoren også bakerst i båetn ved bruk av V-drive, så det skal ha lite betydning. Heller mot drev jeg nå, for å være ærlig. Syns fortsatt at aksling er finest, men det blir for upraktisk for min bruk (trailer queen som slippes et sted der påhengsmotor må tiltes opp for å ikke ta nedi bunn). Er det slik at alle drev kan tiltes, eller bare noen? Hvilke i så fall? Edit, om ikke tilte propellvinkelen så tenker jeg på å heve propellen til siden slik at den ikke skal gå i bunn. De aller fleste drev har en drevløfts funksjon, de eldre Volvo drevene har en elektrisk motor som løfter drevet. Dette systemet kan ikke brukes som powertilt. Nyere Volvo drev har hydraulisk powertilt som også kan brukes til å løfte drevet. Begge systemene ble opprinnelig solgt fra Volvo med en brakett som skal brukes ved transport på f. eks. henger, som tar opp belastningen i humper o.l. De fleste har mistet denne braketten for lengst å bruker den ikke lenger, men den kan kjøpes fra Volvo enda. Mercruiser kommer stort sett med hydraulisk tilt/powertrim. De gamle Mercuiser drevene har ikke "clutch" på samme måte som Volvo, og trenger ett system på motoren som bryter tenningen akkurat i det de settes i gir, for å unngå skraping. Dette systemet kan være litt vanskelig å få justert helt riktig. adeneo, hvilket drev skal du bruke på Astro-motoren? Står en Astro som gis vekk her i området, og "selger" skriver at motor skal være bra. Kan jo være de bilene kom med firer og for alt jeg vet, men hvis det er en V6 hadde det vært gøy å fått en like fin motor som den du lagde (av en haug med rust ) Astro kom med litt forskjelige motorer, men så lenge det er 4,3 V6 er det samme som Volvo motoren. Etter '92/93 kom motorene med balanseaksel, og noen kom med Vortec topper, dette har liten betydning, da Volvo også benyttet dette etter '92/93. Motoren på bildene sitter nå i en båt, og er påmontert ett nyoverhalt AQ280 drev. Stort sett kan alle motorer "fikses" opp igjen, så lenge de ikke har skader fra frost (sprekker i støpegodset), er borret for mye tidligere eller har generelle skader i støpegodset som ikke lar seg maskinere. Det meste kan maskineres opp igjen, og det er blir som ny motor når alt er satt sammen igjen. Redigert 25.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Adeneo. Hvordan gjør du med vannpumpe når du skal ha saltvannskjøling? Setter du på remdrevet pumpe, eller er vannpumpa på motoren tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Adeneo. Hvordan gjør du med vannpumpe når du skal ha saltvannskjøling? Setter du på remdrevetpumpe, eller er vannpumpa på motoren tilstrekkelig? Vannpumpe til motoren beholdes, men denne må ha rustfri aksel, så det må benyttes en som er beregnet for båt. I tilegg brukes sjøvannspumpe som er skrudd fast i veivakselen. Samme system på ferskvannskjølt, men vannet går litt andre steder, blant annet igjennom en varmeveksler. På bildet nedenfor er sjøvannspumpen tatt av, da min lakk litt i bakkant og trenger nye tetninger. Overse alle ledningene som henger overalt, de skal ryddes opp i etterhvert. Her er drevet, og sjøvannsinntaket utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.