Zach Startet 21.August.2010 Del på Facebook Startet 21.August.2010 Jeg har problemer med oljelekkasje på min VP 41A. Konstaterte lekkasje i pakningen foran dieselpunpa og i pakningen på 3 stk. inspeksjoneluker på BB side. Fikk prof. hjelp fra lokalt verksted som skiftet pakningene. Så lang alt vel? Dessverre, det er fortsatt lekkasje på de samme stedene. Ikke så mye (men som før), men irriterende. Har nå plassert en "oljesugepølse" under motoren så slipper jeg forhåpentligvis å se oljen, men lekkasjen blir jo ikke borte av den grunn. Men bedre å slippe se at oljen flyter under motoren, og enklerer å gjøre rent med å bytte denne pølsa og tørke litt. Jeg bestilte sjøl originale pakninger, men tilsynelatende ikke bra nok? Nå er spørsmålet om det er lurt å prøve på nytt, evt. reklamasjon. Blir kanskje like ille. Burde imidlertid la seg gjøre å få dette tett med nye pakninger. Verkstedet har en mann som kan VP 41A - og som jeg stoler 100 % på, så det er jo litt rart at det ikke ble tett. Noen med erfaringer etter å ha byttet disse pakningene. Kanskje noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Nå er ikke jo motormann men har samme maskin selv. Kan det være et overtrykk i maskingen som gjør at disse pakningene lekker? Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Det er garantert de tre pinneskruene som fester dieselpumpen til kjedehuset som lekker. Har hatt dette på to motorer TAMD31A og 41A og flere har gjort det etter mine tips. Ser ut som lekkasje fra pakningen. Disse skal normalt påføres gjengetetning når de monteres i huset (spesifisert i Volvo verkstedshåndbok). Hos meg var skruene nesten løse på begge motorene og var lett å fjerne. Du kan fikse dette greit uten å røre dieselpumpen om du tar en skrue av gangen. - Løsne festemutteren på første skrue og sett på en kontramutter. Nå kan du løsne første pinneskruen. - Rengjør pinneskrue og gjenger i hus for olje og fett. - Påfør gjengelocktit på "roten" av pinneskruens gjenger som skal i kjedehuset og monter pinneskruen godt - Skru til festemutteren og gjenta prosessen med de andre skruene. - Ikke start motoren før gjengetetningen har herdet. Jeg gjorde det for 8 år siden og er fortsatt helt tett. Det er litt plundrete med underste skruen, så her er det bare å være litt tålmodig Det er viktig å få dette fikset siden oljen renner ned på fremre babord motordemper og ødelegger gummien på denne Dette fikser du fint, så lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Jeg ville reklamert til verkstedet. Når man leier såkalte proffer til å skru må man kunne forvente at problemet blir løst. Inspeksjonslukene, kanskje det bare er skruene som må teites til? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Zach Svart 24.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2010 (redigert) Takk for tips/tilbakemeldinger. Har nå reklamert. Så får jeg bare håpe at de tar jobben opp igjen. Lagt til: Har sjekket boltene på insp.lukene, var OK. Redigert 24.August.2010 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2012 (redigert) Etter reklamasjon, fikk jeg mekanikeren ombord igjen for å sjekke lekkasjene. Han påsto det var lekkasje på oversiden av inspeksjonslukene, men at det kunne se ut som lekkasjen kom fra lukene. Kurant å fikse. Tiden gikk, mekanikeren sluttet. Jeg hadde så en annen mekaniker (fra samme verkstedet) ombord. Han påsto det lekket fra de samme lukene som før. Min konklusjon: Pakningene kunne ikke ha vært skiftet, for ellers burde det ha vært tett. Fulgte ikke ytterligere opp. Fikk så en mekaniker fra annet firma til å skifte de samme pakningene, inkl. O-ringen foran dieselpumpa. Han tettet også pinboltene som jeg fikk tips om, jf. ovenfor. Tett nå? Nei! Lekker i alle fall fra en av inspeksjonlukene + litt fra pakningen foran dieselpumpa. Er det ikke mulig å få en gammel AQAD 41A oljetett? (ca 1987-modell, gått 1500 timer). Må vel bare leve med litt oljelekkasje. Redigert 23.August.2012 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Vi har et par 41a fra -87, tette og fine begge to. Det lar seg nok gjøre skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Ville prøvet med paknings sement, det kan være skjevheter i lokk eller på blokken som gjør at pakningen ikke tetter helt. Kan bruke rød silikon, den tåler olje i tillegg til høy temperatur. Eller Perfect Seal, tåler og olje og høy temp. Finnes flere andre, men husker ikke i farten. Har selv brukt silikon på f.eks bunnpanner uten pakning, helt tett. Skruer må og ha tettings middel. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Zach Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 (redigert) Takk for tipset Chris284. Skal først ha mekanikeren ombord for å vurdere reklamasjon. Kanskje jeg evt. tar sjansen på å prøve og tette sjøl med silikon. Den ene inspeksjonsluka er i alle fall lett tilgjengelig, så det bør jeg kunne få til. Redigert 24.August.2012 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.