Jump to content

Vektor eller Raster kart??


Harald-

Recommended Posts

Hei

Dersom noen har navigert etter Vektor kart i "Straumane" nord for Bergen vet de at Vektor kart ikke er så nøyaktige, der er ingen "havnekart" for dette området.

Hvor stor er da nøyaktigheten dersom du bruker Rasterkart og scanner inn papirkartet?

Blir plasseringen av båten til å stole på?

Er dette bedre? :confused:

 

Dette emnet er tatt opp tidligere, men jeg finner ikke noe svar på hva som er mest nøyaktig i trange farevann....

 

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Nøyaktigheten av vektorkart kjenner jeg ikke. Men dersom du skanner et vanlig papirkart

får du ikke større nøyaktig enn hva kartet er trykket i, uansett hvor høyt du setter DPI

under skanning. Du får bare større fil. Såvidt jeg vet er båtsportkartene trykket i 60 linjers

raster. Det betyr 6 punkter pr mm. 1mm på kartet er 50m. Oppløsningen er altså ca 8m.

Tankekorset er: forskyver kartet seg 1 mm, f.eks under trykking flytter et objekt seg 50m.

Moralen er: bruk øynene.

Link to post
Share on other sites

Sjøkarta frå Hordaland er gamle, visstnok basert på oppmåling frå 1920-åra. I fjor avslutta sjøkartverket nyoppmåling av desse områda, men det er uklart når tid det kjem nye sjøkart (papirkart).

Eg kjørte i fjor frå Hordnes i Fanafjorden til Lindås og tilbake med OziExplorer og GPS som teikna spor i kartet. Nokså skuffande resultat. Sporet ligg på store deler av vegen ca 100 m for langt vest og 100 m for langt sør. Kartet er Giff-kart (på CD) som eg kjøpte for eit  par-tre år sidan av eit lite firma i Bergen. Det er ikkje skanna papirkart, men har nøyaktig same informasjonen som papirkarta, så på ein eller annan måte er dei ført over til dette formatet.

Eg har også kart over område sør for Bergen som er skanna inn i ein skannar som tar heile kartet i ein operasjon. Desse må vel vere utan noen "feil" i forhold til papirkartet, men avviket i forhold til GPSen er likevel 50-100 m alle plassar der eg kan kontrollere det. Etter 100 omrekningar av posisjonane avlest i kartet og datuminstillingane i GPSen, er eg sikker på at dette er kartfeil. I følgje GPSen er båten min fortøyd midt på parkeringsplassen oppom båthamnen og det greier eg ikkje gjere noe med.

Dersom nye vektorkart er produsert på bakgrunn av dei nye oppmålingane bør dei vere heilt korrekte i dette området. Men det er vel opp til produsentane av vektorkart og lage dei gode karta etter oppmålingane.

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som Valivan med båtsportkart og Ozi-explorer i områdene rundt Bergen. Jeg har imidlertid meget god erfaring med nøyaktigheten på C-map i dette området. Her antar jeg at produsenten har gjort en jobb med hensyn på korrigering av kartene iallefall i skipsleia. Der Winchart/C-map plotter meg midt i et trangt sund viser Ozi-explorer/båtsportkart at jeg er 100m opp på land. GPS kartdatum er i begge tilfeller satt til WGS84 (som spesifisert i kartene).

Da også C-map baserer seg på de gamle kartdata forventer jeg at enkelte steder vil de være like feil som båtsportkartene, men jeg har kun opplevd dette et par steder i løpet av de fire årene jeg har brukt dem.

Link to post
Share on other sites


Valivan: Etter 100 omrekningar av posisjonane avlest i kartet og datuminstillingane i GPSen, er eg sikker på at dette er kartfeil. I følgje GPSen er båten min fortøyd midt på parkeringsplassen oppom båthamnen og det greier eg ikkje gjere noe med.

 

:lol: :lol: :lol: Hvis Du prøver å fortøye ved parkeringsplassen da, vil den vise riktig da montro?  :nonod:

 

:eek:  :nonod:  :eek:

Link to post
Share on other sites

Har prøvd en del med c-map og har enda ikke parkert på "parkeringsplassen"  :nonod:. men har ikke så bra sammenlignings grunnlag.  Riktignok har jeg hørt mye skyt om Telchart. :eek: men har ikke prøvd det selv enda..  ( Er lovet en tur med fullt utstyr til test) :eek:

 

Pjolter som snart tar helg  :nonod:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...