mateco Startet 21.August.2010 Del på Facebook Startet 21.August.2010 Som emne tittelen beskriver: Er du skeptisk til å ligge til ankers på svai? I såfall hvorfor? Dårlige erfaringer? Stoler du ikke på anker eller ankerline/kjetting/svivel/sjakkel?? Vi har 20 Kg Bruce Kopi med 8 mm kjetting. Legger ut litt over 3 ganger dybde. Har lagt mange ganger på svai i sommer uten problemer av noe slag. Opptil 10 m/sek vindstyrke. Båtens masse ca. 11 tonn. Men har alltid ankret opp i avmerket ankrings posisjon i kartet! Erfaringer, både positive og negative, ønskes belyst ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Har alltid på ankeralarm når vi ligger på svai. Sover ikke dypeste søvn heller. Men ligger gjerne på svai - oftere og oftere Jeg stoler mer på bøye enn eget anker - og jobber med å få en bedre ankringsteknikk (ref tråden om forkatting) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Problemet med å ligge på svai er at man aldri vet... Har Bruce'en fått feste vil selv en 10kg holde båten til matco nesten uansett hvor mye det blåser. Men dersom bunnens beskaffenhet gjør at det ikke tar tak er det bare et spørsmål om tid før man må på nattmanøver... F.eks. vil Bruce ikke få feste om det er sjøgressbunn. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2010 Grunnen til mitt spørsmål er veldig enkelt: Flere av båtene i båthavna har anker montert, men de færreste har benyttet seg av muligheten til oppankring på svai over natten! Dette kan selvfølgelig skyldes flere faktorer, bl.a. at det er nyere båter med store flotte badeplattformer som kan fortøye med hekken mot brygga. Vår båt er av den eldre type der vi nesten avhenger av å ligge longside ved en evt. gjestehavn. Dette gjør at ankeret blir mye brukt som et alternativ i nærheten. Gummibåten blir så brukt til sosial forbindelse! Som sagt så har vi bare positive erfaringer så langt, men det kan jo endre seg! I såfall vil det jo , naturlig nok, kunne få drastiske følger! Tenker bare på om ankeret skulle miste feste og vi våkner til et sabla bråk eller en helt annen plass enn hvor vi ankra opp!! Heller siste versjon enn første!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Skeptisk, ja selvfølgelig. Ikke for å forflytte seg , men for å treffe andre båter på svai. Trekker alltid i ankeret med motoren i bakk og ligger med ankervakt på GPS'en. Hender jeg våkner av at jeg har brukt for liten verdi fordi vinden eller strømmen snur i løpet av natten. Better safe than sorry. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Med en 11 tonns båt, 20 kg Bruce kopi og kjetting kun 3x dybden mener jeg flere ting blir noe knapt. Jeg vil minst ha 25 kg, kanskje 30 kg anker og 10mm kjetting. 3x dybden er noe lite, det bruker jeg kun dersom det er liten svairadius og været er rolig. Bruker normalt 4-5x dybden evnt. mere. Klart en kan ligge i 10 m/sek dersom bunnforholden er maksimale, med totalt synes jeg sikkerhetsmarginene dine blir for små. Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Vil støtte Ingar, Bitteliten & pettersand. Jeg har opplevd situasjoner som bekrefter deres påstander! Sover alltid "lett" hvis det ikke er nært innpå vindstille! Utøver alltid stor forsiktighet og nøye oppankring ved overnatting, så de "dårlige" erfaringene har jeg heldigvis bare ved å ligge på svai på dagtid, under solgangsbris og liknende! Plutselig "slappen gitt"! "Pappa, hvorfor driver den store båten som ligger til ankers?" - Oy, det er VI som driver! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
SamH Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Finnes ikke skeptisk, sover langt bedre på svai enn ved kai. 13 tonn båt, 25 kg Delta, ankeralarm ved køya, 50 meter 10mm kjetting nær sagt uansett dybde. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Jeg synes det er topp å sove ombord når båten ligger på svai! Det gir en egen ro ombord! Sover alltid som en stein og synes dette er mye mindre masete enn gjestehavner hvor båter plutselig ligger seg utepå eller havna fylles av folk som egentlig ikke kan kjøre båt eller masekopper som plutselig skal ut tidlig om morgenen. Har 30 kg ploganker , 12 tonn med båtog 80 meter 12mm kjetting, og opplever dette som svært god opankring under de fleste forhold Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Hei Eg er samd med Kaftein Øl. Mi erfaring er at jo meir erfaring eg fekk jo meir føretrekk eg å ligga på svai. Dei ankerproblema eg har hatt har var tidleg i "karrieren". Dette med mindre båtar (Albin Vega, paraplydregg og tau i land. Med nok plass, godt nok anker og nok kjetting så meinar eg at svai er tryggaste og beste ankringsmåten. Det er òg raskast og enklast. Sist helg så observerte eg mange terrassebåtar, på Bjorøy og Tyssøy, med hekkanker og tau i land. For meg så vikar det virkar utygt og stressande. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Ligger mye på svai og har ikke hatt problemer så langt (ca 10 år). Har opplevd kortvarige uvær med opptil storm i kastene, og da er det gjerne en del som får problemer. Jeg er mer bekymret for andre båter som kommer drivende enn mitt eget ankerfeste. Er i full beredskap, og starter gjerne motoren i slike situasjoner. - Ankrer bare opp på steder der det er vanlig å ankre opp - Er nøye på ankringen, og følger godt med den første timen - Ankrer ikke opp hvis jeg vet det blir dårlig vær Bruker flere former for ankervakt, men skulle gjerne hatt mer guffe på lyden fra alarmene. Ankervakter: - GPS - Alarm på dybdemåler - Alarm på vindmåler Utstyr: - 15 kg original bruce - 50m kjetting - Ilas ankervinsj Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Men dersom bunnens beskaffenhet gjør at det ikke tar tak er det bare et spørsmål om tid før man må på nattmanøver... F.eks. vil Bruce ikke få feste om det er sjøgressbunn. Jeg tror dette med å vurdere ankerfeste og ankringsplasser er noe man lærer seg etterhvert. Føler hvertfall selv at jeg med årene har blitt ganske god på å vurdere dette (med min båt og mitt utstyr), og de få gangene jeg har hatt dårlig feste (eller mistanke om det) så ha jeg umiddelbart fått opp sakene og gjort et nytt forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Ikke skeptisk nei. Har mange flotte netter på svai. Seiler mest i Hellas og da ligger man jo på eget anker stort sett overalt- enten på svai eller med tau til land eller brygge med hekken inn. På vår tre-ukers tur i sommer lå vi på svai 5 netter i ulike bukter. Har 25 kg Delta med 50 m. 10 mm. kjetting på en 10 tonn båt, bakker ankeret alltid veldig godt inn med motor (55 HK) på rundt 2/3 turtall. Legger som regel ut så mye kjetting som mulig - er det svingeplass er det ingen grunn til noe annet (har el. vinsj). Har aldri opplevd at ankeret slipper på svai, men en del ganger når jeg ligger inn til brygge med sterk sidevind - typisk har jeg da feilberegent litt når vi kommer inn og ikke lagt ut nok kjetting - og vært for lat til å gå ut en gang til for å gjøre det skikkelig. Vi har 20 Kg Bruce Kopi med 8 mm kjetting. Legger ut litt over 3 ganger dybde. Enig med Pettersand at det høres litt spinkelt ut, men du får dra dine egene konkusjoner. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Hei Er dette med hvor tungt ankeret er så vesentlig ? Som Ingar sier er det vell viktigere med en gode bunnforhold en hvor tungt ankeret er ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Er jaggu blitt mange topics ang dette tema. Vi burde hatt en egen avd bare med akringsfakta. Typer anker, kjetting vekt, setting piggy back, forkatting Alarmer markeringsbøyer trekkingsteknikker, osv. men her er en side som forklarer det meste på en enkel måte. http://www.sailonline.com/seamanship/Anchoring.html Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Medusa Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Vi ligger for det aller meste på svai og trives med det. Er ikke skeptisk, men forsiktig. For et par år siden hadde vi kastet anker i ganske sterk vind (kuling vil jeg tro) og ankeret mistet taket to ganger. Det var på dagtid og vi oppdaget det med en gang, så det var ingen panikk. Vi ser da at det er berggrunn og får lakt ankeret på leire og ligger da godt. Det har også hent et par ganger at det har blåst såpass opp i løpet av natta at vi har valgt å sitte ankervakt.. Når vi skal ligge over natta liker jeg å finne en lun vik og legger oss lengst mulig opp mot land for best beskyttelse. Har derfor ofte problemer med å oppnå de anbefalte 3Xdybde på ankertauet. Er jeg i tvil legger jeg heller ut reserveankeret som dømann og ankeralarm... Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Har bare positive erfaringer med å ligge på svai. Båten veier 3500kg, bruker 15kg Bruce kopi med 5m 12mm kjetting og tre daumann lodd på 10kg stk som plasseres på ankoralina etter behov. Kun i veldig pent og stabilt vær har jeg lite dreggtau ute, ellers er jeg tilhenger av 5 ganger dybden ++. I mye sjø og vind ligger båten mykt og fint, og jeg sover mye bedre på svai enn fortøyd mot land. Har ikke ankeralarm og det står ikke først på ønskelisten heller. Ligger nok på svai 20 av 40 døgn i båten. Enkelt, sikkert og mye mer komfortabelt om bord med tanke på vind og sjø, er min oppfatning. Har aldri mistet dreggfestet med dette oppsettet, og fikk testet det skikkelig i uværsnatten tidligere i sommer da vinden kom fra alle kanter i tidvis stor styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Er dette med hvor tungt ankeret er så vesentlig ? Som Ingar sier er det vell viktigere med en gode bunnforhold en hvor tungt ankeret er ? Ja, vekten og størrelsen er meget vesentlig, men selvsagt også bunnforholdene, type anker, kjetting/tau + daumann, dybde:lengde, vindstyrke, bølger ... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Når vi skal ligge over natta liker jeg å finne en lun vik og legger oss lengst mulig opp mot land for best beskyttelse. Har derfor ofte problemer med å oppnå de anbefalte 3Xdybde på ankertauet. Er jeg i tvil legger jeg heller ut reserveankeret som dømann og ankeralarm... Da ville jeg heller ha lagt meg noe lenger ut og lagt ut lenger tau/kjetting. 3X dybden er i utgangspunktet altfor lite mener jeg -særlig når du bruker tau. Vil du ligge nær land og/eller viken er for trang er det bedre å ta et tau i land? Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Ikke skeptisk. Ligger som regel oppankret, spesielt i sommersesongen. Har også ankret opp en del i Middelhavet, og da har våre 100 meter 10mm kjetting og 30 kg "Shark" (plog) anker sørget for at vi har kunnet ankre opp på litt dypere vann for å få avstand til de andre. Motorbåten vår veier ca 17 tonn og er 14,5 meter lang. Bruker stort sett alarmen på GPSen til å sjekke eventuell dregging. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Bildet viser det noe kaller "tyrkerankring". Pga. stor dybde i buktene legges ankret i bakken og med ett eller to tau i land. Det blir plass til mange båter i bukta og siden ankret står i "unnabakke" sitter det vanligvis godt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 (redigert) Bildet viser det noe kaller "tyrkerankring". Pga. stor dybde i buktene legges ankret i bakken og med ett eller to tau i land. Det blir plass til mange båter i bukta og siden ankret står i "unnabakke" sitter det vanligvis godt. Hehe... Bildet er fra sk. "Derrick Cove" fra Dokhos i Hellas. Ikke bare blir det plass til fler men denne bukta er såpass smal at det blir litt trangt å ligge på svai. Og der er det ikke dybt - siden vi la ut (som vanlig) omtrent hele kjettingen ligger ankeret faktisk (nesten) i "motbakke" på motsatt side. For å låne litt fra en annen tråd: her valgte vi å legge ankerbøye fordi vi vet det er en diger gammel kjetting på bunnen. - selv om dybden her nok er innenfor det selv jeg kunne fridykke. (Har hørt enkelte faktisk dropper ankeret helt men heller dykker ned og trer tau gjenom en lenke). Da jeg snorklet litt og samtidig sjekket ankeret så jeg at jeg hadde bommet på kjettingen med bare et par meter. Første gang jeg har hørt begrepet "Tyrkerankring" - det er jo vanlig i Hellas også. Særlig motorbåtbeistene ligger jo slik. Redigert 22.August.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Vi har 20 Kg Bruce Kopi med 8 mm kjetting. Legger ut litt over 3 ganger dybde. Har lagt mange ganger på svai i sommer uten problemer av noe slag. Opptil 10 m/sek vindstyrke. Båtens masse ca. 11 tonn. Men har alltid ankret opp i avmerket ankrings posisjon i kartet! Bjørn Har aldri opplevd at ankeret slipper på svai, men en del ganger når jeg ligger inn til brygge med sterk sidevind - typisk har jeg da feilberegent litt når vi kommer inn og ikke lagt ut nok kjetting - og vært for lat til å gå ut en gang til for å gjøre det skikkelig. Enig med Pettersand at det høres litt spinkelt ut, men du får dra dine egene konkusjoner. Mener at det ikke er spinkelt. Har 20 kg Bruce (org) og kjetting England 1977 den måler 8,5mm båten veier 18t to master og jeg legger ut 3-4-5 ganger dybden,kommer ann på vindforholdene og plassen det hender vinden snur. Har bare god erfaring med å ligge på svai, selv med en seilbåt longside i kuling og sjø. Bruker ankervakt når jeg synes det er fornuftig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Medusa Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Jeg praktiserer også "Tyrkerankring" når jeg mener det er fornuftig, men har ikke udelt positiv erfaring med det. Har hendt meg et par ganger at vindretninga har snudd i løpet av natta og at vi da har blitt liggende med siden mot været. Er det godt vær eller at vinden ikke snur så er det en fin måte å ligge fortøyd... Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Jeg har ikke praktisert ankring på svai noe særlig tidligere. I sommer med seilbåt har det derimot blitt litt av det. Var nok litt skeptisk den første tida, men har blitt tryggere på det etter hvert. Vurderer jo bunnforholdene og har alltid ut rikelig med kjetting. Vi har 25 kg Delta (plog) anker og 50 meter med 10 mm kjetting. Det burde holde i massevis for 34 fot og rundt 6 tonns båt. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.