Jump to content

Jeg vil kjøpe en skøyte, trenger hjelp med taksering teknikker

Den.glade.sild

Recommended Posts

Velkommen til båtplassen :cheers_wine: Her skal du få noen råd før du går videre med tanker på ei skøyte.

1: Du må ha god råd

2: Har du ikke god råd i utgangspunktet så kommer du til å bli ruinert etterhvert

3: Du må ha god tid, mye fritid og avse

4: Du bør absolutt være nevenyttig

5: Noe peiling bør du ha, men selvfølgelig det meste kan læres

6: Du bør ikke være gift eller ha samboer og ihvertfall ikke ha barn

Fordi: Det å ha ei skøyte er som å ha ei kjerring, krever masse vedlikehold,tid og ikke minst kostbart.

Dette er skrevet med en viss ironi, men den fulle sannhet :smash::giggle:

Prøv i det minste med ei snekke først om du liker trebåt, mere håndterbart :yesnod:

Redigert av Bøljan (see edit history)

1: Du må ha god råd

2: Har du ikke god råd i utgangspunktet så kommer du til å bli ruinert etterhvert

3: Du må ha god tid, mye fritid og avse

4: Du bør absolutt være nevenyttig

5: Noe peiling bør du ha, men selvfølgelig det meste kan læres

6: Du bør ikke være gift eller ha samboer og ihvertfall ikke ha barn

Ha, ha. Ja jeg kjenner meg litt igjen i noe av dette. Men du verden so kjekt. Jeg hadde nesten 0 peiling selv. Kjøpte ei som var klasset for passasjerer. Tror kontrollen er ganske streng og stolte litt på det. Jeg er ikke blitt skuffet. Dette var min første båt 45 fot lang og 15 tonn. Det gikk fint. Jeg jobber hver dag med meg selv og sier at jeg aldri skal ha et forhold til båten som gjør at jeg ikke kan selge. Jeg merker at det er vanskelig, men sier at den alltid er for salg. Vil du ha en klar for bruk, tut og kjør, mye aluminium som forenkler vedlikeholdet så er alt til salgs for penger. :-)

Hei,

Jeg er på utkikk etter en skøyte og har ikke peil... noen må hjelpe meg med tips for å taksere båten så jeg ikke blir lurt. Hva skal jeg se etter når jeg besøker båten? Jeg er ikke så neveflink, men ønsker å lære meg skøytegreier (kan litt plastikk, men nå begynner jeg å bli voksen så tre er jo tingen).

Først og fremst:Velkommen til forumet! :flag_bp:

Hvis "litt om plastikk" er det du kan om båt, vil jeg anbefale deg på det sterkeste og holde deg langt borte fra "sjøyte-kjøp"

Kjenner flere her i byen som har kjøpt gamle sjøyter.De står med ræva til værs hele året,jobber seg ihjel med gammel dritt,som sluker penger,og aldri blir ferdig.De som ikke var ungkarer når de kjøpte elendigheten,er blitt det nå.Kjøp deg heller en båt du kan ha glede av,og hold deg langt unna disse gamle "romantiske" sjøytene.De fleste av de,egner seg best til sankthans bål.

Vil deg bare vel! :cheers_wine:

Ja her var mye gode råd. Jeg tror mye her er riktig for de som kjøper noe billige greier. Det finnes nok gode skøyter men de koster nok penger de. Hvor mye har du tenkt å bruke? Jeg hadde selv et budsjett på vel 550 K når jeg handlet og det gikk greit for min del. Jeg er glad jeg ikke kjøpte noe st.hansbål. Her er noen bilder av båten min på side 2 og 3. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/61374-kjoep-av-skoeyte-da-har-jeg-sagt-ja-jeg-tar-den-jeg/page__p__850058__hl__rolk__fromsearch__1#entry850058

Hei

Har hatt 2 større snekker, og som nevnt før i tråden, så er d MYE jobb og vedlikehold.Men bevares, har du først fått den i god stand, så er greitt med trebåt.

Men,er du på utkikk etter skøyte, så er der mange fallgruber,på en "gammel billig" en er det helt sikkert masse arb. og du MÅ ta med deg kyndige folk for sjekk..nevner berre: kjølbolter, dyrt og arbeidskrevende å skifte. kanskje hud som er dårlig, gjerne innom garnering, så det er vanskeleg å oppdage,for ikkje å snakke om dekk og dekksplanker, rekkestøtter i dekksovergang etc.Her må en ta seg god tid, og sjekke grundig, en kan få tæring på trebåter og, da plukker du omtrent treverket av med fingrene..

Teknisk, så er det gjerne eldre motorer som står i og er modne for overhaling/ utskiftning,kanskje må motorfundament skiftes, og når en begynner å rive i dette kan det dukke opp mye rart..

Men har du arb.lyst og pågangsmot utover det normale, så kan du få mange fine stunder, men vil anbefale å gå for en litt opp i pris, og ha med folk som har peiling..

• 2 år senere...

Herregud så mange negative sjeler det er innpå her da, Jada det er mye arbeid, jada det koster penger..

Men steike kor kjekt det e då, og ikkje minst kor godt det lukter.

Har selv kjøpt meg en skøyte som ble dømt nord og ned her på båtplassen utifra finn-annonsen, men etter en liten sommer med puss og stell

så er den blitt temmelig bra. Et lite minus er at koblingen mellom gear og motor røk på etter et par måneder, men med litt pågangsmot og gode venner så er

det snart på stell igjen:)

Så har du interressen og pågangsmot så kjør på!

Du kommer ihvertfall til å angre hvis du ikke gjør det..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...