Jump to content

FÅRIKÅLTUR


giver

Recommended Posts

Hei

Hver høst har jeg en fårikåltur på høsten.

Det begynte med at jeg tok med mannskapet på en

slik tur for å takke for god innsats i sesongen. :yesnod:

Dette ble så populært at jeg måtte fortsette selv om jeg

har gått over til motorbåt.

Maten med godt tilbehør smaker fortsatt like fortreffelig. :drink:

Er det flere som har noen tilsvarende turer?

Det er i hvert fall å anbefale.

mvh

giver :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dengang jeg var aktiv på regatabanen, hadde vi alltid noe tilsvarende, men vanligvis på vinteren, og den bedre halvdel var også med (de ble jo litt forsømt i regatasesongen)

De senere år er vi en 4-5 familier, som holder ferie i lag. Det har ført til en del "planlegningsmøter" før ferien, og "og evalueringsmøter" etter ferien :yesnod::rolleyes:.

 

Go' tur til Giver og mannskap.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei Giver.

Vi er en lystig gjeng oppe i "ælva" som har fårikåltur hvert år, helt tilbake til 1994. Vi feiret 10 års jubileum i år. Vi har utvidet med en bakalaotur litt tideligere på året bare for moro skyld :flag:. Blir tørst av all denne maten :yesnod::drink: : :flag:

Mvh Heira :rolleyes:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Ikke noe organisert Fårikål- eller Baccalaoaften her - MEN, det vanker nå lettsaltet torsk, rett som det er. I den kjølige årstiden, septemper til april/ mai, så har vi, svigersønn (Jibb) og jeg, fast fiskedag hver tors(k)dag med lettsaltet, selvfanget torsk og tilbehør........Hmmmm, snadder!

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke noe organisert Fårikål- eller Baccalaoaften her - MEN, det vanker nå lettsaltet torsk, rett som det er. I den kjølige årstiden, septemper til april/ mai, så har vi, svigersønn (Jibb) og jeg, fast fiskedag hver tors(k)dag med lettsaltet, selvfanget torsk og tilbehør........Hmmmm, snadder!

Du tar ikke imot gjester Walter_S ? Kan ta med ehh, flatbrød kanskje ? Eller litt backe-gabriel, eller kanskje en pent brukt elektro motor fra Norsjøen, som desverre er min spesialitet..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

....Eller litt backe-gabriel,.....

Du vet, Bache_Gabriel er en god døråpner, så bare bank på døra mi, Suzuki, men bank med flaska......... :lol: ...er det en helflaske-bank-bank så skal det bli torsk på deg også! :yesnod:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har fårikål-tur hvert år i September, men da i forbindelse med jakta. Vannvittig godt! Vi blir alltid sittende og gomle flere timer med god drikke til det ikke er mer kjøtt igjen i gryta, uansett hvor mye vi har overdrevet mengden!! :yesnod:

 

Walter_s: Du kan dette med god fisk. Hvordan lager du lettsaltet torsk? Jeg pleier å koke den i skiver men ikke salte annet enn vannet jeg koker den i!? Salter du den FØR du koker den? Hvor mye, lenge,hvordan..? Og de potetene, er de ovnsbakte, og er det gressløk du har drysset over?

 

Ble VELDIG sulten av dette!!!  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Nettopp hjemkommet fra en ukes tur i Oslofjorden med innlagte besøk her og der.

Sist fredag var det da fårikål kveld med bunnskraping av kjelen.

Så kom lørdag kveld med bacalaoaften med bunnskraping der også.

Skal si båten lå godt i vannet etter 2 slike dager

 

Dette er nydelig mat på denne årstid hvor det blir litt kjølig om kvelden. Godt krydret (spesielt bacalao'n) så blir man varm i kroppen.

 

Har selv selv nå blitt medlem i "Fårikålens venner"

Link to post
Share on other sites

......Walter_s: Du kan dette med god fisk. Hvordan lager du lettsaltet torsk? Jeg pleier å koke den i skiver men ikke salte annet enn vannet jeg koker den i!? Salter du den FØR du koker den? Hvor mye, lenge,hvordan..? Og de potetene, er de ovnsbakte, og er det gressløk du har drysset over?..

Lettsaltet torsk: Fisken bløgges med én gang den kommer over ripa! Det er viktig for å beholde hvitheten i kjøttet! (ellers får du rosa-grå fisk  :smiley:) Fisken sløyes omhyggelig - bruk en fiskebørste for å fjerne hele blodranden langs med ryggbenet. Fisken skal være hvit inni, uten blodrester i buken.

 

Når jeg kommer hjem så vaskes fisken omhyggelig. Skjæres i 2-3 cm tykke skiver. Skivene legges 1/2 time i rennede kaldt vann. Det skal være "regnbue" i snittflatene! Tar så hver skive og drysse med salt - på alle kanter og sider. Legges i bunn på en 8-liter plastkasse m. lokk. Settes kaldt i 1 til 2 døgn - maks 3 døgn, etter det taper fisken seg.

 

Når du åpner lokket etter 2 døgn, skal du stikke nesa di nedi og lukte. Lukten skal være søtaktig, jord og gress/lyngduft - ja, jeg tuller ikke!

 

Vasker av fiskeskivene. Så er det bare å trekke fisken på vanlig måte. IKKE koke - bare trekke, med såvidt litt bevegelse i vannet, men ingen bobler!!!

 

Vanlig kokte poteter og gulrøtter. Nå kommer det som gir ekstra smak: Ta en raus kladd med godt smør og legg i en liten kjele. Sett på plata og skum av smøret etterhvert som det blir varmt. Følg nøye med og øk temperaturen. Til slutt skal melkerestene i smøret korne seg og bli såvidt nøttebrun - du kjenner det på lukten også, nøttelukt! Hmmmm!

 

Så heller jeg oppi en raus neve med fersk snittet gressløk, ta av varmen og la trekke en 5 min. tid. Da får du verdens beste smør til fisk. En blanding av ristet nøtt, sammen med gressløduft.

 

Så enkelt er det å lage et herremåltid - det er de små detaljene som gjør det!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:smiley: Støhhnnn! :lol: (Vi mangler smiley for slikt!)

Du er ikke alene om å stønne! Ahhhhh! Selv om jeg har en side med ca. 200 små ikoner, finner jeg ingen der heller for å beskrive hvor godt det høres. Men er det noen som trenger et lite bilde, er det bare å klikke på bildet under så får en opp alle 200 ikonene.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det i samme slengen  :smiley: I dag ble det servert lettsalta skrei her i huset (frossenvare fra fjorårets lofotfiske). Tatt ut av fryseren i kokestykker i går, salta over natta og kokt (trukket ) i dag. Servert med stekte baconbiter, kokt kålrot og poteter, samt et lite og et stort glass attåt! De gode sider av livet er ikke så verst!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...