egon08 Startet 23.August.2010 Del på Facebook Startet 23.August.2010 (redigert) Hei alle sammen. Jeg har kommet i en litt underlig situasjon. Først av alt så har jeg endelig fått kjøpt meg en fin Nidelv 24 så jeg stortrives med (Jippi !!). Men så til problemet: Siden jeg har kjøpt drømmesnekka mi så har jeg en Askeladden 435 Lite som skal selges. Dette er en, i følge produksjonsnummeret, en 2000 modell. Jeg kjøpte den for ca. 13 måneder siden som en 2002 modell. Forrige eier hevder at han kjøpte denne april 2002 og solgte den derfor som en 2002 modell. Så lurer jeg på: - Hvordan forholder jeg meg til dette med forrige eier ? - Selger jeg denne som en 2000 eller en 2002 modell ? - Hvordan mener dere at båten bør prises ? Som en 2000 eller en 2002 modell ? Jeg får nemlig blandede tilbakemeldinger for salgssummen min. Redigert 23.August.2010 av egon08 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Arild Link to post
motor Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Hva med motoren, produksjonsåret? Sitér dette innlegget Link to post
egon08 Svart 23.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Åja... Motoren er en 2001 modell, også kjøpt i april 2002. Redigert 23.August.2010 av egon08 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Arild Link to post
motor Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Finnes det dokumentasjon for at salgsåret er 2002 så synes jeg ikke det er noe problem. Dog, det viktigste er at kjøper blir informert. Angående pris/verdi så er nå tilstanden på båt og motor det viktigste. Redigert 23.August.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Modellåret går fra august til juli. Min båt er en 08 modell produsert ferdig i oktober 2007. Sjøsatt sommeren 2008. Men en båt som er produsert i 2000 kan nok ikke bli 2002 modell - selv med god vilje Redigert 23.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egon08 Svart 23.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2010 Finnes det dokumentasjon for at salgsåret er 2002 så synes jeg ikke det er noe problem. Dog, det viktigste er at kjøper blir informert. Angående pris/verdi så er nå tilstanden på båt og motor det viktigste. Det aner meg at enkelte bruker dette produksjonsåret som en "pruteteknikk". Modellåret går fra august til juli. Min båt er en 08 modell produsert ferdig i oktober 2007. Sjøsatt sommeren 2008. Men en båt som er produsert i 2000 kan nok ikke bli 2002 modell - selv med god vilje Fra August til Juli ? Interresant.. Jeg visste ikke at det er en "standard" for dette. Kansje det samme med bil også ? Tenker jeg forsøker å selge denne som den er (en 2000 modell), men jeg synes det er på sin plass at den blir prissatt som en 2002 modell. Den er forresten også ganske så strøken og ikke minst, alt for lite brukt. Takker for god og ikke minst raske svar her på dette eminente forum. Sitér dette innlegget Mvh Arild Link to post
bavariaeier Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) I slutten av serienummeret (slått inn i skroget like over vannlinjen bak på styrbord side) kan du lese når en askeladdenbåt er støpt samt modellår. I slutten av nummeret ser du et tall, en bokstav og et tall til; feks 02d02. Her angir 02 at båten er støpt i 02, måned april (bokstaven angir måned) og er årsmodell 02. Båter som produseres på høsten vil derfor gjerne være laget et år, men likevel være neste års modell ifølge askeladden.. Askeladdenforhandlere har ofte solgt såkalte overliggere (usolgte lagerbåter fra tidligere år) med rabatt; tenker det også er tilfellet her. I forhold til ditt salg er jo det ikke noe problem, det er jo bare å fortelle at skrog er støpt dette året, men kjøpt ny og tatt i bruk senere. Kjøpere vil se fordelen av at den er kjøpt ny senere. Årsmodellen tror jeg ikke har SÅ mye å si på denne type båt, ihvertfall ikke når modellen var uforandret. Nå er jo båten noen år uansett, så betydningen er liten tror jeg... Jeg mener selger burde informert deg om dette da du selv kjøpte båten... Redigert 23.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Selg den som en 2000 modell, noe den også er, men pressiser i annonsen at den ble førstegang sjøsatt/tatt i bruk i 2002. Min båt er en 2006 modell. men sjøsatt og tatt i bruk første gang i januar 2009. Dette ville jeg soleklart fremhevet ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Det aner meg at enkelte bruker dette produksjonsåret som en "pruteteknikk". Ja det vil jeg tro, men det aner meg at enkelte vil bruke salgsåret som "salgstekinkk" får å få mere får båten.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Fra August til Juli ? Interresant.. Jeg visste ikke at det er en "standard" for dette. Kansje det samme med bil også ? For bil er det vanlig å ha modellskifte i september/oktober. Men dette kan variere fra produsent til produsent. Jeg har faktisk hørt om modellskifter så tidlig som juni. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 En båts årsmodell regnes etter det året den første gang ble sjøsatt. Dette tilsvarer det samme for bil, da en bil får årsmodell etter når den første gang er registrert. Produksjonsmodell er noe annet, da det angir produksjons tiden. Det er flere saker behandlet av Forbrukerrådet angående tvister om dette. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
motor Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Blir ikke helt enig med deg der Arkmarin. Noen ganger har biler og båter fått oppgraderinger ifm årsmodell. Dette kan være heltavgjørende. Så også sagt i retten... Redigert 23.August.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Min 655 er en 2007 mod. Den er produsert i 2006 og det samme er motor. Jeg mener både båt og motor ikke ble tilgjengelig for salg/levering i 2007. Skibsplast operer med at det er en 2007 mod, men prod år som det spørres om i registreringen til Redningsselskapet spør etter "prod år" og på de papirene kommer det fram 2006 mod. Min har den nye "verado" Mercury-typen og lysbrunt skinnputer/skottkledning og dette dukket ikke opp for salg før i 2007. Jeg ser nå det slik at kjøper man en ting som bil/båt så blir vel mesteparten av disse produsert året i forveien? Jeg har en gammel amerikansk van og den er en overligger fra 1994 og solgt/førstegangsreg i 1995. Denne kommer det klart frem at det er en 1995 mod i alle offentlige papirer. Har prøvd å si at det er en 1994 mod men blir kontant avvist av f.eks. forsikringsselskap at "dette er en 1995 mod"... Er det et spenn på mer enn "året etterpå" så er det vel best å bare skrive dette i annonsen. Dette gir et mye bedre inntrykk på en kjøper enn at det virker som at man "holder tilbake opplysninger" som man vet hadde vært meget viktig for kjøper å få. Det er bare å spørre seg selv om hva man ville hatt av opplysninger selv... Uansett, lykke til med salg :) Redigert 23.August.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Dette tilsvarer det samme for bil, da en bil får årsmodell etter når den første gang er registrert. Produksjonsmodell er noe annet, da det angir produksjons tiden. Årsmodell i slike sammenhenger er viktig for å skille modellmessige endringer. En 2010 modell registret i november 2009 er eksakt samme bil som den samme registrert i februar 2010, og er ofte også produsert samtidig. En 2009 modell som ikke er registrert før i januar 2010 er derimot fortsatt en 2009 modell. Så registreringsdato sier absolutt ikke noe som helst om årsmodell! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bavariaeier Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 En båts årsmodell regnes etter det året den første gang ble sjøsatt. Dette tilsvarer det samme for bil, da en bil får årsmodell etter når den første gang er registrert. Ikke riktig. MANGE biler førstegangsregistrert om høsten er årsmodellen for påfølgende år. Likeledes er det av og til biler som selges (typisk utstillingsbiler) som er årsmodell FØR førstegangsregistrering. BMW mener jeg skifter produksjonen i september, Audi allerede i juli.... Da jeg så på en toyota fikk jeg drimot vite at det var førstegangsregistrering toyota så på. (Men det må da være unntak også her; en bil blir ikke "nyere" av feks å stå lenge som utstillingsbil) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Er ikke dette ganske enkelt? Årsmodell = Året modellen tilhører (båter kan typisk ha forskjellig dekor fra en årsmodell til en annen(du vil sikkert kunne få årsmodell av prodsenten om du oppgir serienr) Produksjonsår = Året båten er produsert Kjøpsår = Året/datoen båten ble kjøpt av forhandler første gang Sjøsettingsår = Føsrte år/dato båten var satt på vannet (ser da bort ifra eventuell testing av produsent) Ser ingen grunn til å oppgi noe av dette feil (medmindre du med hensikt prøver å lure noen). Normalt vil man kunne ha dokumentasjon på alt dette (kanskje bortsett fra det siste). Om båte er lite brukt så oppgi driftstimer på motoren. Redigert 23.August.2010 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
knetrom Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Siden det gjerne er forskjeller mellom årsmodellene fra produsent mener jeg at årsmodellen produsenten opererer med SKAL oppgis. I trådstarters tilfelle hadde jeg klart skrevet at båten er en 2000-modell som er solgt ny i 2002. I teorien er den da mer verdt enn en 2000-modell fra år 2000, men mindre enn en 2002-modell om det er forskjeller mellom disse. Er de 100% like er jo året den ble solgt ny det viktige, men da skal både utseende og utstyr være likt.. Kan nevne at jeg ser veldig mye av dette i bilverden, er påfallende mange som selger 1994-modeller av Volvo 940 som 1995-modeller, da sistnevnte er mer verdt grunnet at alle ble levert med turbomotor fra det året og en bedre girkasse. Annonser for de gamle bilene har ofte bilder tatt i tvilsomme vinkler der girspaken er skjult og motorrommet blir ikke tatt bilde av.. Ganske irriterende for de som vet hvilken bil de skal ha tak i, og det samme gjelder for båter der det fins forskjeller mellom årsmodellene. Vær presis sier jeg =) Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 En båts årsmodell regnes etter det året den første gang ble sjøsatt. Båten årsmodell har ingen sammenheng med når den ble sjøsatt. Båtens årsmodell finner du av de siste to sifrene i CIN-koden som er stemplet i skroget. Hvis du kjøper en ny båt i dag, og venter i ti år før du sjøsetter, så blir den ikke en 2020-modell. en bil får årsmodell etter når den første gang er registrert Samme med bil. Du kan godt kjøpe deg en ny bil, sette den hjemme i garasjen uten skilt i 10 år og så registrere den, men den blir aldri en 2020 modell. Bilens årsmodell finner du av det 10. sifferet i chassisnr. Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Båten årsmodell har ingen sammenheng med når den ble sjøsatt. Båtens årsmodell finner du av de siste to sifrene i CIN-koden som er stemplet i skroget. Hvis du kjøper en ny båt i dag, og venter i ti år før du sjøsetter, så blir den ikke en 2020-modell Sjekket CIN nr mitt 07 og det virker da tydelig at båten er produsert i 06 ment for salg i 07. Det er vel da normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Ja det er helt vanlig at produsentene begynner å produsere neste års modeller på høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Neste års modell kommer vel tidligere og tidligere for hvert år, virker i vært fall slik. Ganske likt med juletilbudene Men juletilbudene kommer ikke to år før jula..... Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
arkmarin Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 (redigert) Blir ikke helt enig med deg der Arkmarin. Noen ganger har biler og båter fått oppgraderinger ifm årsmodell. Dette kan være heltavgjørende. Så også sagt i retten... Det har vært ført mange rettsaker og tvister angående båtkjøp, hvor kunden i ettertid mener å ha fått en eldre båt enn hva selgeren har oppgitt. Hver gang ender saken med at det er båtens første gangs sjøsetting som avgjør hvilken årsmodell dette er. Når det gjelder bil. Har du kjøpt en bil i 1990, og som har stått i garasjen i 20 år uregistrert og du registrer den i dag, så vil det stå i vognkortet at den er en 2010-modell. Dere må skille mellom den "juridiske" årsmodell og når bilen ble produsert. Redigert 24.August.2010 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Hver gang ender saken med at det er båtens første gangs sjøsetting som avgjør hvilken årsmodell dette er. enig med deg der arkmarin......når er båten sjøsatt....når blir den tatt ibruk første gang. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
motor Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Det har vært ført mange rettsaker og tvister angående båtkjøp, hvor kunden i ettertid mener å ha fått en eldre båt enn hva selgeren har oppgitt. Hver gang ender saken med at det er båtens første gangs sjøsetting som avgjør hvilken årsmodell dette er. Når det gjelder bil. Har du kjøpt en bil i 1990, og som har stått i garasjen i 20 år uregistrert og du registrer den i dag, så vil det stå i vognkortet at den er en 2010-modell. Dere må skille mellom den "juridiske" årsmodell og når bilen ble produsert. Da venter jeg enda et par år før jeg registerer båten min i båtregistret. Blir vel en 2012 modell min 2009 modell da? Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 (redigert) Har du kjøpt en bil i 1990, og som har stått i garasjen i 20 år uregistrert og du registrer den i dag, så vil det stå i vognkortet at den er en 2010-modell. Er du sikker på det? I mitt vognkort står det: Reg første gang xx.xx.xx og ikke årsmodell. Redigert 24.August.2010 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.