jone Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 på båtkortene fra småbåtregisteret opererer de med produksjonsår. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Et tenkt tillfelle. Hvilken årsmodell kaller man f.eks en båt som: Opprinnelig er 2000mod, produsert, kjøpt og sjøsatt. Men ombygd totalt noen år senere f.eks 2004/2005. på nytt sjøsatt i 2005, men så mye endringer at evnt ce-merking av båten ikke stemmer og "ombygger", men eier bruker båten i mer enn 5 år. 5 år grensen for hvor lenge du må ha en selvbygd båt før du "lovlig" kan selge den, uten å ce-kontrollere den igjen. Skal denne da selges som en 2005 modell ? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
index Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Når det gjelder bil. Har du kjøpt en bil i 1990, og som har stått i garasjen i 20 år uregistrert og du registrer den i dag, så vil det stå i vognkortet at den er en 2010-modell. Dette er direkte feil! Det vil stå i vognkortet at den er første gang registrert i Norge i 2010, men det vil like fullt vare en 1990 modell! En av mine biler er bruktimportert i 2005, og har dette årstallet i vognkortet som første reg.dato. Men bilen er likefullt en 2001 modell, og vil heller aldri bli noe annet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Er du sikker på det? I mitt vognkort står det: Reg første gang xx.xx.xx og ikke årsmodell. Jeg var litt unøyaktig, du har rett, men det endre ikke på hvordan årsmodell, dvs. alder på båt oppgis. Det er årstallet for først utsett. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
motor Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Uansett hva noen måtte mene om hva som er alder på en båt så kommer da modellåret fram av nummeret som er preget inn i båten. Er Forteller dette nummeret at det er en 2000 modell så er det det. Uansett når første sjøsetting måtte skje. Redigert 24.August.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Uansett hva noen måtte mene om hva som er alder på en båt så kommer da modellåret fram av nummeret som er preget inn i båten. Er Forteller dette nummeret at det er en 2000 modell så er det det. Uansett når første sjøsetting måtte skje. Juridisk så er det en modell etter det året den er sjøsatt. Om en selger sier at dette er en 2005 modell ved salg til deg, og du senere ser at den er produsert i 2000, får du ikke medhold i retten om den er første gang sjøsatt i 2005. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hvordan dokumentere du årstallet for sjøsetting.. modell år er greit siden det fremkommer i CIN koden... Men i retten med denne båten som er produsert som en 200m modell, men du sjøsetter den først gang i 2005... Hvilken form for dokumentasjon vil du fremlegge som gir deg juridisk medhold i at båten er 2005 modell siden den sjøsatt da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Whistler Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Dette blir jo bare tøv. Båten blir ikke mer forvandlet fra 2000 til en 2005 modell når den blir sjøsatt, enn at et barn født i 1999 som blir adoptert i 2004 får 2004 som fødselsår. Rent juridisk og skattemessig (for båten) vil muligens kemneren og forsikringsselskapet si at den er fra 2005 av den enkle grunn at da er det mere å tjene på den. Den opprinnelige selgeren av en overligger selger denne med redusert pris nettopp fordi det ikke er siste årsmodell. Som nevnt tidligere fremkommer årsmodell og produksjonsår i HIN/CIN. Det burde være rimelig enkelt å forholde seg til. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
arkmarin Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 En venn av meg kjøpte en seilbåt brukt. Det var mye feil på båten og båten var flere år eldre enn den årsmodellen den var sagt den var. Min venn gikk derfor rettens vei for å få hevet kjøpet, men det gikk ikke. Selger kunne bevise at båten hadde stått på land i flere år, da båten var levert ny uten innredning, da selger selv skulle ordne dette. Min venn tapte saken, da båten var sjøsatt det året som selger oppga som årsmodell! Dette overrasket de fleste av oss i båtmiljøet. Senere kunne forbrukerrådet også bekreftet dette er vanlig når det gjelder båt. Ingen grunn til å blande inn adopterte barn mm., da dette er norsk rettpraksis. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
SeaRaymond Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Har ikke tenkt å være med å diskutere om det er førstegangs sjøsetting eller annet som avgjør "årsmodellen" Men om jeg kjøper meg en flett ny grei 20 fots daycruiser "2010 modell" (produsert 2010) Så viser det seg at kjerringa ikke vil bli med i båt da hun hater sjølivet, jeg får ikke solgt, da ingen vil gi det jeg vil ha. Kjerringen elsker blomster og blomsterbed, så i ergelsen over at ingen vil kjøpe vipper vi den av hengeren, der den har stått siden den ble hentet, fyller den med jord, og planter ivei. 3 år senere kommer en fjern slekning på besøk. Han sier; det var da en flott hagebåt, hvilken modell er det? Hva blir da svaret? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Dette overrasket de fleste av oss i båtmiljøet. Senere kunne forbrukerrådet også bekreftet dette er vanlig når det gjelder båt. Har du noen link som bekrefter dette, at det gjelder selvbygg uten CIN kan jeg skjønne, men at dette er gjeldene rettspraksis i dag kan jeg vanskelig skjønne.. Men du besitter jo kunnskaper på dette, og kan helt sikkert dokumentere dette på en grei måte... Siden dette er bekreftet av forbrukerrådet, så har vel dokumentasjon på det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
arkmarin Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Har du noen link som bekrefter dette, at det gjelder selvbygg uten CIN kan jeg skjønne, men at dette er gjeldene rettspraksis i dag kan jeg vanskelig skjønne.. Men du besitter jo kunnskaper på dette, og kan helt sikkert dokumentere dette på en grei måte... Siden dette er bekreftet av forbrukerrådet, så har vel dokumentasjon på det... Jeg kan sende de en mail og legge ut svaret her. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mouche Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Det er flere saker behandlet av Forbrukerrådet angående tvister om dette. Litt forvirret om du egentlig mener Forbrukerrådet, Forbrukertvistutvalget eller rettsapparatet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
motor Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Man kan ikke ta enkeltilfeller å bruke disse til å generalisere hvordan loven skal tolkes. Noen har kanskje hatt en dårlig advokat og/eller saken har vært kompleks, I dag så er jeg overbevist om at alt annet enn delvis selbyggerprosjekter ol. vil bli vurdert som den modell som framgår av hin-nummeret på båten. Derfor må også forhandlere som har overliggere ofte gi prisavslag på disse. Da flere båter og motorer endrer seg noe i utførelse fra år til år er det serdeles viktig at jeg som kunde får den modell jeg bestiller når jeg ber om en handel. Alt annet kan være hevingsgrunnlag eller erstatningsberettiget. Jeg vil se den dommer i Norge som er uenig i dette. Han bør finne seg noe annet å gjøre, legge puslespill kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Jeg tok feil angående årsmodell. Jeg la nok for stor vekt på utfallet av saken til min venn, som jeg skrev om tidligere i tråden, men dette er svaret fra Forbrukerrådet: Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak, men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat. ---- En båts årsmodell avgjøres av produksjonsåret på lik linje med biler. Når båten er produsert er et faktum, når båten er sjøsatt derimot vil bero på tilfeldigheter og kan således ikke være avgjørende. Med hilsen -- Marius Raael Johnsen Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Whistler Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Honnør for redelighet til deg. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.