Jump to content

Hvor stor inverter for 230V kjøleskap


Biscaya

Recommended Posts

Jeg har 230V under-benken-type kjøleskap ombord som jeg ønsker å kjøre på inverter.

En søk gjennom nettsider til kjøleskap-produsenter viser hvor mange Watt timer et slikt skap drar i døgnet, men ikke hvor mye kompressoren drar når den går. Uten at intermittens er oppgitt er vanskelig å regne seg tilbake til hvor mange Watt kompressoren drar.

Starteffekten til kompressoren har kanskje også noe å si for dimensjonering av inverter.

 

Noen som har egen erfaring for hvor stor inverter man trenger? Sinus/modifisert sinus?

En leverandør jeg snakket med anbefalte indirekte ren sinus med begrunnelse at en motor trekker mere strøm på modifisert sinus enn ren sinus

 

Andre momenter som bør inn ved valg av inverter til dette?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Det bør være et typeskilt på motoren som sier hvor mye effekt den leverer og/eller hvor mye strøm den trekker. Så må du tenke på at startstrømmen gjerne er flere ganger så stor i et kort øyeblikk, og at inverteren må takle dette.

 

Den delen av effekten inverteren leverer som ikke er ren 50 Hz sinus vil omsettes i varme i motoren, så jeg tror leverandøren du snakket med har et poeng i dette tilfellet...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...