Grizzly Startet 23.August.2010 Del på Facebook Startet 23.August.2010 (redigert) Drømmen om båt er stor, og i den forbindelse ønsker tips/brainstorming om båttyper som jeg kan vurdere videre. Følgende krav har jeg: - "Liten" nok til å kunne trailes - Overnatting for min to pers - Separat toalett Jeg har vel flere ønsker også, men ønsker ikke legge for mange "føringer" her. Synd hvis gode alternativer forsvinner. Redigert 23.August.2010 av Grizzly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) en båthenger som tar 3500kg båt, veier ca 700kg, så da kan du velge båt på opptil 2800kg, som vil si ganske godt utvalg. du nevner ikke prisklasse eller krav om hastighet, mine favoritter i denne klassen er f.eks hydrolift/stormway f-26/29, windy 25 mirage går vel også, men tror 28 ghibli blir vel tung, spesielt med d6. sjekk på finn, mange som har oppgitt vekt der, husk også at maxbredde ikke bør overskride 250 eller var det 255? utover det må man ha følgebil/disp om jeg husker rett i farten. Redigert 23.August.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egon08 Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Selv landet jeg på en Nidelv 24. Selv om man må være akrobat for å benytte seg av toalettet, må jeg si at jeg er storfornøyd med mitt nyinnkjøp. Ellers har man Sollux 24 som jeg også vurderte. Sitér dette innlegget Mvh Arild Link to post
egon08 Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 en båthenger som tar 3500kg båt, veier ca 700kg, så da kan du velge båt på opptil 2800kg, som vil si ganske godt utvalg. du nevner ikke prisklasse eller krav om hastighet, mine favoritter i denne klassen er f.eks hydrolift/stormway f-26/29, windy 25 mirage går vel også, men tror 28 ghibli blir vel tung, spesielt med d6. sjekk på finn, mange som har oppgitt vekt der, husk også at maxbredde ikke bør overskride 250 eller var det 255? utover det må man ha følgebil/disp om jeg husker rett i farten. Følgebil er over 3 meter mener jeg. Over 250 er blinkende lys osv... Tror jeg.... Sitér dette innlegget Mvh Arild Link to post
Mouche Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Hva har du sertifikat til å traile? Hva har du bil til å trekke? Regner med at det er motorbåt du tenker på selv om også seilbåter kan passe inn i dine føringer Har du en kostnadsramme? Utenbords, innenbords eller fleksibel? Tanker om (maks) alder på båt/motor? Har du henger eller skal du kjøpe? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MajorAndy Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Jeg synes at Aquador 23 i DC, WA eller HT-udgaver er et godt bud på dette. Andy Sitér dette innlegget Link to post
richie Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Nor-Dan 780 som jeg har, er trailbar (2,54 bredde). Veier dog 2 tonn, så da må du i hvertfall ha sertifikat BE eller C for å frakte den på henger - med mindre du kan kjøre opptil 7500kg etter "gammel ordning" Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Tenkte på Nor-dan 780 jeg også. Du må ha minst C1E - lett lastebil + hengerlappen for denne. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Du må ha minst C1E - lett lastebil + hengerlappen for denne. ..eventuelt D1E Sitér dette innlegget Link to post
Grizzly Svart 23.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2010 Ja jeg tenkte på motorbåt :-) Jeg har kun lappen på bil, og regner med at jeg må anskaffe meg bil med henger (BE) Hastighet: Ikke noe snekke! Rundt 30 knop virker greit. Vanskelig å si hva det kan koste, men er egentlig ute etter minst mulig båt (str), med sengeplass og separat toalett. Har aldri hatt båt før, og ønsker å starte pent. Bil: vanlig overkommelig personbil Utenbords/innenbords: Fleksibel Alder: Ikke altfor gammel (maks ti år?) Gjerne nyere Har sett mye på Merry Fisher ol, men er åpen for det meste. Henger må også kjøpes Takker for alle forslag så langt :-) Sitér dette innlegget Link to post
bjolsen Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Du klarer deg med førerkort BE og en bil som kan trekke litt over 3 tonn. Har selv hatt Nor-dan 780 på henger, fin båt forresten. Link til hengerforskrifter. Redigert 23.August.2010 av bjolsen (see edit history) Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post
Sjørøveren Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Ja, men utvalget av personbiler som kan kjøres med BE og ha tilhengervekt er vel veldig begrenset. Kommer på Land Rover Defender, Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Tenker du å sette den utpå fra båt-tilhenger-ramper? Mange ramper er bratte og krever mye av bilen. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 min mercedes gl har 3500kg hengervekt, da får man personbilkomfort, og noe som tar bra med henger. har lavgir, og sperrer, som jo hjelper oppover de bratte slippene. Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Med BE kan hele "toget" veie max 3500kg. Skal ikke ta hele regla her men.. Bilen må ikke være lettere enn henger med båt på. Havner du på en båt som veier ca11-1200Kg så er vil henger som tar dette være ca 450kg egenvekt på da ligger du mot en 16-1700kg båt på henger. Har en BMW 525 som veier 1725 om jeg ikke husker feil. Med dette oppsettet er du helt opp mot grensen på 3500kg. Litt tyngre bil, og opplegget sprekker... M.a.o. så er det ikke mye utvalg på båtfronten med eget toalettrom innenfor det oppsummerte over. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Med BE kan du trekke mer enn 3500 kg! Det er det som er hele poenget med BE. Det er med vanlig B vekta stopper på 3500. Men ved søk her på forumet finner man et lass av samme type diskusjoner... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
FrodeS Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Kjetil S har så rett så rett. Med førerkort klasse BE kan du faktisk føre bil med henger hvor hengerens vekt ikke overstiger maksimal tilhengervekt i vognkortet. Man må også ta hensyn til total vogntogvekt. Se artikkel hos Vegvesen.no Dette betyr at om man har førerkort klasse BE og eier f.eks en Mitsubishi Pajero som alene veier ca. 2300 kg med en totalvekt på 3300 og som kan trekke henger på inntil 3500 kg så går dette helt fint. :) Men igjen, pass opp for tullinger i trafikken som ikke tenker over at man med et slikt vogntog trenger litt mer tid og strekning på å stoppe enn andre mindre trafikanter. Vi ser daglig eksempler på folk som på død og liv skal kaste seg ut foran oss eller som skal kjøre forbi oss for så å bremse, bare fordi vi kjører med tilhenger. Med førerkort klasse BE og f.eks. en MB GL så er det bare å finne en båt med tilhørende tilhenger som passer deg og lommeboka. FrodeS - som ikke sliter med begrensinger i førerkortet Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Er endel folk som til stadig skal uttale seg om BE/henger regler, uten at de har det selv, og blir mye feil da desverre. Forøvrig er det fantastisk lett å ta det, hadde lastebil fra før, så slapp både kjøring, og teori, var rett på oppkjøring. 3-4 andre venner av meg tok det samtidig, og de hadde litt lastsikringsteori, og ca 2 timer kjøretur, så på oppkjøring, billig var det også. Som FrodeS sier, andre biler viser ikke hensyn, men man lærer seg jo fort det, og legger lange luker og kjører med flyt, jeg har hittil i år allerede vært 4 turer til sørlandet med henger, går helt fint. ca 25liter diesel hver vei, hadde jo fort blåst 400liter på båten på samme tur. Ellers er riktig trekkbil viktig, mye flott å velge mellom, og man har brått en unnskyldning for å kjøpe kjempebil, med kjempemotor! :) hva er vel deiligere enn å belaste en v8. har trukket ymse store og små hengere etter forskjellige biler, og nøkkel er jo logisk nok lang akselavstand, og tung bil for å ha en velykket tur. selv om min gamle 5 serie var godkjent for 2000kg, var det absolutt ikke stas å kjøre med det, mens på 7 serie som var endel lenger, og godkjent for 2100kg, og enda litt høyere egenvekt gikk det mye bedre. på steget fra landcruiser til GL fikk jeg også 100kg mere vekt ca, og endel lengre akselavstand, det merker man når du skal svinge, eller hengern bestemmer seg for å kjøre bilen. Av biler tilsalgs nå tror jeg bare det er audi q7 og mercedes GL som har personbil/suv komfort, og drar 3500kg, 7 seter q7 har "bare" 3300kg om jeg husker rett, de har blitt mye mere nøktern på tildeling av hengervekt, før fikk du jo 3500kg hengervekt, på din 1800kg egenvekt jeep cherokee! Tilbake til tips på båt, jeg synes generelt ikke at lengden, eller vekten på hengern er noe problem, men om båten blir veldig bred kan det gjøre kjøreopplevelsen litt guffen, jeg har en henger som er 2.6meter bred, og bare 3.5 meter lang, den kunne forsåvidt vært lenger, uten at det ble noe værre, men bredden gjør at du fyller opp din veibane veldig godt og må konsentrere deg, og fort kan bli sliten på lengre turer da du har lite slingringsmonn, værste strekningen jeg kjører er 6 fils rundt oslo, dvs du ligger i din fil, har 1 til venstre, og taxi/buss til høyre, da du jo ligger i fartsgrensen med last, vil alle kjøre forbi på høyre/venstre side, blander du dette med litt heldning, spor i veien, idioter som ikke akselerer før de legger seg forran deg, osv er det ikke spesielt avslappende, men når du kommer deg til 100 sonen kan du finne en fin semi å ligge bak, og da er det bare kos nedover :) Lykke til med båtkjøp :) Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 (redigert) Opps, beklager jeg at jeg tok feil ang BE og 3500kg grensen. Satt meg skikkelig inn i dette for 4-5 år siden men tydelig er det en del ting jeg har glemt..... For ordens skyld jeg har C1E. Må bare hive meg på de andre som sier dette med flytkjøring og hold god avstand forover. Har kjørt Bergen - Krsand t/r i sommet og det går veldig bra langs kysten. Gidder ikke å slite meg over fjellet på smale veier. En del dyrere med ferger og Bømlafjordtunnelen. Har kjøpt rabbatkort med 50% på fergene . Tunnelen er kr 270,- hver vei med min bil Redigert 24.August.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 (redigert) Sakset fra denne tråden: http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/viewtopic.php?f=9&t=1788 ----------------------------------------------------- Vedlegg 1 til forskrift om bruk av kjøretøy: 5. TILLATT KJØRETØYBREDDE FOR OFFENLIG VEG. Største tillatte bredde for kjøretøy på offentlig veg er 2,55 m hvis ikke mindre bredde er fastsatt ved oppsetting av offentlig trafikkskilt eller i vegliste. Generelt om bredde på last, Forskrift om bruk av kjøretøy:§ 3-4. Utstikkende gods, merking m.m. 1. Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner Forøvrig er forskriften under vurdering i disse dager og det kan komme endringer i fremtiden, men jeg vet ikke om noe konkret idag. Det betyr at tilhengeren må være like bred som båten, ellers må man søke om dispensasjon. Søknad om dispensasjon sendes til "firmapost sør" (Statens Vegvesen). Unntak: Vedlegg 2 til forskrift om bruk av kjøretøy tabell 2 b): Lastebil med slep- eller påhengsvogn kan kjøre ett udelbart kolli uten dispensasjon med bredde opp til 3,25 m. Det er da spesielle krav til merking og bruk av speil mm. ---------------------------------------------------------- En ser i innlegget over at maks bredde for å trekke båt på vanlig tilhenger i Norge (uten noen form for dispensasjon) er inntill 2,55m. I Sverige er den 2,60m og i USA har jeg forstått at det er tilsvarende på innntill 2,60m. En ser at mange US båter i størrelsen opp til 26 fot er nettopp 2,59m brede som er maks hva som kan trekkes på vei "over there" med vanlig bil og henger. Disse US båtene som på da er 2,59m brede er i realiteten 4 cm for brede for Norske veier. Noen som har erfaring med dette og har blitt stoppet og kontrollert med en 2,59m bred båt? Det er forøvrig mange kjekke og romslige US båter i denne klassen. Hadde selv en Sea Ray 240 Sundancer på 2500kg, 24 fot og 2,59m bred. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=17516380 Redigert 24.August.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.