Jump to content

Byggeprosjekt 25fots heatseeker:)

heatseeker770

Recommended Posts

Heisann båtfolk!

Da skal endelig båtprosjektet starte:) Har kjøpt med en heatseeker 770, der bunn og topp er ferdig støpt(glassfiber) og montert sammen!

kjøpte båten januar 2010,men ikke fått startet skikkelig enda, men no ser det lyst ut:)

skal prøve å få lagt ut bilder etterhvert her, så håper på tilbakemeldinger og ikke minst tips og gode råd!

drømmen er å få den ferdig i løpet av 2011, mye arbeid men, håpet er der.

Motorplan er en 3.0td dieselmotor(nanni fra nogva) ca 200hk, med bravo3(x)drev.

skal bygge det meste av interiør selv, men noe må selfølgelig kjøpes ferdig.

Skal også bygge det elektriske anlegget sjøl, her er det godt å få mye tips om evnt feller som en bør unngå osv.

skal fortsette der det slapp i mars no, med å få bygd ferdig dørken, feste dieseltanker (2stk) etc...

Så faktum er pdd at jeg står med et tomt båtskall,,hehe! så kom gjerne med tips ang materialvalg osv. har skåret til dørkplater i 19mm meranti, også skal det skrues skipsgulv oppå der igjen. trur det bli både solid og fint.

Håpet er å få en fin og lettbrukt daycruiser med fornuftig forbruk med den nevnte motoren, og mye sjøglede i trondheimsfjorden:)

Kjell Ove

Redigert av heatseeker770 (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Heisann! Grattis med båt :flag_bp: :flag_bp: Når du skal legge ut bilder, laster du de først opp. Så kopierer du bildeadressen, og trykker på "sett inn bilde" til høyre for "sett inn link" Når det kommer ett lite vindu hvor det står sett inn bilde, så bare trykker du høyreklikk og paste/lim inn

Gleder meg til å se bilder!

Mvh

Fredrik

Heisann :fishing:

Planer for båten har jeg ja! Men det spørs vell hva enn skal gå for osv til slutt da. skal ihvertfall få mala nedi dørken slik at glassfiberen blir forseglet mot evnt vann.

Så skal dørkplaten monteres(limes, skrues og støpes), så blir det skrudd staver oppå der igjen, for å få laget skipsgulv, tenker da på 20-22mm tykkelse på disse, med nating mellom.

så må resten av interiør inn da, vegg mot lugar, hjørnesofa baki, skipperstolbrakett etc etc..

det viktigste i første omgang er for meg å få ferdig gulv! da blir resten av inredninga grei match(håpe æ).

Må også få gjort fast dieseltankene, her trenger jeg virkelig gode råd! håpte på at det var noen form for masse enn kunne fylle nedi også legge tanken i, for å støpe formen perfekt! trenger da noe som ikke ekspandere og som kansje er litt elastisk?

som sagt, her trenger jeg råd/tips fra dere!!!

har veldig lyst at båten skal kunne ce-godkjennes, så kommer til å forholde meg til iso-standard osv når det er snakk å velge produkter.(diesel slanger, gjennomføringer etc).

Generelle planer er å få targabøyle på denne, bauglys, og ikke minst et oversiktelig ledningsnett:)badeplatform, kartplotter og det som trengs i en båt. tips/råd for og imot bauglys??

vurdere også toalett, men plassen i lugaren tilsier at det kansje er best å la vær, praktisk er det jo!

Har sett litt på tankmålere for tiden, funnet et display som kan vise opp til 3-tanker, men det geniale er jo at du bruker sonder på tanken, ikke tankarmatur! noen med erfaring??

Ellers så er jeg åpen for tips osv på hva som er smart og ha i en båt, spesiellt med tanke på nybygging no, for sent å angre når glassfibern er tørr. :headbang:

Er det noen som har en toyota 4-runner 3.0td motor å selge?? 93-96mod

skal bruke dette som båtmotor, og bygge det meste av marinisering selv.

Ellers så håper jeg dere kan komme med så mye innspill som mulig, da dette vil værre til stor hjelp for meg:)

Blir forresten en handletur til helga: merantiplater,glassfiber, epoxy og den slags!

samt jeg leste at det var å andbefale tinnbelagte ledninger i båt-innstallasjon her på forumet? hvor er dette å få tak i til en fornufteig penge?

skal kjøpe maling til dørk, glassfiber osv til Westings i trondheim.

Kjell ove

Hei:)

Enig i at dette kan være en motor som er i grenseland, med tanke på den farten jeg ønsker å oppnå!

dårlig med sammenligningsmuligheter, da det er lite av denne båten. MEN sett 2 annonser på nettet som opplyser at deres båter går 41 og 43knop, begge med 220hk dieselmotor. Bare opplysninger jeg har lest i annonsene.!! har også en kjenning som har identisk motor som jeg har planer om, i en 24fots daycruiser på 3,2tonn. han får selfølgelig ikke denne farten men ikke noe å si på at motoren er sterk nok. så mener dette kan være en fin motor til båten:)

Takker for tips ang 5mm staver i gulv, pga vekt. vil jo for all del holde vekten så lav som mulig:)må ta noen prøve med litt forskjellige tykkelser, da det ikke er ønskelig med svikt i gulv. skal få laget disse av en som driver snekkerverksted, hvilket materiale vil dere anbefale å bruke??

Kjell Ove

Jeg legger dekk med 12 mm bjerkefiner og 5 mm kebony lønn limt med epoxsy på min 28 fots motorseiler nå. Det kunne like gjerne vært 5 mm teak. Ikke for å sammenligne båtene, men tror nok at dette er sterkt nok til en hvilken som helst båt i vår normale størrelse. Ta gjerne kontakt med Sandøy Båtdekk. Jeg gjorde det og fikk gode råd, god pris og god oppfølging.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...