Jump to content

Hvor sitter Vannpumpe-impeller på en Mercury 10ML


Walter_S

Recommended Posts

Startet opp motoren (1998 mod.) min i dag, første gang siden november i fjor. Båten med motor har ligget på vannet i vinter.Var meget spent p.g.a. den ekstreme kulden vi hadde (motoren var vippet opp).

Startet etter 5 drag - en del blårøyk, men motoren gikk......pøhhhhhh  :confused: - lettelsens sukk....

 

MEN,  :nono: det komm ikke noe kjølevann!! Motoren har termostatstyrt kjøling, men noe vann skulle vel komme forby by-pass'en?

 

Resonnerte meg frem at det må være impelleren som er utslitt /sitter fast ? Men hvor i heiteste finner jeg impelleren og vann pumpa? Den må jo nødvendigvis sitte i undervanns-huset, ikke sant?

Noen forslag?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det vanligste er at kontrollstråle-hullet er tett. Kommer det vann ut av eksosen i stammen?

Isåfall prøv å stake hullet med ståltråd.

 

Impelleren sitter innenfor skjøten mellom gearhus og stamme.

Du må løsne boltene som holder gearhuset til stammen samt dele gearstangen, måten det gjøres på varierer fra motor til motor.

Ofte er det et lokk som fjernes slik at man får tilgang til et skjøte-ledd på gearstangen.

 

Se også her https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...5984328;start=4

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...