Jump to content

saltvannskjølt dieselmotor


Avmønstret4

Recommended Posts

heisan!

lurer på hvor lang levetid som er vanlig for en saltvannskjølt dieselmotor?

har en 22 år gammel yanmar 33hk som er gått 1500 t og det skal ha vært byttet sinkanode hvert år. har vært eid av samme person siden ny og båt ser også ut til å ha vært pent behandlet.

er det noe vits i å sette på freskvannskjøling nå?

vennlig hilsen firefighter :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vel, det er ikke godt å gi noe fasitsvar på det.

Min gamle fader har en liten Volvo motor fra 1974. Den var saltvannskjølet frem til 1994. Da ble der monteret ferskvannskjøling, i forbindelse med en overhaling. Motoren går som en klokke den dag i dag. Dermed er det ikke sagt at du får "evigt" liv på motoren din, men det er jo alldrig for sent å forbedre ting. Spørsmålet er jo hva det koster å montere ferskvannkjøling på maskinen. Er det noe du kan lage/montere selv, eller må du kjøpe dyre deler og betale for å få jobben gjort. Hvis motoren virker bra og magefølesen sier at den er noe å satse på (den bør jo ha mange timer igjen) hadde jeg nok satt igang. Ikke  :rolleyes: meg hvis motoren tar kvelden neste år.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være at motoren holder i ganske mange år ennå, avhengig av hvor pent den er kjørt og stelt. Jeg kjøpte en 25 år gammel Hanto 24 med en like gammel Yanmar 3QM30 i sommer, og kjørte en systemrens på motoren i august av forskjellige grunner. Nysgjerrig som jeg er tok jeg bilder før og etter:

 

[table]

Før operasjonen

[/td][td]

Etter operasjonen

[/td] [/table]

 

Selvfølgelig er det ikke som en ny motor, men det ser ut til at den har tålt tjuefem år på sjøen, og ikke har hatt direkte vondt av en rens.

 

Konverteringssett til ferskvannskjøling koster rundt 10.000 hos Maritime i Arendal. Det er vesentlig mindre enn å kjøpe ny motor (ikke sant, Kotnes!). Samtidig gir det noen flere muligheter til å utnytte varmen fra motoren som vi ikke har på en saltvannskjølt motor.

 

Men det er litt gambling. Jeg vil nok få sjekket motoren på de fleste bauger og kanter for å være sikker på at den holder lenge nok til at jeg føler at jeg fått valuta for investeringen (i form av den ekstra komforten du kan få med ferskvannskjøling).

 

På den andre side; en ny Yanmar motor koster ikke så langt unna en komplett bruktbåt, så er alternativet helt ny motor er nok spørsmålet om ikke 3-fotsyken betyr mer enn ferskvannskjøling.....

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere forskjellige utgaver av Systemrens, og flere leverandører. Jeg kjøpte flaska mi på Navigare i Kristiansand, men du får det bla. a. på www.maritim.no også. Det koster rundt 200 for en liter som skal blandes ut til 10-20% oppløsning.

 

[table]

[/table]

 

Jeg er nokså grønn som båteier og motormekker, men litt spørring og graving kombinert med bruksanvisninger førte til følgende:

 

- Jeg koblet fra kjølevannsinntaket (stengte bunnventilen først) og la slangen ned i en bakke med systemrens-blanding. Så tok jeg av utløpsslangen på eksosbendet og hektet på en slange som jeg førte ut i en bøtte. Så kjørte jeg motoren til jeg så at saltvannet var ute av systemet (det kom systemrens ut av slangen), stoppet vidunderet og tømte bøtta. Etterpå la jeg utløpsslangen ned i samme bakke som inntaksslangen. (Se bildet.)

 

Denne utgaven av systemrens skulle stå i motoren i to døgn med litt sirkulasjon; jeg begrenset meg til å kjøre motoren noen minutter et par ganger mens jeg sjekket inn- og utløp fra kjølesystemet. Til slutt koblet jeg slangene tilbake der de skulle og <kniper øynene igjen> kjørte resten av systemrensen ut med eksosen </kniper øynene igjen>.

 

Jeg har ikke sett noen effekt på livet under vann i båthavna eller på bunnstoffet på båten, men motoren ble betydelig reinere innvendig. (Jeg tok bildene gjennom en luke for sink-anoder i motoren.)

 

Tar jeg ikke feil ligger det flere tråder om samme tema her på Båtplassen.....

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Har en saltvannskjølt Bukh dv8, som jeg har lurt på å kjøre en rens på. Men har blitt fortalt at det som er av elendighet inne i kjølesytemet kan løsne å proppe hele systemet. På den måten virke mot sin hensikt.

 

Har ingen problemer med kjøling idag, vet ikke om en sånn oprasjon vil forbygge eller bare være en unødvendig risiko.

 

Kan noen svare på om kjølevannet går igjennom et løp i kjølesystemet eller om det deler seg opp slik at du kan risikere at deler av motoren ikke får kjøling, da noen kanaler er tette?

 

Motoren sitter i en seilbåt så den er ikke blitt så mye kjørt ihvertfall ikke de siste 8 årene, dersom dette har noe å si for rensingen.

Link to post
Share on other sites

Problemet er neppe bare det at kjølekanalene går tette, det kan jo ogs ruste hull i gjennom blokka og andre komponeneter som stadig er i kontakt med sjøvann og varme.

 

Selv har jeg ferskvannskjølte motorer, men ladeluftkjøler, oljegjølere og gearkasser kjøles av saltvann. Varmeveksler, eksosmanifold og eksosslanger kjøles også av saltvann. Motorene er gamle, 33 sesonger har de gått.  Hittil har det rustet hull i en eksosslange (stålkorden i slangen rustet) en aluminiumsdel av manifolden (sveiset, håper det holder) en eksosmanifold (hull mellom eksos og saltvann) hvor godset var 7 mm tykt. Denne lar seg kanskje ikke reparere.  Dyrt, ny koster ca 24 000.  Sannsynligvis ryker den andre motoren tilsvarende om ikke så lenge. Godt jeg fikk et godt kjøp den gangen jeg kjøpte båten.  Men, en utgift på over 50 000 pluss masse arbeide er ikke akkurat det jeg ønsker meg mest.  Og dette er om aluminiumsbitene holder.  De koster ca 18 000..... pr stk.  Det er godt ikke båter og motorer kjøpes i deler.

 

Men, jeg regner med at de delene som er ødelagt er de som er mest utsatt. Jeg tror (håper) de andre delene ikke oppnår de samme temperaturer, og derved ruster de vel mindre.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

heisan!

lurer på hvor lang levetid som er vanlig for en saltvannskjølt dieselmotor?

har en 22 år gammel yanmar 33hk som er gått 1500 t og det skal ha vært byttet sinkanode hvert år. har vært eid av samme person siden ny og båt ser også ut til å ha vært pent behandlet.

er det noe vits i å sette på freskvannskjøling nå?

vennlig hilsen firefighter :smiley:

Det er vel stor forskjell på marinisert bilmotor og 100% marinemotor (som denne Yanmar) med tanke på holdbarhet i saltvann?
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er noen tråder som omhandler denne problematikken på forumet allerede. Helt sikkert ok å sette inn ferskvannskjøling. Poenget må i såfall være å øke kjøletemperaturen fra under 60 grader til over 80 grader C. Da kan ting begynne å skje i ekspresstempo. Dritt som sitter fast løsner. Salter som ligger lagret i dritten blir aktivisert. Øket temp. gir økt korr.

 

Forskjell på bil- og båtmotor? Går man tilbake til glødehode- og eldre motorer som Lister og Petter, helt sikkert. Tar man Mitsubishi, Volvo, GM, Detroit, Ford, Perkins og alle de andre, tvilsomt. Marine- er støpt over samme formen som landmotorene.

 

Generelt kan man si at en sjøvannskjølt motor med anoder holder i minst 20 år. En lite brukt motor vil holde lenger enn en som er i stadig bruk (ionisering av kjølevannet).

 

Jeg vurderte ferskvannskjøling på min forrige båt med Yanmar, men fant det ut fra rene tekniske vurderinger ikke regninssvarende.

Link to post
Share on other sites

Hengte meg opp i ett utsagn. Bruke system rens før vinterkonservering. Er det lurt?

 

Systemrens inneholder saltsyre. Ved å gjøre dette ved vinterkonservring kan det finnes syre igjen i kjøleanlegget som vil virke hele vintersesongen. Da er spørsmålet hva er tert vekk i løpet av vinteren?  Nei jeg holder en knapp på sytemrens om våren slik at syra blir skikkelig vasket ut i lange turer.

Kanskje jeg ikke har rett, men jeg ville ikke tatt risikoen.

 

Hilsen Småpala

Bedre førevar en ettersnar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...