Dekken Startet 23.August.2010 Link til dette innlegget Startet 23.August.2010 I går kveld, i natt eller i løpet av dagen er jeg blitt pårendt mens jeg lå på bøya jeg leier i Son. Noen har dundret rett inn i siden og truffet genoawinsjen som er revet av sine fester, bøyd rekkestøtte, krøllet pushpit og røket rekkewire. Andre skader kan jeg ikke se. Ingen har sett eller hørt noe. Antar at det er en båt med anker stikkende ut forut som har hatt et uhell. Det som irriterer mest er at ingen har lagt igjen noen form for id eller gitt seg tilkjenne. Feige jævler. Håper bare at forsikringen dekker, egenandel må jeg vel ut med. Irriterende... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Steike kjedelig... Er det inni havn? Ingen form for ankerlanterne? Uansett så må slik forsøkes på egen forsikring. Man har ikkje erstatningsansvar for andres eiendom på sjø slik eg har forstått... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
free Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Veldig trist sak det der, du får søke etter vitner men det er nok ikke lett å bevise grov uaktsomhet nå i etterkant uansett så det går nok på din forsikring det der. Synes det hadde vert naturlig å legge igjen kontaktinformasjon uansett å forklart hva som hendte, det var nok en lite redelig person du kom ut for der. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hit and run - nå også til sjøs... Min medfølelse. Til alle: Hvis du noen gang ser noe slikt, enten i trafikken eller på sjøen, noter mest mulig identitet (reg nr, seilnr osv), OG MELD DET TIL POLITIET!!! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Dekken Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Inne i havn... vel vel det kan vel kansje diskuteres men det er i et område med bøyer som er lagt ut av Vestby kommune og som leies ut og vedlikeholdes av dem. Noen ankerlandterne har jeg ikke tent... batteriene ville nok tappes ganske fort om jeg skulle ha en slik lysende 24-7. Uansett så er dette helt klart et havneområde så nedsatt hastighet og extra oppmerksomhet er nok naturlig (iallefall for meg) Forb...t irriterende uansett. Håper ankeret ble trykt godt inn i båten hans (eller hennes).. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Høres ikke bra ut. Min forrige båt lå også på svei. Jeg brukte en "hagelamp" med solcellepanel som ankerlanterne. Den tente automatisk når det ble mørkt og ladet om dagen. Det var ikke pænt, men det virket... Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Har flere ganger gått inn der for å finne bøye når jeg kommer sent ( og det gjør jeg ofte) Det er vanskelig å se båtene som liggerpå bøya der når det ikke er tent noe lys. - Ikke det at det forsvarer handlingen å stikke av etter å ha ødelagt en annens båt ! Godt tips. Kjøp solcelle lamper fra Class ohlsson, så har du iallefall noe markeringdslys som markerer at du er der. Det blir bare mørkere utover nå.... Uansett ergelig å finne båten sin slik . Redigert 23.August.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Fryktelig ergelig selvfølgelig, men lite å hente er jeg redd. Uansett om gjerningsmannen var kjent, måtte du nok dekket skaden selv. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
S/Y Emma Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Navi Light 360. Rundtlysande LED-lampe med batteri. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Due Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Det er vel kun ved teknisk feil en kan komme nunna ansvar ved påkjørsell. Manøvrerer en feil eller håndterer båten feil slik at en kjørerpå noen, er en ansvarlig for ulykke. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Litt refleks er heller ikke så dumt. Motorlanternen er ikke noen lyskaster, men er det stummende mørk vil nok refleksen gi noen blink tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Jeg innser jo naturligvis at det hadde vert mest fornuftig med en eller annen form for belysning. På den annen side kan jeg ikke erindre å ha sett at dette er vanlig rundt omkring. For anker...Ja da bruker jeg det naturligvis. Men i bøye, tror ikke det er vanlig. Uansett... hit and run finnes det INGEN unnskyldninger for. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Det er vel kun ved teknisk feil en kan komme nunna ansvar ved påkjørsell. Manøvrerer en feil eller håndterer båten feil slik at en kjørerpå noen, er en ansvarlig for ulykke. På sjøen er man selvassurandør. Det er ikke ansvarsforsikring som vi er vant til på bil. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 På sjøen er man selvassurandør. Det er ikke ansvarsforsikring som vi er vant til på bil. Det er ikke forsikringsforholdene i seg selv som er avgjørende for ansvarsforholdet (selv om det kun er på veien man har lovpålagt ansvarsforsikring). Forskjellen mellom veien og sjøen er at man etter veitrafikkloven har et lovfestet objektivt ansvar for alle skader bilen (eller motorsykkelen etc) påfører, mens man på sjøen kun har ansvar etter de alminnelige regler om uaktsomhetsansvar (culpa) . Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Tipset om hagelamper er lurt :) På Clas Ohlson får man kjøpt ei pakke med 3 lamper for en 50 lapp. De lyser godt og de er små. Bare å stripse de fast der man ønsker. Kjerringa kjøpte noen slike pakker som vi bruker på hytta, og de funker kjempefint. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Dekken Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Da er forøveren identifisert, kontakt er oppnådd og jeg håper å komme ut av dette uten for mye tull. Skal bli spennende å høre hva forsikrings selskapene sier.... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 det var ju bra...håper det løser seg....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
oslofjord Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Det som skummmelt er natlige bøyer....spesielt hvis de ligger i småbåtleden....men man bør kunne se en bøye med seilbåt ! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 er det 'juridisk' noen forskjell på å ligge på bøy eller for anker, noen som vet ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Fint at alle har sympati, og det er trist. Men. Trø forsiktig. Hadde eg rent på deg så hadde eg oppsøkt deg. Og du skulle fått erstatte mine skader. Ligge på sjøen uten lys ! fy deg. Og sjøloven er klar. Dette har vert diskutert her før. Du kan sammenligne din båtforsikring med husforsikringa. Om en gnist fra mitt brennende hus, kommer over og antenner ditt hus. Kven sin forsikring trur du dekker dette? jo din egen. Uaktsom bir stadig nevnt, det er nemlig sik at dersom du har vert uaktsom, så kan du få selskapet på gli. Men det er ikkje rett vei dette vinkles. Du har vert uaktsom som forlater båten i bøye uten lys, så kanskje din forsikring dekker hans skade også. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bavariaeier Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Nå ble jeg nyskjerrig; hvordan reagerte han da han ble "avslørt" ? Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Uaktsom bir stadig nevnt, det er nemlig sik at dersom du har vert uaktsom, så kan du få selskapet på gli. Men det er ikkje rett vei dette vinkles. Du har vert uaktsom som forlater båten i bøye uten lys, så kanskje din forsikring dekker hans skade også. Basert på skadeomfanget HØRES DET UT som om vedkommende som kolliderte har hatt (for) stor fart... Men hvor uakstom de enkelte her har vært er vanskelig å vurdere basert på de få opplysningene man har. Når det er sagt, uavhengig av om eier av pårendt båt burde hatt lys på denne, det å stikke av uten å gi seg til kjenne skal ikke skje. Man skal som involvert ALDRI stikke fra en ulykke, selv om man mener man ikke er skyld i den. Redigert 24.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Du har vert uaktsom som forlater båten i bøye uten lys, så kanskje din forsikring dekker hans skade også. Dette vil jo bety du kan kjøre på alle båter som ligger i bøye, uten lys, for så å kreve erstatning for skade. Tror nok ikke det er så enkelt. Vil tro at dereom dette er ett havneområde (som f.eks Son) er det andre regler som trer i kraft. Hvor mangen båter er det som har lys på når de ligger permanent fortøyd i en bøye? Tror aldri jeg har sette noen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Interessant juridisk problemstilling ja... Har prøvd å sjekke kva reglar som gjeld for lanterneføring når ein er fortøyd i bøye. Fann ein tråd her: http://www.(-- reference to evil site removed --)/index.php?showtopic=577 Konklusjonen kan sjå ut til at ein bør ha ankerlanterne dersom båten er meir enn sju meter lang, men det er visst ei gråsone. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 er det 'juridisk' noen forskjell på å ligge på bøy eller for anker, noen som vet ?? GD. Er ikke dette det samme så lenge båten ligger i ro (og ikke er manøvringsdyktig) uten ankerlanterne / ankerkule. Dette syndes det jo mot til stadighet. Loven og det juridiske er vel klinkende klar på dette - eller tar jeg feil Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.