Jump to content

Pårendt liggende i bøye

Dekken

Recommended Posts

I går kveld, i natt eller i løpet av dagen er jeg blitt pårendt mens jeg lå på bøya jeg leier i Son. Noen har dundret rett inn i siden og truffet genoawinsjen som er revet av sine fester, bøyd rekkestøtte, krøllet pushpit og røket rekkewire. Andre skader kan jeg ikke se. Ingen har sett eller hørt noe. Antar at det er en båt med anker stikkende ut forut som har hatt et uhell. Det som irriterer mest er at ingen har lagt igjen noen form for id eller gitt seg tilkjenne. Feige jævler. Håper bare at forsikringen dekker, egenandel må jeg vel ut med. Irriterende...

Inne i havn... vel vel det kan vel kansje diskuteres men det er i et område med bøyer som er lagt ut av Vestby kommune og som leies ut og vedlikeholdes av dem. Noen ankerlandterne har jeg ikke tent... batteriene ville nok tappes ganske fort om jeg skulle ha en slik lysende 24-7. Uansett så er dette helt klart et havneområde så nedsatt hastighet og extra oppmerksomhet er nok naturlig (iallefall for meg) Forb...t irriterende uansett. Håper ankeret ble trykt godt inn i båten hans (eller hennes)..

Har flere ganger gått inn der for å finne bøye når jeg kommer sent ( og det gjør jeg ofte) Det er vanskelig å se båtene som liggerpå bøya der når det ikke er tent noe lys. - Ikke det at det forsvarer handlingen å stikke av etter å ha ødelagt en annens båt !

Godt tips. Kjøp solcelle lamper fra Class ohlsson, så har du iallefall noe markeringdslys som markerer at du er der. Det blir bare mørkere utover nå....

Uansett ergelig å finne båten sin slik .

Redigert av Rastløs (see edit history)

Fryktelig ergelig selvfølgelig, men lite å hente er jeg redd. Uansett om gjerningsmannen var kjent, måtte du nok dekket skaden selv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

På sjøen er man selvassurandør. Det er ikke ansvarsforsikring som vi er vant til på bil.

Det er ikke forsikringsforholdene i seg selv som er avgjørende for ansvarsforholdet (selv om det kun er på veien man har lovpålagt ansvarsforsikring). Forskjellen mellom veien og sjøen er at man etter veitrafikkloven har et lovfestet objektivt ansvar for alle skader bilen (eller motorsykkelen etc) påfører, mens man på sjøen kun har ansvar etter de alminnelige regler om uaktsomhetsansvar (culpa) .

Fint at alle har sympati, og det er trist. Men.

Trø forsiktig. Hadde eg rent på deg så hadde eg oppsøkt deg. Og du skulle fått erstatte mine skader. Ligge på sjøen uten lys ! fy deg.

Og sjøloven er klar. Dette har vert diskutert her før.

Du kan sammenligne din båtforsikring med husforsikringa.

Om en gnist fra mitt brennende hus, kommer over og antenner ditt hus. Kven sin forsikring trur du dekker dette? jo din egen.

Uaktsom bir stadig nevnt, det er nemlig sik at dersom du har vert uaktsom, så kan du få selskapet på gli. Men det er ikkje rett vei dette vinkles. Du har vert uaktsom som forlater båten i bøye uten lys, så kanskje din forsikring dekker hans skade også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Uaktsom bir stadig nevnt, det er nemlig sik at dersom du har vert uaktsom, så kan du få selskapet på gli. Men det er ikkje rett vei dette vinkles. Du har vert uaktsom som forlater båten i bøye uten lys, så kanskje din forsikring dekker hans skade også.

Basert på skadeomfanget HØRES DET UT som om vedkommende som kolliderte har hatt (for) stor fart... Men hvor uakstom de enkelte her har vært er vanskelig å vurdere basert på de få opplysningene man har.

Når det er sagt, uavhengig av om eier av pårendt båt burde hatt lys på denne, det å stikke av uten å gi seg til kjenne skal ikke skje. Man skal som involvert ALDRI stikke fra en ulykke, selv om man mener man ikke er skyld i den.

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Du har vert uaktsom som forlater båten i bøye uten lys, så kanskje din forsikring dekker hans skade også.

Dette vil jo bety du kan kjøre på alle båter som ligger i bøye, uten lys, for så å kreve erstatning for skade.

Tror nok ikke det er så enkelt.

Vil tro at dereom dette er ett havneområde (som f.eks Son) er det andre regler som trer i kraft. Hvor mangen båter er det som har lys på når de ligger permanent fortøyd i en bøye?

Tror aldri jeg har sette noen.

Interessant juridisk problemstilling ja... Har prøvd å sjekke kva reglar som gjeld for lanterneføring når ein er fortøyd i bøye. Fann ein tråd her: http://www.(-- reference to evil site removed --)/index.php?showtopic=577

Konklusjonen kan sjå ut til at ein bør ha ankerlanterne dersom båten er meir enn sju meter lang, men det er visst ei gråsone.

er det 'juridisk' noen forskjell på å ligge på bøy eller for anker, noen som vet ??

GD. Er ikke dette det samme så lenge båten ligger i ro (og ikke er manøvringsdyktig) uten ankerlanterne / ankerkule. Dette syndes det jo mot til stadighet. Loven og det juridiske er vel klinkende klar på dette - eller tar jeg feil :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...