Lazyjack Startet 23.August.2010 Link til dette innlegget Startet 23.August.2010 Min efaring er at det ofte går av flak av gelcoat rundt hullet ved boring. Hvordan unngår man dette? Tape? Forboring med mindre bor? Andre triks Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Min efaring er at det ofte går av flak av gelcoat rundt hullet ved boring. Det er vel de flestes erfaring. Hvordan unngår man dette?Tape? Forboring med mindre bor? Andre triks Ett par lag med maskeringstape for å unngå riper, og ett sløvt trebor. Min erfaring er at forborring med mindre bor bare gjør at det større boret har mer mulighet til å dra med seg en bit av gelcoaten i det det tar tak. Anbefaler derfor ikke forboring. Ved små hull fungerer det å kjøre drillen feil vei akkurat de få mikrometerene når boret tar tak, på litt større hull er dremell genialt. Redigert 23.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 når jeg borer i glassfiberen min bruker jeg vanlig trebor maskeringstape og kjører boret veldig sakte, det har så langt gått bra Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Eg har lært meg til å kjøre borret forsiktig i revers til eg er gjennom gelkoat. Så rett vei og borre igjennom Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Lazyjack Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 når jeg borer i glassfiberen min bruker jeg vanlig trebor.... Hva mener du med trebor? Den flate typen..? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 den klassiske "tegnefilm" typen Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Jeg bruker en konsentrert propanflamme på stedet jeg skal bore, men bare et lite øyeblikk så du ikke får svimerke. Da er gelcoaten myk og sprekker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Tape og kjør borret feil vei til du er igjennom den første halve mm eller to, da blir det null flising Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Brodern Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Jeg har sett at en forhandler brukte en slik forsenker til tre (en slik kon sak) før han borret. Funker kempefint. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
dieselfan Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hei, er du slipekyndig kan du slipe sponvinkelen 5grader negativ, det gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Jeg har sett at en forhandler brukte en slik forsenker til tre (en slik kon sak) før han borret. Man må iallefall bruke forsenker i hullet etter at man har boret, hvis man skal skru selvgjengende skruer inn. Ellers sprekker det som regel opp. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Brodern Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Det var ikke det de gjorde der. Man bruker forsenkeren slik at man får et hull i gelcoaten uten at den sprekker opp. Hullet er jo konet, og er bredere/større enn stammen til skruen. Det sprakk ikke når de gjorde dette og heller ikke når jeg gjorde det på min båt. Mulig jeg har noe bilder av det fra da jeg gjorde det selv. Greia er jo at når man gjør det slik så presser ikke skruen ut gelcoaten. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
jernkjøl Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Bruk glassbor. Garantert ingen fliser i gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 hvordan ser det ut jernkjøl??? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Kan man bruke flisebor? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jernkjøl Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Glassbor har en tupp som minner om en pilspiss. Har ingen bilder, men du får kjøpt det i de fleste jernvarehandlere. Flisebor er i utgangspunktet ikke det samme. De fleste flisebor er vanlige betongbor, men til industriflis bruker en bor som ligner på glassbor. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Snodig, for mine flisbor ser ut som pilspisser. De er beregnet på keramiske fliser Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mouche Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Det gjør mine og, og de funket nå bra på glassfiberen på min båt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Hei, Følg rådet til Broder'n Bor først opp med ett bor på ett par millimeter. Bruk så en senketapp og senk ned så du har større hull en det du skal borre. Bruk sikaflex eller lingnende i hullet når du setter inn skruen slik at ikke vann trenger inn. Har gjort dette mange ganger og gelcoaten sprekker aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.