Jump to content

Boring i glassfiber - Hvordan unngå at gelcoat flises opp

Lazyjack

Recommended Posts

Min efaring er at det ofte går av flak av gelcoat rundt hullet ved boring.

Det er vel de flestes erfaring.

Hvordan unngår man dette?

Tape?

Forboring med mindre bor?

Andre triks

Ett par lag med maskeringstape for å unngå riper, og ett sløvt trebor.

Min erfaring er at forborring med mindre bor bare gjør at det større boret har mer mulighet til å dra med seg en bit av gelcoaten i det det tar tak. Anbefaler derfor ikke forboring.

Ved små hull fungerer det å kjøre drillen feil vei akkurat de få mikrometerene når boret tar tak, på litt større hull er dremell genialt.

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg har sett at en forhandler brukte en slik forsenker til tre (en slik kon sak) før han borret.

Man må iallefall bruke forsenker i hullet etter at man har boret, hvis man skal skru selvgjengende skruer inn.

Ellers sprekker det som regel opp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det var ikke det de gjorde der. Man bruker forsenkeren slik at man får et hull i gelcoaten uten at den sprekker opp. Hullet er jo konet, og er bredere/større enn stammen til skruen. Det sprakk ikke når de gjorde dette og heller ikke når jeg gjorde det på min båt. Mulig jeg har noe bilder av det fra da jeg gjorde det selv.

Greia er jo at når man gjør det slik så presser ikke skruen ut gelcoaten.

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...