Jump to content

ekstremvarsel i Oslofjorden 24.08.10

SeaQueen

Recommended Posts

Beklage, eg ska aldri leka værpresentatør igjen.

Du har da ingenting å beklage? Om du heller hadde sagt "jævla drittvær", "farlig vær for mindre båter" eller noe slikt, hadde jo blitt det samme. Jeg rikker meg i hvert fall ikke ut av havnen her i Hunnebostrand når vindmåleren min stadig slår opp i 14m/s, langt fra havet!

Og til los: Har du link til Varvandsvæsenet? obs, fant den selv

Lars H.

pt. Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Okei, så kalte eg det feilaktig for ekstremvær varsel. Men eg har ikkje 55 for fairline, eg har 23 fot, og 4 meter høge bølger for sånne som meg

Du for trøste deg med at om du hadde hatt en slik båt, hadde det nok alikavel ikke vært noe stas i ett slikt vær. Mitt inntrykk er forøvrig at de med størst båter, er det som venter lengst på det beste været før de slipper fortøyningene... upps sorry avsporingen, bare måtte.

Det må væøre fra vestlendinger du har fått det inntrykket :wink:

He he, kunne ikke dy deg du heller nei :giggle:

En ting er ihvertfall sikkert, hadde jeg hatt båtplass i den komunale båthavna på Skjærhalden skulle jeg stått der til vinden løyet :sweat: Heldigvis ligger vi lunt og fint på Listranda.

Etter hva jeg kan se på siden til Color line, er turene til Bohus Sandefjord/Strømstad kanselert, mens Color Viking fortsatt går.

Superspeed2 har flyttet fra Hirtshals til Fredrikshavn.

Til Kaptein Jarle: Bare fortsett å legge ut værvarsler, ikke bry deg at "tøffingene" kommer med sure oppstøt.

Han er frisk her på koster nå. Forhåpentligvis er det på topp nå.

Ligger godt fortøyd og fendret langs kaia, så det er ingen fare. Haller litt morro og inntresant med denne kraftige vinden. for den er kraftig, uansett hva personer på gærne sia av fjella måtte mene.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hva er det som er så "ekstremt" med kortvarig sterk kuling? 4 meter bølger, det er vel monsterbølger det da.... :rolleyes:

Dersom det er signifikant bølgehøyde på 4 m er du sikkert klar over at de største kan bli 8 m?

Jeg har seilt forbi Rakkebåene når det var omtrent det været som er varslet, d.v.s. 20-25 m/s og målt signifikant bølgehøyde på 3,5 - 4 m.

Alene i en 29 fots seilbåt er ikke det spesielt komfortabelt, men mulig det er jeg som er en skikkelig pyse. Jeg stakk et stykke ut og når jeg måtte ta et slag var det ikke fritt for at sommerfuglene fløy litt rundt og jeg lurte lenge på om det ville gå bra.

Men i forhold til vestlandet er vel det bare en litt frisk bris. :confused:

Noe som er viktig å få med seg i meldingen fra yr, er at meteorologene melder svært varierende vindretning. Da genereres det kryssende bølgetog, og dette kan gi veldig opprørt og vanskelig sjø. Det var dette som skjedde under Fastnet '79. Dvs ikke stormen i seg selv, men at vindretningen varierte kraftig i løpet av natten og det ble rett og slett umulig å styre båtene i den opprørte sjøen.

Bundin er bátleysur maður

Men selvsagt; det skal informeres om at det blir sterk vind...

Godt å se at det er noen som har skjønt det!

Helt i orden å varsle om slikt, synes bare det blir feil å kalle det "ekstremvær " Det er jo som klippet ut av VG eller Dagbladet. Har vært noen ganger på jobb i Nordsjøen i 100 knops vind og bølger på 20-30 meter, hva skal vi kalle det da?

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Å drive å diskutere slik, mener jeg er ordkløyveri! Her på svenskekysten og i Oslofjorden er det ille nå.

Selv måler jeg opp i 20m/s 3moh inne i en god havn! Slikt vær er det viktig å melde om. Nylig kom det en

Nauticat motorseiler inn her med spjæret fokk. Hvorfor han hadde vært utpå, aner jeg ikke, men han hadde

nok ikke fått med seg "ekstremvarslet".

nauticat2.jpg

Lars H.

Godt fortøyd i Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er blitt knotete å komme seg til fra Norge nå. Color line har nå kanselert alle avganger Kr.sand/Hirtshals, Larvik/Hirtshals og begge fergene S.fjord/Strømstad frem til i morgen.

Koster været. Observasjoner mellom 1300-1400 Vindhastighet 19ms, med 27ms i kastene.

Observasjoner mellom 1400-1500 Vindhastighet 15ms, med 25ms i kastene.

Dette er i følge SMHI, observasjonene er gjort ved en målestasjon i 33mtr over havet.

håper denne tendensen fortsetter og at vi er over det værste.

Har med min far på tur, han har ikke vært i båt på 20 år. Han syns dette er i heftigste laget.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ja dere får :puke: og kose dere i Oslofjorden, skal si i fra når det blir enda mer ekstremt lengre nord i landet.

Hehehe... for det om bølgene er større og vinden sterkere og mannskapet barskere i Nord så er det ikke dermed behagelig med 4m bølger her sørpå, hverken for søringer eller tilreisende.

...det er nok heller ikke behagelig å være feriemanskap i en 25 foter på kosetur i samme bølgehøyde nordpå heller uansett værbitte og hardhudete kapteiner.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

http://www.nssr.no/Andre+sider/Visningssider/Artikkel?key=10641

Der har vi ekstrem vær litt vind og 4 m høye bølger er ikke mye, hvis man har vært ute på Finnmakskysten en stormfull dag.

Du kan være tøffi trynet du som har fjærstoler og et skikkelig deplasementsskrog :wink: Tenk deg de gutta i 40 fots planende båt og slitte stoler som må ut i det været som kommer. De kjenner det nok i ryggen ( I følge en annen tråd kan Simrad redningsskøytene det er en del av i Oslofjorden fint kjøre i 30 knop i 4-5 meter sjø - det gleder jeg meg til å se en dag :wink:)

Jeg har vært ute i noen stormer på både Finmarkskysten og både lenger øst og nord. På det meste var det 20 meters bølger. Har erfart 100 knops steady vind og 120 i kastene. Ikke i egen båt - men en gammel hvalfanger fra 1956 som nå var gråmalt med W318 på siden. Så jeg tror jeg vet hvordan det kan være og ikke minst hvor slitsomt det er.

Forskjellen med været i Oslofjorden er at sjøen blir krappere - det er mange "strømhøl" her og sjøen graver mye pga inngående vind og utgående strøm. Jeg vil heller sammenligne Oslofjordsjøen med det som er på Lopphavet - mer enn Finmarkskysten - om hukommelsen min ikke er helt på land da :wink:

Hvor på Finmarkskysten er det norske Los varsler om områder for farlige bølger? :rolleyes: Mellom Torbjørnskjær og Jomfruland er det varsel om det. Og det preger i grunnen ytre Oslofjord en hel del også. På utsiden av Hollenderbåen er det markant mer sjø enn på innsiden. Det er ikke bare størrelsen på bølgene som avgjør - det er noe med frekvens og energi i bølgene også.

Også handler det helt klart -som du kanskje også påpeker - om erfaring og hva man er vant til.

Hos oss blåser det fra Vest nå. Det er helt grei vindretning. Men dreier den på Sør blir det værre. Jeg har fendret og sikret litt ekstra. Så får vi se hva værgudene bringer til oss. Vannet er så høyt at det nesten står over bryggene i Kanalen i Moss.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvis du tar en titt på marinogrammet som "Lars" la ut fra YR "jeglikerdeg" så er det ikke 4 meters bølger vi snakker om. 23m/sek generer ikke 4 meter ved Færder, men 8 meter. Dessuten er vinden av skiftende retning slik en annen bemerker.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...