MajorAndy Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg vil gerne understrege, at jeg synes at trådstarter har gjort helt ret i at starte tråden. Hvis han ikke havde gjort det, havde jeg nok - som jeg har gjort flere gange tidligere. Mine kommentarer angik alene NMI's beslutning om at kalde værvarsler for ekstrem-vejr. Dette giver anledning til diskussioner hver gang i dette forum hvor medlemmer fra Nordnorge påpeger, at de lever under et barskere klima end os i syden. Det er ganske givet rigtigt, men i retningslinierne for varslinger står netop, at der i varslet tages højde for "unormale" situationer - altså afvigelser fra normalen. "Ekstremvarsler" er altså relative, ikke absolutte. Og dermed burde en del af diskussionerne vel ende...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Finnmarkingene ljuger på seg dritt vær. Men tallenes tale er klar. Dette er statistikk for Færder. Og dette er statistikk for Vardø. Så det dårlige været på Finnmarken viste seg å være en myte det også. Redigert 24.August.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 4 m høye bølger er normalt her oppe.... Ja da, helt sikkert, men hvor lange ? Her nede har bølgene en tendens til å komme svært tett fra flere retninger på en gang og til å være bratte og ubehagelige. (Derfor advarslene i sjøkartet.) Noen fiskere herfra var et år oppe på Finnmarkkysten etter reke, det var lite her. De var jo litt betenkt med tanke på alt den svære sjøen der oppe som de hadde hørt om, og de ble også advart med at det kunne kanskje bli vel tøfft for de som bare var vant til pusefarvannet her nede. De lo da de kom tilbake. Det var nok høye bølger der oppe, men lange og behagelige. Som de sa det, de trålet oppover en stund og så nedover igjen. De håpet å kunne få med storkjefta finnmarking på tur ut forbi Grisebåane en rufsete høstdag. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 23m/sek generer ikke 4 meter ved Færder, men 8 meter. Dessuten er vinden av skiftende retning slik en annen bemerker. Gjentar....ikke 4 meter, men 8 meter i følge marinogrammet til "Lars" Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Kommer nettopp fra båtforeningen på Skjærhalden. Det kan vel ikke akkurat kalles ekstremt, men det blåste bra. En seilbåteier kunne rapportere om 42 knop, hvordan det blir målt vet jeg ikke. Og når det gjelder tøffe nordlendinger og vestlendinger blir jeg ikke særlig imponert. Har vært borte i endel av dem (bla er familien full...) men når det kommer til stykket er de ikke tøffere enn andre. Men større i stryta er de som regel Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Så det dårlige været på Finnmarken viste seg å være en myte det også. Blir litt feil å sammenligne en stasjon på fastlandet med en ute på ei øy. Se på statistikken for Fruholmen i stedet så vil du se at det blåser nordpå også.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Man informerte nettopp på radioen at "Stavanger" i sambandet Horten-Moss er innstilt resten av dagen. På grunn av været. Synes dette høres veldig rart ut. Jeg har da tatt denne ferjen i flere meters bølger flere ganger. Har aldri vært noe problem det. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Capitaine Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Vannet stiger og båtene ligger strødd i båthavnene – Her ligger båtene strødd, sier skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer på Hvaler. Sitater: Trær blåser ned og fritidsbåtene sliter seg, mens vannet stiger i Glomma og Ytre Oslofjord. – Nå har vi berget seilbåt nummer tre i dag til en kar. Og vi fikk akkurat melding om 16 båter som har slitt seg fra èn båthavn på Hvaler. – Båtene sliter seg og driver avgårde med fortøyningene, andre blir liggende halvveis nedsunket i småbåthavnene, sier skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer. Skipperen på redningsskøyta forteller om konstante henvendelser fra fritidsbåteiere om båter som har reist avgårde med fortøyningene på egenhånd. – Det er travelt. Vi har i alle fall fått 200 telefoner og vi holder akkurat nå på å slepe en seilbåt inn til Skjærhalden på Hvaler, og båthavnen der er hardt rammet av uværet. Også kystvaktskipet Nornen har på anmodning fra Tjøme Radio deltatt i bergingsoppdrag på fjorden, melder politiet. Bustgaard som er en erfaren skipper på redningsskøyta sier han har opplevd lignende høststormer, men at ødeleggelsene blir mye verre når den kommer så tidlig som nå. – Folk har ikke satt båtene på land ennå. Dermed blir det kaotisk i båthavnene når en skikkelig høststorm tar tak så tidlig som dette. Hmmm. Kanskje det kunne vært en ide å fortøye for storm? Eller blir det kanskje for enkel og "gammeldags" tankegang? Været er jo faktisk ikke så ekstremt. I ettertid bør det kanskje gås ut med melding om ekstremvarsel i denne landsdelen for at folk skal fortøye båtene skikkelig selv om det ikke er bra å rope "ulv" for ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg har da tatt denne ferjen i flere meters bølger flere ganger. Mellom Horten og Moss? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Synes dette høres veldig rart ut. Jeg har da tatt denne ferjen i flere meters bølger flere ganger. Kan ha noe å gjøre med havneforholdene å gjøre, spesielt i Moss. Der kan det hive ganske bra på seg, selv ved kai. Er ikke mye som skjermer om vinden drar litt på syd-vest. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Seilaren Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Mellom Horten og Moss? Mellom Stavanger og Tau. Et strekk over Hidlefjorden som kan bli ganske tøft... Det må jo som Jens_P sier ha med havneforholdene å gjøre.. Men synes enda det er rart... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Komodo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 – Nå har vi berget seilbåt nummer tre i dag til en kar. Og vi fikk akkurat melding om 16 båter som har slitt seg fra èn båthavn på Hvaler. – Båtene sliter seg og driver avgårde med fortøyningene, andre blir liggende halvveis nedsunket i småbåthavnene, sier skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer. Etter en tur i båthavna på Skjærhalden tidligere i dag syns jeg dette er litt underlig. Jeg syns det er mange som fortøyer båtene sine påtagelig dårlig. Enig i at uttrykket "man skal alltid fortøye for storm" virker litt glemt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Se på statistikken for Fruholmen i stedet så vil du se at det blåser nordpå også.... Jada. Vet det. Har vært langs hele kysten mange ganger fra Russegrensa til Svenskegrensa og har erfart at det kan bli litt "hårete" både her og der. Og siden man trakk inn havstykker, den verste plassen jeg veit om er sørlige Nordsjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Drammensfjorden ligger speilblank akkurat nå. Svak nordlig-vestlig vind. Vi planlegger Tønsbergtur til helgen- (torsdag - søndag) YR melder nærmest blankt vann. Det endrer seg fort. Heldigvis. Rimelig høyt vanne på mine trakter. Redigert 24.August.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
eschri Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 superspeed2 la til kai i larvik litt forsinket , super speed 1 er på vei til kristiansand i ca 24 knop disse båtene tåler nok dette,.! Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Dette skal være været akkurat nå på Skjærhalden Skjærhalden nå! I Halden blåser det også ganske godt, har måttet se til teltet mitt flere ganger i dag, slik å det ut i 18.00 tida. Vannet gikk over bryggene! Dette er en ganske bra bit opp på land Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
roesok Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Blir litt dumt om diskusjonen går i retning hvem som har høyeste bølger og tåler mest vær. Min kommentar tidligere på det med ekstremvær og monsterbølger er mer en journalistisk kritikk til tabloidpressen (med VG og Dagbladet i spissen) som benytter de kraftigste uttrykk for å fange lesernes interesse og dermed sårt tiltrengt avissalg. At lokalaviser og nettaviser henger seg på med ekstrem og monster om det meste som er stort eller kraftig, er unødvendig og vitner om manglende språkforståelse. Selvsagt er det slik at på Vestlandskysten og nordover så er været tøffere enn i Østfold og Vestfold. Slik har det alltid vært og slik vil det fortsatt være. Det er også grunnen til at båtene langs kysten historisk er kraftigere bygd og fortøyningene dimensjonert for å tåle det meste. Når en nå leser at småbåtene i Østfold ligger strødd så hadde med tilsvarende vær neppe det samme skjedd i Ålesund eller Bodø. Uten at dette skal oppfattes som kritikk av båteierne i Østfold. Med den mengden av informasjon vi har idag (TV, aviser, radio, nett, BP +++) så vil de fleste rundt Oslofjorden ha fått med seg at det en periode vil blåse friskt, og at båteiere bør tar sine forhåndsregler. Og selvsagt er denne massive informasjonen bra. Skadene hadde nok vært større om ikke. I gamle dager måtte en vente på noe upresis værmelding på radioen og ellers ta seg en tur ut og myse mot vind og vær for å finne ut hvordan været ble det neste døgnet. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mariell Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Fergen Stavanger ble tatt ut av tjenesten Pga. for stor sjø, som medførte for mye overvann og sprut på bildekk. Meldte Nrk Østaflells tidligere idag. Ble også sagt at det var opp mot 6 meters bølger på strektningen. Og som flere har nevnt er bølgene i på Østlandet, mye kortere og følgelig krappere enn Vest og Nordover. Stemmer jo med det som seilaren skriver. Båten tåler høyere sjø i Rogaland en mellom Østfold/Vestfold i "plaskedammen" Oslofjorden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Seilaren Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Fergen Stavanger ble tatt ut av tjenesten Pga. for stor sjø, som medførte for mye overvann og sprut på bildekk. Meldte Nrk Østaflells tidligere idag. Ja, det kan jeg godt tenke meg. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sequoia Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 thomsped: Er bildet fra Eskeviken? Hørte bryggene til saugbrugs lå under vann. Flere båter som var fortøyd stramt framme ligger med hekken høyt over vannet. Sitér dette innlegget Link to post
kvistadbonden Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Moss-Horten fergene gikk igjen i ettermiddag. Det var et par til som hadde våget seg ut også. Bildet er tatt cirka 16 i dag fra Fuglevik utenfor Moss: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.