Jump to content

ekstremvarsel i Oslofjorden 24.08.10

SeaQueen

Recommended Posts

Det er vel gjerne en årsak til at DNMI blant annet sier dette om ekstremvarsel:

"Det er ikke bare værtypen, men også området som rammes, som avgjør hvorvidt det skal sendes ekstremværvarsel. Det mulige skadeomfanget skal også vurderes. Vinden må for eksempel være sterkere i Troms for at det skal sendes ut ekstremvarsel, enn i fylker på Østlandet. Sterk vind på spesielt utsatte steder, storm ved Stad, ved Nordkapp eller i høyfjellet, utløser ikke et ekstremvarsel."

Bilder fra Oseberg. Det er 30 meter fra havoverflaten til nederste dekk. Men det er ikke 30 meter bølger her, mye er skum. Dessuten klatrer bølgene oppetter understellet. Ville ikke ha vært der da med Viknesen.

Dette har jo blitt en diskusjon på hvem som har tøffest og værst vær. Foretrekker vestlandet for her foregår med noen få unntak alt på innsiden av holmer og øyer. Korsfjorden, Bjørnefjorden og Selbjørnsfjorden kan være tøff nok men det er ikke lange stykket. Dessuten er det så mange alternativer i dårlig vær!

:sailing:

n1372442794_30135410_185.jpg

n1372442794_30135411_962.jpg

n1372442794_30135412_1743.jpg

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Skudenesfjorden/Boknafjorden, Bømlafjorden, Selbjørnsfjorden, Korsfjorden, Fedjeosen, Holmengrå/Fensfjorden, Sognesjøen, Buefjorden, Stavfjorden, Rekstafjorden, Hellefjorden, Frøysjøen, Vanylvsgapet, Flåværleia, Breidsundet, Vigrafjorden, Haramsfjorden, Nogvafjorden, Buadjupet og Hustadvika, for å ha nevnt noen. :giggle:

Hehe, nå bor jeg mer eller mindre ved Stavfjorden, og krysser denne, Buefjorden og Sognesjøen i tide og utide året rundt, og tar en og annen turen mellom Stadt og Stord resten av året kan jeg med stor sikkerhet si at 8 m bølger ikke er hverdagskost her ;)

Trodde forøvrig bølgehøyde ble målt fra 0-punktet mitt på, men tar kanskje feil nå...

Redigert av Rune_12 (see edit history)

Hustadvika er kyststrekningen mellom Romsdal og Nordmøre og regnet som en del av Nordvestlandet.

Jeg vet hvor Hustadvika er, men hvor setter dere grensa for vestlandet? Hvis jeg kaller slektningene mine i Kristiansund for vestlendinger tror jeg nesten det vanker en blåveis :discuss:

Det berømlige været på Tirsdag var faktisk ganske ekstremt, selv for Ytre Oslofjord å være.

Snakket med ett par Styrmenn på Bohus i går.

De fortalte at på returen fra Strømstad (avg. kl 10,00), hadde det begynt å ta skikkelig.

2. Styrmann mente at mellom Thorbjørnskjær og Færder var det opp mot 10 mtr.

Lille bohus likte IKKE å få den sjøen rett inn på siden. Han fortalte at det hadde vært "blåsjø" opp til Ventilene på 6.dekk(?). Der bla, baren ligger, (1. dekk over Restaurant dekket). 2.Styrmann hadde ikke vært ute for noe liknende på den ruten tidligere. De kanselerte resten av avgangene for det døgnet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...