Hafrsfjord Startet 24.August.2010 Link til dette innlegget Startet 24.August.2010 Skal lage en liten festeanordning i båten. Har tenkt å bøye til en syrefast plate som jeg har liggende, men for å få den rette knekken må jeg varme denne. Vil plata fortsatt være rustfritt etter oppvarmingen, eller må jeg grunne og lakkere "saken" etterpå for at dette ikke skal ruste? Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg må innlede med å si at jeg er ingen ekspert, men vi sveiser jo i syrefast uten at det ruster av den grunn. Riktignok skal det syrevaskes etterpå for å fjerne urenheter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Hafrsfjord Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Kan jeg i såfall bruke saltsyre til en slik syrevask? Har en flaske av det stoffet stående... Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Sålenge syrefast/rustfritt er blankt er det "rustfritt", dvs at så lenge du får fjernet allt gult/grønnt/blått/svart i det oppvarmede området skulle du være trygg. Om du bruker sandpapir eller syre har i utgangspungtet lite å si, men sandpapir/kappeskiver/stålbørster som enten inneholder ikke-rustfritt stål/jern eller har vært brukt på ikke-rustfritt stål/jern kan sette igjen bittesmå biter med "rust" i det rustfrie materialet og på den måten gjør at rusten får fortfeste. Angående saltsyre er det bare å prøve: blir det blankt og fint virket det, er det like ille som før må det noe annet til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Sålenge syrefast/rustfritt er blankt er det "rustfritt", dvs at så lenge du får fjernet allt gult/grønnt/blått/svart i det oppvarmede området skulle du være trygg. Om du bruker sandpapir eller syre har i utgangspungtet lite å si, Dette er nok en missforståelse. Syrevaskingen er ikke for å få stålet blankt igjen, men for å gjenopprette et passiviserende oksidsjikt. Hvis ikke er stålet aktivt, og mer utsatt for korrosjon. Rent bortsett fra det, er du sikker på at du må varme plata Hafrsfjord? Rustfritt er veldig formbart (duktilt). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bartesam Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Viktig å få av det blå skiktet etter sveising eller varming/ bøying. Jo blankere det blir, jo mindre sjanser for at det korroderer senere. Bøying av stål uten varme gjør at det er trukket over flytegrensen, og er mye mindre motstandsdyktig mot nye forandringer Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Ronald Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) 2-3 av de mest utsatte rekkestøttene mine har vært demonert og levert til lokal tusenkunstner for oppretting. Jeg fikk forklart at de ble varmet opp for å få til dette. Det er flere år siden, og det har ikke vært snev av rust siden. Redigert 24.August.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 ..................Rent bortsett fra det, er du sikker på at du må varme plata Hafrsfjord? Rustfritt er veldig formbart (duktilt). Takker for alle tips. Når det gjelder om jeg MÅ varme plata så er jeg langt ifra sikker på det, men for å få det til å passe så må jeg ha en nokså skarp knekk på plata. Uten andre hjelpemiddler enn hammer og skrustikke så tror jeg det blir vanskelig uten varme. Nå har jeg også fått tips om en annen måte å løse problemet på så kanskje jeg kan glemme hele "prosjektet", men takk iallefall Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 [...] Syrevaskingen er ikke for å få stålet blankt igjen, men for å gjenopprette et passiviserende oksidsjikt. Hvis ikke er stålet aktivt, og mer utsatt for korrosjon.[...] Nesten riktig. Oksidsjiktet kommer av seg selv (i luft) i løpet av sekunder/minutter (men blir selvfølgelig tykkere/mer solid med tiden), men for at du skal få den stabile (og blanke) typen, og ikke en mer destruktiv utgave, må du ha rent og friskt (og blankt) materiale. Så på en del som er varmet med blåselampa og bøyd i skrustikke er det som trengs å få bort all misfarging, enten med syre eller glassbåsing eller sandpapir. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.