Jump to content

Er syrefast stål fortsatt syrefast/rustfritt etter oppvarming?

Hafrsfjord

Recommended Posts

Sålenge syrefast/rustfritt er blankt er det "rustfritt", dvs at så lenge du får fjernet allt gult/grønnt/blått/svart i det oppvarmede området skulle du være trygg. Om du bruker sandpapir eller syre har i utgangspungtet lite å si, men sandpapir/kappeskiver/stålbørster som enten inneholder ikke-rustfritt stål/jern eller har vært brukt på ikke-rustfritt stål/jern kan sette igjen bittesmå biter med "rust" i det rustfrie materialet og på den måten gjør at rusten får fortfeste. Angående saltsyre er det bare å prøve: blir det blankt og fint virket det, er det like ille som før må det noe annet til.

Sålenge syrefast/rustfritt er blankt er det "rustfritt", dvs at så lenge du får fjernet allt gult/grønnt/blått/svart i det oppvarmede området skulle du være trygg. Om du bruker sandpapir eller syre har i utgangspungtet lite å si,

Dette er nok en missforståelse. Syrevaskingen er ikke for å få stålet blankt igjen, men for å gjenopprette et passiviserende oksidsjikt. Hvis ikke er stålet aktivt, og mer utsatt for korrosjon.

Rent bortsett fra det, er du sikker på at du må varme plata Hafrsfjord? Rustfritt er veldig formbart (duktilt).

..................Rent bortsett fra det, er du sikker på at du må varme plata Hafrsfjord? Rustfritt er veldig formbart (duktilt).

Takker for alle tips.

Når det gjelder om jeg MÅ varme plata så er jeg langt ifra sikker på det, men for å få det til å passe så må jeg ha en nokså skarp knekk på plata. Uten andre hjelpemiddler enn hammer og skrustikke så tror jeg det blir vanskelig uten varme. Nå har jeg også fått tips om en annen måte å løse problemet på så kanskje jeg kan glemme hele "prosjektet", men takk iallefall :seeya:

[...] Syrevaskingen er ikke for å få stålet blankt igjen, men for å gjenopprette et passiviserende oksidsjikt. Hvis ikke er stålet aktivt, og mer utsatt for korrosjon.[...]

Nesten riktig. Oksidsjiktet kommer av seg selv (i luft) i løpet av sekunder/minutter (men blir selvfølgelig tykkere/mer solid med tiden), men for at du skal få den stabile (og blanke) typen, og ikke en mer destruktiv utgave, må du ha rent og friskt (og blankt) materiale. Så på en del som er varmet med blåselampa og bøyd i skrustikke er det som trengs å få bort all misfarging, enten med syre eller glassbåsing eller sandpapir.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...