Jump to content

Sandvik 44 Inovation motorbåt med seilbåtaner


Enzo

Recommended Posts

Fascinerende at noen gidder å skrive lange innlegg.

Joda, det leses! Prøv å legge det inn på "skepsis.no" under teknikk.

(Her er like mye engasjement som med mitt engasjement rundt den sammensatte AD/HD-problematikken og kompleksiteten rundt alle typer påvirkning : Psyko/sosio/bio/kjemi.

Spurte en gang om dette OT var forumet for lange innlegg, men det ble veldig stille, da)

 

For mitt utrente øye er selve båten en fantastisk blanding av klassiske linjer kombinert med alt hva en moderne produksjon kan klare av former med schwung.

Lurer på om dette er en slags kompensasjon for hva man ikke gjorde for Think.

Think kunne fort bli et gigantisk pengesluk, men her er summene og fallhøyden mindre?

 

Er det mer enn fremdriftssystemet som støttes her? Er det særlig dyktige designere som støttes?

Ikke vet jeg og ikke vet jeg hva slags tanker som benyttes i støtte av næringsutvikling.

Fra utsiden virker det litt som tombola.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å snu litt på det hele..eller...snu og snu fru blom..

Hva er kostnadene på det som skal generere fremdrift på Sandvikbåten? Tenker da på samlet pris for dieselmotor, elektromotor og batterier? -og sammenlignet med prisen på konvensjonell dieselmotor alene til fremdrift?

 

Hvor mye båt får man for disse 4 milionene? Betaler man en uforholdsmessig høy pris for for rødgrønn fremdrift?

 

Hvordan produsenten har beregnet forbruk/rekkevidde og fart hadde det fiffig å vite mtp at rekkevidden vesentlig reduseres med 2 knop økning. 3 knop motstrøm vil jo da ha vesentlig betydning for rekkevidden.

 

Dersom, og det forventer jeg igrunn, driftsbatteriene kan lades opp med landstrøm, så kan det jo ligge en besparelse å lade batteriene når man ligger i gjestehavner, dersom kapasiteten tillater det..hvilket den neppe gjør. Kommunale ladestajoner for båter, likestilt med ladestasjoner for bil, ligger nok langt opp og frem i tid.

 

Når jeg leser vurderingene av dette "vidunderprosjektet" så kan man jo få et inntrykk av at dette er et tapsprosjekt med fagre ord og et forsøk på å blåse opp verdien, heder og ære for bedriften og de som jobber der.

 

Personlig lar jeg meg ikke sjarmere av at jeg kan ha et blomsterskrog. Båten skal jo selges en gang. Da tror jeg heller at jeg ville hatt et pent blått skrog..

 

Men hva vet vel jeg. Om 50-100 år må alle dieselmotorer skrotes fordi vi ikke har mere å pumpe opp fra havet. Hva gjør vi da?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dieselelektrisk fremdrift virkelig så sinnsykt energieffektivt? Kan ikke skjønne annet enn at det må være ugler i mosen her. Det er vel et tap hver gang en konverterer?

 

mvh tuffff

Jeg klarer heller ikke å forstå hvordan det skal være 4 ganger mer effektivt å kjøre dieselelektrisk kontra ren dieseldrift... :confused:    Her er det nok noen forutsetninger som er brukt ganske kreativt

 

 

Men hva vet vel jeg. Om 50-100 år må alle dieselmotorer skrotes fordi vi ikke har mere å pumpe opp fra havet. Hva gjør vi da?

... og hvor mange batteripakker må man regne med å skrote i mellomtida... ?    :smiley: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

nei, da får vi gjøre som fiskerene som satt på bryggekanten og så utover havet og sa "du, korsen skulle vi ha kommet oss til fiskefeltet uten havet? -nei, da måtte vil vel bære båten ut dit"..

 

 

-nei, jeg ser for meg at vi alle sitter med hver vår uranstav om noen år, der vi i dag har brennstofftanken.. Da snakker vi rekkevidde og balanse i co2-utslippene.

Link to post
Share on other sites

Batterier kan nok resirkuleres, men det krever nå endel ressurser før de er oppe å går igjen.

Men bortsett fra lading med landstrøm så er jo strømmen som brukes til fremdrift generert via dieseldrift med tilhørende eksos.

 

Med et støynivå¨på linje med en oppvaskemaskin når generatoren går er det klart et alternativ å kutte ut hele batteripakken.

Det å kun kjøre direkte dieselelektrisk burde være helt fint og samtidig redusere kostnader, både kjøp og senere utgifter til bytte av batteribank.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Jeg løfter denne tråden, det var linket til den fra en annen aktuell diskusjon om el-drift og båt.

 

-Er det noen som vet noe mer nå om hvordan det gikk med dette Sandvik-prosjektet?

Hvor mye offentlig støtte ble eventuelt sløst bort (kan gjerne oppgis i pris pr. årsverk hvis man skapte noen midlertidige arbeidsplasser en stund), eller fikk man til noe innovasjon?

 

- Noen som vet?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Nå var vel Sandvik 44 en dieselelektrisk sak og en "batteribåt" men jeg tror nok denne fortsatt er på tegnebrettet... så tror ikke det er bygget noen av de ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...