Jump to content

Nytt diesel forfilter problemer, Yanmar GM2, motor stopper

olews

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt å være føre var og installerte et forfilter og vannutskiller mellom tanken og motoren, Yanmar GM2.

Enkel jobb og det fungerte forsåvidt også nokså greit. Problemene har vært at motoren ikke får diesel noen ganger,

den stopper rett og slett. Dette er ikke alltid like moro. Etter etpar stopp jeg ikke satte nevneverdig pris på så

koblet jeg slangen ret på forpumpa igjen slik det var før. Etter dette har alt igjen vært bra, men jeg har nå kun

et lite Yanmar filter mellom forpumpe og dieselpumpa (høytrykkspumpa). Kan det være at filteret sitter for lavt og

at for forpumpa ikke klarer å suge opp fra den lave posisjonen forfilteret sitter ? Eller kan det være noe annet jeg

ikke har tenkt på ?

filter2.jpgfilter1.jpg

Vennlig hilsen,

Ole W. Saastad

Ole
S/Y Algol

Ja, jeg trodde det kunne være en luftboble (stor) i filterboksen eller et annet sted. Så jeg luftet og var sikker på at det

ikke var luft igjen. Motoren gikk ganske lenge (timer) fint etter dette, men så fikk den den ikke diesel og stoppa.

Siste gangen dette skjedde ble jeg sur og koblet slangen forbi hele filteret, og etter dette har det ikke vært noen problemer.

Jeg fikk en IM om at det kunne være lekkasje slik at forpumpa suger luft inn i systemet. Dette skal jeg undersøke grundig

siden jeg gjerne vil ha forfilteret med vannutskilleren. Bakgrunnen for installasjon av forfilter er at motoren holdt på å

stoppe helt for oss i litt ruskete vær på Vänern sist år. Familien mistet litt tiltro til maskinisten da.

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Sist jeg var borti slike filter sleit jeg såpass med å få det tett at jeg endte med å knuse hele glasset. Det kan mao. være litt triksent å få filteret tett... Når motoren har vært i drift i timer så har du nok luftet godt nok men der kommer ny luft inn en eller annen plass og før du har funnet ut hvor, hjelper det bare kortvarig å lufte... Sett på gjennomsiktige plastslanger midlertidig så ser du greit om der kommer ny luft. Mange motorer er ekstremt kresne på luft i dieselen mens andre tygger unna en tildels ganske mye luft uten problemer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Neida, det er pil inn og ut på begge sider, så dette har ingenting å bety.

På disse CAV filterne er det også faktisk en fordel å kople de motsatt av retningen som er angitt.

Dritten vil da legge seg under filteret i skåla istedet for på toppen.

Forøvrig et det et billig drittfilter jeg ikke vil anbefale, lett å få utett er det også.

Jeg har pælma en del slike filtere som du har montert. Rett og slett fordi at de har lett for å lekke litt luft om ikke alt er ett hundre prosent tett etter montering. Ligger tanken din laveren enn filteret, så burde du muligens vurdere å finne en lavere plassering for filteret. Merk at motoren du har ikke er særlig sprek når det gjelder å akseptere luft i dieselen. De fleste moderne motorer (som min GM fra 1985) aksepterer en del luft og kan kalles 'selvluftende'. Dette gjelder ikke Yanmar GM2, den er helt frenetisk sansibel når det gjelder luft i dieselen. Du kan hoppe og hyle, finne på alle mulige triks, men fasit er at forholdet er slik jeg beskriver. Sett filteret lavere enn nivået på dieseltanken.

Er det separator eller bare glass å se i? Dersom du flytter filteret til trykksiden, dvs etter fødepumpe, så slipper du det tullet med luft. Men ein del filtertyper må stå på vakumsiden for at vannutskiller skal virke.

Les monteringsanvisning. Der står det om plassering i forhold til tank osv. :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er det separator eller bare glass å se i? Dersom du flytter filteret til trykksiden, dvs etter fødepumpe, så slipper du det tullet med luft.

Nix, ikke denne gangen Sæbø. Hva er vitsen med å dra all dritten gjennom ventilene i fødepumpen? Det er jo akkurat grunne til at dette filteret er montert. Og så er det denne teoretiske vannskvetten, som muligens ikke blir separert ut om filteret står på trykksiden. Akkurat her er Hulda konge, spisskompetanse med bakgrunn i prøve og feile.

bilde0052.jpg

Har skifte på min kobling, men samme filter som du har

Slikt som dette er koblet, har ikke filteret noen hensikt, det bare strømmer rettigjennom... Den slangen som kommer inn (den du ser slangeklemmen på) Må byttes over på andre siden, der pilen peker mot filteret, det er inn, så er ut koblett rett. Då har filteret en hensikt! :cheers: (Har erfaring, måtte bytte om på mitt ) :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

• 4 uker senere...

Takk for mange svar og kommentarer.

Har kjørt endel timer nå og det fungerer utmerket.

Jeg kan bekrefte at det hjalp å stramme til og sørge for at pakningene var helt riktig plassert.

Det var en kombinasjon av litt usentrert pakning og ikke strammet til til knokene ble hvite.

Dette er et simpelt byggesett/tog av glass filter og firkantringer. Alt må omhyggelig passe og

det må skrus noe alvorlig til!

Jeg tror at jeg ville kjøpt et filter av bedre kvalitet neste gang!

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...