Jump to content

Sjekke kjølevannsinntak på VP280SP drev under vann


pantzatt

Recommended Posts

Har problemer med høy temperatur på min VP AQD40A motor med VP280SP drev.

Motoren er overhalt med ny varmeveksler og det hele, men temperaturen stiger sakte men sikkert til mer enn pølsekoketemperatur. I et lyst øyeblikk kom jeg til å tenke på at båten har ligget stille ved kai en god tid før, under og etter overhaling og tok en titt under badeplattformen for å se.

Ganske riktig var det groe av dimensjoner godt innpakket i tare, grønske, sjøpølser, dasspapir og mannskit. Frykter at noe av dette har blitt sugd ett stykke inn i kanalene når jeg har hatt motoren igang og at det derfor er noe redusert gjennomstrømming. Har også forstått det slik at flensen hvor slangen er koplet til drevet er en flaskehals som ikke sjelden tettes og at om denne skrus av er det mulig å stake nedover i kanalene.

 

Så til spørsmålet; Er det mulig for en dykker å gjennomføre denne operasjonen mens båten ligger til kai (altså under vann), eller må diverse belger og stag demonteres først???

Grunnen til at jeg spør er at det vil koste meg 500,- kroner å sende ned en dykker for inspeksjon med rens, mens alternativet 1,5 time kranbil på plassen vil tangere 2000,- kroner... Selvfølgelig kan jeg montere en skroggjennomføring for å unngå fremtidige lignende problem og rengjøre resten av skroget med kranbil, men hadde litt lyst til å teste om det er dette som gjør den høye temperaturen uten å ofre resten av husholdningsbudsjettet og tålmodigheten...

Link to post
Share on other sites

Ta av slangen inne i motorrommet som kommer fra det blanke røret (sannsynligvis) på transom feste( røret skal være over vannlinjen, men greit å sjekke)

Hell litt plumbo (eller annet lurium) i røret og fest hageslange i selve røret eller i slangen hvis det er vanskelig å komme til innerst i motorrommet, og spyl på. Bør løse opp det meste.

Festet til slangen på selve drevet er knotete nok å komme til på land, tror det kan være vanskelig å skru av dette under vann.

Det er ett hull under drevet, rett bak oljeavtappingsskruen, som er til drenering av kjølevannet, det går an å stake opp den veien med en fjær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...