Jump to content

Kan man ikke slå en knute i Oslofjorden

SRA

Recommended Posts

Kan man ikke fortøye eller lage havneanlegg i Oslofjorden? eller ikke man vant til mer en solgangsbris??

Sitater:

Trær blåser ned og fritidsbåtene sliter seg, mens vannet stiger i Glomma og Ytre Oslofjord.

– Nå har vi berget seilbåt nummer tre i dag til en kar. Og vi fikk akkurat melding om 16 båter som har slitt seg fra èn båthavn på Hvaler.

– Båtene sliter seg og driver avgårde med fortøyningene, andre blir liggende halvveis nedsunket i småbåthavnene, sier skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer.

Skipperen på redningsskøyta forteller om konstante henvendelser fra fritidsbåteiere om båter som har reist avgårde med fortøyningene på egenhånd.

– Det er travelt. Vi har i alle fall fått 200 telefoner og vi holder akkurat nå på å slepe en seilbåt inn til Skjærhalden på Hvaler, og båthavnen der er hardt rammet av uværet.

Også kystvaktskipet Nornen har på anmodning fra Tjøme Radio deltatt i bergingsoppdrag på fjorden, melder politiet.

Bustgaard som er en erfaren skipper på redningsskøyta sier han har opplevd lignende høststormer, men at ødeleggelsene blir mye verre når den kommer så tidlig som nå.

– Folk har ikke satt båtene på land ennå. Dermed blir det kaotisk i båthavnene når en skikkelig høststorm tar tak så tidlig som dette

Nå er det vel ikke stormen alene som er skyld i at båter har slitt seg, men den høye vannstanden som særlig rammer de uten flytebrygge.

Så er det vel også sånn at både havneanlegg og fortøyninger er dimensjonert forskjellig landet rundt - ut fra fra slags vær man med rimelig grad av sannsynlighet kan forvente. Nå er ikke dagens vær av de verste. Men det rammer farvann der antagelig halvparten av landets fritidsbåter holder til, og i en periode da båteiere flest ikke forventer noe særlig mer enn en heftig solgangsbris. At der blir noen bergingsoppdrag er ikke annet enn å forvente.

Verre er det at trærne ikke har vett nok til å slå ordentlig rot... :rolleyes:

Redigert av wave (see edit history)

Så er det vel også sånn at både havneanlegg og fortøyninger er dimensjonert forskjellig landet rundt - ut fra fra slags vær man med rimelig grad av sannsynlighet kan forvente.

Nei en ting er sikkert og det er at været er helt uskyldig i at båter sliter seg, det er dårlig fortøyning og ingenting annet.

At der blir noen bergingsoppdrag er ikke annet enn å forvente.

Tenk litt over at det er rednings folk som må hente disse båtene som sliter seg, og at de må utsette seg for unødig fare bare på grunn av latskap.

Husker for noen år siden om vinteren når man kunne lese i avisene at det var trafikkaos på østlandet når det falt 20-30cm snø på noen timer, vi fra NordNorge ristet på hodet og lo og sa , herre min hatt de østlendingene de kan jo ikke kjøre bil, bittelittegrann snø og det er totalt kaos, de hadde trengt seg en tur opp hit for å lære å kjøre bil hahahohoha.

Ja vi kunne le når vi kjørte hjem fra jobben og måtte dimme langlysene 2ggr på 30min når vi kjørte hjem fra jobben kl 16 på ettermiddagen

Ifølge ekspertene må vi regne med mer vær i årene fremover. Det har også de siste båtsomrene gitt eksempler på.

Mer vind og nedbør vil stille nye krav til marinaer, havneanlegg og den enkelte båteier. Mye kan bli bedre. Men at bergingsmannskaper skal bli overflødige når naturen herjer med hundretusenvis at fritidsbåter langs Oslofjorden, er like lite realistisk til vanns som til lands.

Selv i det værharde, men ytterst båtvante nord og vest hender det jo tidvis et og annet.

[Tenk litt over at det er rednings folk som må hente disse båtene som sliter seg, og at de må utsette seg for unødig fare bare på grunn av latskap.

Jeg håper ingen - i alle fall ikke redningsfolk - utsetter seg for unødig fare for å redde matrielle verdier. På den anne side vil kanske forsikringsbransjen spørre seg om at man ikke gidder å fortøye skikkelig skulle føre til avkorting av eventuell erstatning

Det er lett å la seg blende av det store antall bergingsoppdrag etter uvær i Sør-Norge. Men relativt sett er kanskje ikke tallet så avskrekkende.

Om fem fritidsbåter sliter seg langs Finnmarkskysten en uværsnatt, vil det med litt vill gjetting tilsvare 100 frittflytende fritidsfartøyer (om vi antar at det er 20 ganger flere båter i SørøstNorge - antagelig er det fler) etter en uværsnatt i Skagerak/Oslofjorden.

Men vi har sikkert mye å lære her sør når vi skal knote med knop og stikk.

I båthavna vår ble det igår snakket om fortøyningskurs om våren. Forrige natt blåste det godt her på sørlandet og endel fortøyninger røyk med skrogskader, bryggeskader og knekte baugspyd som resultat.

Mange sparer på tauverk og kjøper simpelt nylontau til 5 kr meteren på europris og bruker simpleste taudemperne på båter til 200000-1000000. Endel av de røkne fortøyningen var nok i fra 1970 tallet og... Med en egenandel på forsikringen på 10-15000 må det være god økonomi å bruke skikkelig tauverk til fortøyning. Som en sa: fortøy for storm, så får du sove godt om natta..

På flytebrygga jeg ligger på, har jeg to vanlige utriggere i firkantrør med ett flyte-element ytterst. Samme som 90% av alle flytebrygger har tenker jeg.

Snekka på 22'/1000kg har ett kryssholt foran og ett bak midt på dekket. Det er alt. Til dette har jeg to 10-12mm tamper foran og to bak, som løper gjennom hver sin halegatt.

Slik fortøyer jeg uavhengig av om det er storm eller ikke.

Siden alle snakker om å fortøye for storm, Hvordan fortøyer jeg denne for storm hvis dagens ordning ikke er bra nok?

Kan ikke se at jeg har så mange flere alternativer, men er villig til å lære...

Hadde jeg hatt kryssholt midtskips kunne jeg sikkert lagt på spring og brest, men det har jeg altså ikke.

Antageligvis reiser brygga før båten, som nevnt over. Da er det ikke så mye jeg får gjort.

Redigert av Honduras (see edit history)

Hadde jeg hatt kryssholt midtskips kunne jeg sikkert lagt på spring og brest, men det har jeg altså ikke.

Antageligvis reiser brygga før båten, som nevnt over. Da er det ikke så mye jeg får gjort.

Alle båter bør fortøyes med spring, ligger du i bås bør du ha et som hindrer båten fra å gå i brygga. Ser at det kan være vanskelig å få til med ett kryssholdt midt på dekk for og akter så da er vel løsningen å montere ett midskips på hver side.

Siden alle snakker om å fortøye for storm, Hvordan fortøyer jeg denne for storm hvis dagens ordning ikke er bra nok?

Mye av det som går galt skyldes manglende vedlikehold av fortøyninger.

Og manglende interesse (eller kunnskap?) for å ta vare på egne verdier.

Sjekk at tau ikke er slitt og at det ikke gnager over kanter. Sjekk beslagene tauene er festet til, også de på brygga.

Bytt tau med jevne mellomrom. Sola og UV-strålene er ofte det som sliter mest på tau-verket.

Sjekk hvordan båten ligger i forhold til bølger som kan bygge seg opp i havna. Er en del som går ned fordi bølger slår ombord i båten og langsomt fyller den.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...