Jump to content

Kan man ikke slå en knute i Oslofjorden

SRA

Recommended Posts

Kjørte med lastebilen langs Drammensfjorden i dag. Så to joller som hadde drevet mot Hurumsiden. Dette skyldes nok at eieren av disse hadde lagt disse på sin vante plass langs stranda og ikke tatt høyde for den høye vannstanden som har rammet fjordene her nå.

Så på Astor i havna i kveld at vannet har begynt å synke, men er fortsatt høyt i Drøbaksundet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg håper ingen - i alle fall ikke redningsfolk - utsetter seg for unødig fare for å redde matrielle verdier.

Når du skal berge en båt så er det forbundet med fare selv om man ikke er på åpne havet, unødig fordi hele bergingen kunne vært unngått med enkle grep av båteiere og båtforeningen. Vi må jo strebe etter å bruke bergings mannskap til folk og fartøy i nød og ikke hente båter i fjæresteinene.

De røde setter jeg fast bak på båten ja, og strammer dem opp slik at båten ikke ligger å ``jager`` frem og tilbake i båsen. Tauene er nok litt slakkere en på tegningen, men de er såpass stramme at jeg må ta litt i for å få tredd dem på. Nå er jo ikke mine tau verken grønne eller røde i virkeligheten, men hvite :) Vil ikke akkurat si at min båt er lett, for den er hjemmestøpt i ei selco-form på slutten av 70-tallet en gang. Tror den er ca 600 kg faktisk ! Og det er uten skum / vann i dørken :flag:

600kg ? Selco 15 ? Er det mulig da ? Bruttern har en Selco 14, og den veier velca 2300, maks. + motor da. Og den er tørr, for han tok ut skum og støpte nytt under dørken :)

Min Nordkapp 17HT veier jo 400kg, med mye glass og taket. + motor 150kg, 75ltr tank og stort batteri på 140ah veier den ca 700.

Synes det hørtes veldig mye ut for en 15Ft ? Guttungens Flipper 470GT med støpt innerliner veier jo 290kg.

Føkk deg...

Nå har det seg sånn at jeg også bor nordpå, men ikke kan allverden om fortøyning. Min fjord 19 har vell et greit vinnfang, å jeg har fortøyd med 4 tau, å ingen av tauene er festet med "knuter". Båten er vell ca 12-1400kg vil jeg tro, og tauene er fra biltema og er 12 eller 14 mm (linLinkk) og avlastet med slike fjærer. Har det meste av vinn rett på baug eller inn fra sidene.

Har ikke store kunnskapene i tegneprogram, eller tolmodighet til å tukle mye med det. Legger ved en rask tegning fra paint som burde kunne vise hvordan båten er fortøyd i plassen sin.

Regner med at det finnes delte meninger om løsningen, og tar derfor imot råd og gjerne forklaringer. Det skal sies at båten klarer ikke å dra seg inn i noe, da tegningen ikke er rett ihht avstander :)

Kanskje noen med gode kunnskaper kan dele noen tegninger og anbefalinger? Kunne tenke meg å såve godt om natten jeg også.

Siste tilleggsinfo, står 2kryssholter forran, hvor hvært tau er festet i egen.

Løsningen fungerer veldig greit under bruk, å jeg tror den holder bra. Får vell høre nå hva dere som kan mye om slikt har å si :)fortoeyning.jpg

Håper ikke det er så mange som fortøyer flytebryggen, eller båten sin for den del, med nylontau. Nylon er riktognok veldig elastisk, men det tåler dårlig skamfiling. Det som anbefales til fortøyning er polyestersilke. Polyester er mye mer motstandsdyktig mot skamfiling, ulempen er at det er ganske statisk. Derfor det også brukes til fall og skjøter på seilbåter. Man bør derfor bruke strekkavlastere, siden tauet i seg selv ikke fjærer nevneverdig. I motsatt fall kan du riskere skade på båt og/eller brygge i dårlig vær.

Elastisiteten til nylon gjør det imidlertid svært godt egnet til ankerline. Den beste ankerlinen, iflg MIT, er polyestersilke som er skjøtet med en nylonline (seff kjetting nærmest ankeret for å beskytte mot steiner oa.). Et viktig poeng er at skjøten skal ligge i vannet, slik at denne blir kjølt ned.

En alternativløsning er å beskytte tauet med en splittet hageslange e.l. Et greit alternativ kan være en slik tauneskytter som klatrere bruker. Den er beregnet på nettop å beskytte tauet når det går over skarpe fjellkanter, har borrelås i hele lengden slik at man slipper å tre tauet gjennom den og hemper i endene slik at den kan fikseres mot tauet. Kan jo også være hendig når man ligger i uthavn o.l. Særlig dyr er den heller ikke.

Singing%20rock%20taubeskytter.JPG

http://www.klatresid...od&productId=20

Polypropylene er et tredje alternativ. Dette er en billig fiber som brukes i ditto tauverk. Den blir relativt raskt brutt ned av UV-lys og er uegnet til kritiske applikasjoner.

Bundin er bátleysur maður

HÆ???

Slik SKAL ikke skje. Må være i de samme havnene som seilbåtene står med mast på land om vinteren... :lipseal:.

Eni i at slik ikke skal skje, men når det gjelder å ha masten oppe når båten er på land ser jeg på som helt uproblematisk bare båten er tilstrekkelig støttet opp i solid krybbe. I son der jeg vanligvis har båten om vinteren står alle med masten oppe. Tror det er bortimot 500 seilbåter der på vinteren. Har ikke hørt (eller sett) om noen uhell i forbindelse med dette der. Vet at uhell har skjedd andre steder, men i de tilfellene jeg har hørt/sett var understøttingen utilstrekkelig og amatørmessig utført. Kanskje en grunn til at han som styrer opplaget i Son setter opp båtene selv og kontrollerer at de er skikkelig satt opp.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...