Fru Jacobsen Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Hva er det egentlig... noe seismikk-greier? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Honduras Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Roret på båten til Mulligan... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Astor Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Kjørte med lastebilen langs Drammensfjorden i dag. Så to joller som hadde drevet mot Hurumsiden. Dette skyldes nok at eieren av disse hadde lagt disse på sin vante plass langs stranda og ikke tatt høyde for den høye vannstanden som har rammet fjordene her nå. Så på Astor i havna i kveld at vannet har begynt å synke, men er fortsatt høyt i Drøbaksundet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jon48 Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 (redigert) Hva er det egentlig... noe seismikk-greier? Yepp , seismikk- greier Kalles en Barovan , eller en Deflektor på "fagspråket" Brukes som en flytende tråldør , 1 på hver side av båten drar lytte kabelene ut til siden.Oter prinsippet.... Flotøren på toppen av "plast" og de gule av Glass fiber. Redigert 25.August.2010 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Jeg håper ingen - i alle fall ikke redningsfolk - utsetter seg for unødig fare for å redde matrielle verdier. Når du skal berge en båt så er det forbundet med fare selv om man ikke er på åpne havet, unødig fordi hele bergingen kunne vært unngått med enkle grep av båteiere og båtforeningen. Vi må jo strebe etter å bruke bergings mannskap til folk og fartøy i nød og ikke hente båter i fjæresteinene. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Ca slik fortøyer jeg min selco 15 ht, med de grønne tauene til vanlig, og de røde hvis det melder dårlig vær. De røde tauene er festet langs utliggerne når de ikke er i bruk, slik at det er fort gjort å slenge dem på ! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Hvilke nytte gjør de røde? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Brodern Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 De er nok slakkere enn på tegninga, og han trer de sikkert gjennom halegattene og inn på pullerten, tipper jeg :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Hehe ja sikkert for det så ikke så nyttig ut på tegningen Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Brodern Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Jeg er en ræser på å tyde slike avanserte tegninger :) Men det må jo bli slik, slakke tau som han hekter innpå ? Med en lett på som Selcoen funker jo det kjempefint. Funker vel på de fleste båter skulle jeg tro :) Men strekkavlastere er jo en kjempefordel. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Worry II Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 bilo3 er fra nordland, han ! Sånn der gjør vi ikke i Oslofjorden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Blåser det fra brygga løsner han dem ytterst og setter dem på kryssholdt akter. Motsatt når det blåser mot brygga. Tipper jeg Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 De røde setter jeg fast bak på båten ja, og strammer dem opp slik at båten ikke ligger å ``jager`` frem og tilbake i båsen. Tauene er nok litt slakkere en på tegningen, men de er såpass stramme at jeg må ta litt i for å få tredd dem på. Nå er jo ikke mine tau verken grønne eller røde i virkeligheten, men hvite :) Vil ikke akkurat si at min båt er lett, for den er hjemmestøpt i ei selco-form på slutten av 70-tallet en gang. Tror den er ca 600 kg faktisk ! Og det er uten skum / vann i dørken Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 600kg ? Selco 15 ? Er det mulig da ? Bruttern har en Selco 14, og den veier velca 2300, maks. + motor da. Og den er tørr, for han tok ut skum og støpte nytt under dørken :) Min Nordkapp 17HT veier jo 400kg, med mye glass og taket. + motor 150kg, 75ltr tank og stort batteri på 140ah veier den ca 700. Synes det hørtes veldig mye ut for en 15Ft ? Guttungens Flipper 470GT med støpt innerliner veier jo 290kg. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
FjordHT Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Nå har det seg sånn at jeg også bor nordpå, men ikke kan allverden om fortøyning. Min fjord 19 har vell et greit vinnfang, å jeg har fortøyd med 4 tau, å ingen av tauene er festet med "knuter". Båten er vell ca 12-1400kg vil jeg tro, og tauene er fra biltema og er 12 eller 14 mm (linLinkk) og avlastet med slike fjærer. Har det meste av vinn rett på baug eller inn fra sidene. Har ikke store kunnskapene i tegneprogram, eller tolmodighet til å tukle mye med det. Legger ved en rask tegning fra paint som burde kunne vise hvordan båten er fortøyd i plassen sin. Regner med at det finnes delte meninger om løsningen, og tar derfor imot råd og gjerne forklaringer. Det skal sies at båten klarer ikke å dra seg inn i noe, da tegningen ikke er rett ihht avstander :) Kanskje noen med gode kunnskaper kan dele noen tegninger og anbefalinger? Kunne tenke meg å såve godt om natten jeg også. Siste tilleggsinfo, står 2kryssholter forran, hvor hvært tau er festet i egen. Løsningen fungerer veldig greit under bruk, å jeg tror den holder bra. Får vell høre nå hva dere som kan mye om slikt har å si :) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Håper ikke det er så mange som fortøyer flytebryggen, eller båten sin for den del, med nylontau. Nylon er riktognok veldig elastisk, men det tåler dårlig skamfiling. Det som anbefales til fortøyning er polyestersilke. Polyester er mye mer motstandsdyktig mot skamfiling, ulempen er at det er ganske statisk. Derfor det også brukes til fall og skjøter på seilbåter. Man bør derfor bruke strekkavlastere, siden tauet i seg selv ikke fjærer nevneverdig. I motsatt fall kan du riskere skade på båt og/eller brygge i dårlig vær. Elastisiteten til nylon gjør det imidlertid svært godt egnet til ankerline. Den beste ankerlinen, iflg MIT, er polyestersilke som er skjøtet med en nylonline (seff kjetting nærmest ankeret for å beskytte mot steiner oa.). Et viktig poeng er at skjøten skal ligge i vannet, slik at denne blir kjølt ned. En alternativløsning er å beskytte tauet med en splittet hageslange e.l. Et greit alternativ kan være en slik tauneskytter som klatrere bruker. Den er beregnet på nettop å beskytte tauet når det går over skarpe fjellkanter, har borrelås i hele lengden slik at man slipper å tre tauet gjennom den og hemper i endene slik at den kan fikseres mot tauet. Kan jo også være hendig når man ligger i uthavn o.l. Særlig dyr er den heller ikke. http://www.klatresid...od&productId=20 Polypropylene er et tredje alternativ. Dette er en billig fiber som brukes i ditto tauverk. Den blir relativt raskt brutt ned av UV-lys og er uegnet til kritiske applikasjoner. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
jandrea Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 HÆ??? Slik SKAL ikke skje. Må være i de samme havnene som seilbåtene står med mast på land om vinteren... . Eni i at slik ikke skal skje, men når det gjelder å ha masten oppe når båten er på land ser jeg på som helt uproblematisk bare båten er tilstrekkelig støttet opp i solid krybbe. I son der jeg vanligvis har båten om vinteren står alle med masten oppe. Tror det er bortimot 500 seilbåter der på vinteren. Har ikke hørt (eller sett) om noen uhell i forbindelse med dette der. Vet at uhell har skjedd andre steder, men i de tilfellene jeg har hørt/sett var understøttingen utilstrekkelig og amatørmessig utført. Kanskje en grunn til at han som styrer opplaget i Son setter opp båtene selv og kontrollerer at de er skikkelig satt opp. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.