Jump to content

Verksted på østlandet som kan lese av diagnose på Eberspächer D4?


tom-ass

Recommended Posts

Kan du ikke kjøpe deg Ebers "digitalmodulator" og lese av selv?

Jeg vil anbefale deg å kjøpe et digitalt betjeningspanel. Det koster rundt kr 700, så leser du ut feildignose selv. Reparasjon går på delebytting, og det gjør du selv når du vet hva som er galt. Du må fort betale i arbeidspenger til et verksted, mere enn hva det digitale panelet koster. Du får det sikkert litt rimeligere om du kjøper det GeirKS har til salgs.

Link to post
Share on other sites

Bare vær klar over at den digitale har begrenset nytteverdi og at et verksted kan lese av alle verdier med et tastetrykk.

 

Hadde "litt" problemer selv i år med en D4 og kjøpte det digitale betjeningspanelet, men den ga ingen feilmeldinger og jeg måtte ta den ut, sette den i benk på et verksted og få de til å lese av. Feilen ble funnet umiddelbart av de da det var "hjernen" som var defekt.

 

Hadde jeg visst alle utgifter med dette før jeg begynte, hadde jeg vurdert en ny D4 i stedenfor.

 

Uansett er det digitale betjeningspanelet verdt pengene sine ved vanlig drift.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke riktig - i følge importøren kan jeg lese av alle feilmeldinger på digitale styringsenheten - men det er bare et fåtall av verdiene som står i manualen. Samtlige feilkoder kan slettes.

 

Men hjernedødhet fikser den ikke - fordi den forutsetter at hjernen er OK. Det er en begrensning - enig i det :smiley:

 

Reparasjonshåndbok for D4 ligger på nettet. Veldig kjekk å ha.

 

Jeg vil anbefale Høyden Bilelektriske i Moss. Han gjør ikke annet enn å pusle med slike varmere. Han fikset også vår som vi hadde slitt med i 2 år

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke riktig -

Med diagnose utstyr leser man motstand i glødeplugg, motstand i flammevakt under drift, strømtrekk på viftemotor og en del mer. Der kan man se om alle enheter jobber sammen som dem skal. Digital panel viser kun feilmeldinger på driftstopp men ikke noe om tilstand på varmeren.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke riktig

 

Hva er det som ikke er riktig? Alle feilmeldingene som vises i displayet kan du måle med et multimeter, derfor mener jeg det har begrenset nytteverdi for feilsøking. Verdiene må du ha diagnoseverktøy for å lese.

 

Men jeg synes det er en kjekk liten sak. Tall som sier tempen inne og med et knappetrykk sette ønsket temperatur.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke riktig at alle feilverdiene som 801-displayet viser kan måles frem med et multimeter.

 

Feilkodene blir satt av mikroprosessoren og inneholder mer informasjon (er et resultat av mer input en enkelt måling), samt hva som har skjedd når i driftsprosessen.

 

Dessuten kan hjernen resettes med 801 panelet slik at evt. feilkoder som gir driftsstans kan fjernes.

 

Ellers såer det riktig som Servicemannen skriver at diagnoseverktøyet er mer avansert og selvfølgeliget bedre feilsøkingsverktøy. Dette blir for de fleste "overkill" å anskaffe for å løse et enkeltstående tilfelle med egen varmer.

 

Som Bitteliten skriver er reparasjon av disse varmerene i stor grad snakk om deleutbytting, og det er nesten umulig å si hvorfor en varmer oppfører seg rart dersom en ikke kan lese ut informasjon fra hjernen. Syptomene vil være veldig like nesten uansett hva som er galt.

 

Det er viktig at man forsøker å forstå prosessen som varmeren jobber etter, denne er beskrevet i reparasjonsmanualen. Der står det hva som skal skje når..., f eks. viften skal etter det jeg husker spinne opp på fullt i 0.5s når den skrus på som. Det er en del av power-on self test.

 

Ellers så er jeg enig i at det ofte er mindre hodebry å skru ut varmeren og levere den til et serviceverksted, det kommer litt an på egen nysgjerrighet, gjerrighet og innstilling til teknikk og problemløsing.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det er ikke riktig at alle feilverdiene som 801-displayet viser kan måles frem med et multimeter.

Geir

Kan 801-kontrollenheten også brukes for å forhåndsinnstille varmeren for å slå seg permanent på? Mener det var den jeg var borti som kunne starte varmeren til en angitt tid men bare for maks 1 time? Antagelig beregnet for bil....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har montert displayet og er veldig fornøyd. Jeg leste av siste 5 feikoder, og det var jo selvfølgelig bare tullekoder etter at jeg har drivd å testet ut div. Koder som f.eks termostad utkoblet, strømstans osv. Alle disse 5 kodene hadde jeg selv forårsaket.

 

Jeg resatte varmeren med å slette alle koder, og etter det har den jammen gått!! Displayet er også fint, og tøft med digital innstilling syns jeg!

 

58770_470321261065_567586065_7146167_3924312_n.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Kan denne monteres på D3 også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Heisann! Har selv montert 801 panelet.

 

Hvordan sjekker man feilkoder og hvordan sletter/resettes feilkoder?

 

Sliter litt med mib D4. Synes denne går veldig sjelden, og selv om eg setter temperaturen på maks, går den bare en liten stund på fult før den stopper. Deretter går det kanskje 10 min før den starter igjen, gjerne med lav effekt.

 

Varmeren står plassert i motorromet. Synes den gir mer varme og går oftere når båten er i fart. Kan den bli for varm, og det er grunnen til at den stopper? Skulle det da ikkje vises som en feilmelding?

 

Takker fo alle tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...