Jump to content

Fin ungdoms seilbåt, anbefalinger?

Max14

Recommended Posts

Hei. Jeg er en gutt på 16 år som har lyst til å kjøpe en fin grei seilbåt. Det jeg er på utkikk etter er en grei regatta båt og turbåt. En båt jeg kan dra ut med venner, overnatte, langturseiling og sånt. Jeg har ikke så mye penger men noe som ligger fra 15000 til 30000, og mellom 22 fot til 29/30, men mimimum 4 soveplasser og som er stødig i en del sjø. Jeg liker veldig godt Albil exspres men den er ganske dyr. Båter jeg har sett på: Junker 22, det var litt for mye av en tur båt. Firling, de er greie, men jeg vil ha noe med litt bedere lystall. Triss, det er for mye kose båt, men den er veldig fin og ganske dyr. Summerwind, de er fine jeg liker ikke den standar gule fargen, men det er mye god plass og nokk sove plasser, men finner ikke noen med interiør som jeg liker. Jeg har seilt på min fars Grand Soleil i 10 år og seilt til Tyskland og over Nord sjøen, så jeg er ganske vant til tøft vær og røff sjø.

Kunne jeg få noen tips til andre Regatta/Turbåter?

Søker du på Junker 22 på forumet, eller leter opp tråder startet av meg finner du alt du trenger og enda mer om den båten.

Men som du sier. Det er en turbåt. Men den er mye kraftigere og tryggere enn de fleste andre 22 fotere jeg har vært ombord i.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Prutbar og kul liten båt som jeg tror passer fint til ditt bruk. Den ligger jo i Frognerkilen, ser du bor i Bærum så er jo ikke lange turen. Evt. drar jeg gjerne og tar en første titt for deg.

Aner ikke hva detteer, ringe og få litt mer info kanskje?

Kanskje denne?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Litt i overkant av budsjettet ditt denne også, men Maxi Racer ble konstruert for å ta opp konkurransen med Express. Iflg sailguide.com skal visstnok Raceren seile i ringer rundt Expressen. Kult med flushdecker, selv om bokomforten seff blir deretter i en så liten båt. Men du kan du jo klare å stue 6 mennesker inn i den :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23640596

Bundin er bátleysur maður

Helt klart 717, dette er en båt som ble laget forut for sin tid. Mange elegante løsninger; Elvstrøm og Kjærulf viste hva de drev med. Du får en båt som vil gjøre det godt på regattabanen sammtidig som muligheten til å dar på tur er tilstede. Ett cocpit trekk over bommen -- vips danseplass.. :drink:

Jo fler leketøy, jo bedre...

Jeg tror jeg hadde kjøpt meg en Hallberg Rassy 26, en meget god sjø båt, og høy kvalitet på alt utstyr ombord. Dette er en båtkonstruksjon som flere har fint seilt jorda rundt med da den er ekstremt sjødyktig.

Denne foreksempel: HR 26 ser fin ut, dersom du prøver å få denne for ca 150000-170000 så har du kvalitets båt i lang tid fremover som holder seg godt i pris uten masse uforutsette utgifter.

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)

....

Firling, de er greie, men jeg vil ha noe med litt bedere lystall.

....

Firlingen er ikke så gal om du får ordentlige seil. I Speidergruppa kjøpte vi en med stor rullegenua. I tillegg kjøpte vi nytt storseil.

Vi har hatt den oppe i over 6 knop på GPS på kryss bare for storseil (det var i tillegg det gamle, det blåste godt den dagen).

På veien til sjøspeiderleiren i sommer seilte den fra de andre firlingene, den seilte ifra Bavaria 30 Cruiser, Gibsea 26 og Maxi77

Å få den opp i 6 knop for fulle seil er ikke noe problem. Mener at de har logget både 7.2 knop og mere i løpet av sommeren.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Som 19-åring og tidligere jolleseiler hadde jeg omtrent de samme målene som deg og kjøpte en Banner 28 som seilte fletta av det meste på tidlig 80-tallet. Den ligger nok for høyt fortsatt for deg, men en båt i samme gata er jo det en tenåring bør ha. :yesnod:

Denne hadde jeg tenkt å foreslå også. Ligger antagelig i Bærum og er en morsom båt, men sikkert mindre komfort enn mange av de andre du ser på.

Men, hvor mye komfort trenger du egentlig? Denne er (nesten) på størrelse med Banner'n jeg hadde og jeg var på lange seilferier med den.

http://www.blocket.se/alvsborg/Maxi_68_28308465.htm?ca=5&w=3

Ringer du og byr denne mannen 12 500 sek får du båten. Jeg har prutet den ned til den prisen men trakk meg av helt andre årsaker enn at båten er dårlig.

Båten og seil er i god stand, trenger riktignok en vask og polering. Motoren er dårlig og bør byttes.

Er du litt tøff kan den kjøres langs veien med vogna som følger med.

Redigert av tompa2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...