Jump to content

Start dieselmotor


anton

Recommended Posts

:nonod:

Noen båtdieseler har gløding, andre ikke. Volvo Penta har flere småsdieseler fra 80-tallet med direkteinnsprøyting uten gløding, men med kaldstartanordning som skal gi ekstra diesel ved start.

Når disse motorene er varme, eller at luft og sjøtemperatur er over +15 grader, er de normalt lettstartet. Ellers kan de være vanskelig å få i gang, selv med toppladet batteri og ok kaldstartmekanisme.

Jeg vet om flere som sliter med dette, og lurer på om noen av leserne har opplevd det samme og funnet løsninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en AQAD 31A 86-mod. Dette er en direkteinnsprøytet 2,4 liters motor på 130 hk. Vet ikke om denne kommer inn under din kategori "smådieseler", men tungstartet er den i hvertfall. Etter tips på Båtmagasinets diskusjonsforum ble det til at jeg løsnet ladeluftskjøleren og stakk en støvsuger inn i innsugsmanifoilen mens jeg borret et hull i innsugsmanifoilen for å montere en glødeplugg i. Glødepluggen er en dieselinjiserende plugg som er tilkoblet en liten dieselbeholder (noen mililiter). Jeg har koblet returdieselen i en bypass via denne beholderen slik at den til enhver tid er full. Glødingen koblet jeg via releêt til eksosspjellet som alikevel ikke fungerer. Koblet selvfølgelig om releêt slik at glødingen er på det siste hakket på tenningsnøkkelen før startmotoren slår inn. Glødepluggen fungerer slik at etter 10 sek. så begynner den å slippe inn brennende diesel i innsugsmanifoilen. Gløder videre i 10-20 sek. får å få tilfredsstillende mengder diesel inn i manifoilen. Glødepluggen og beholderen plukket jeg av en gammel Ford/Sabb båtmotor.

 

Nå gløder jeg altså ca. 20-30 sek. og motoren starter ganske lett selv om det er -7 grader lufttemp. og rundt 0 grader i motorrommet. Det hender imidlertid at motoren kun går noen sek. på den første "dosen" diesel for så å stoppe. Da gløder jeg på nytt og da starten den greit.

 

Det var litt jobb å få ordnet dette men ikke mer enn noen timer en enkelt kveld.

 

Årsaken til at motoren er tregstartet kommer antagelig av at kompresjonen ved oppstart ligger på ca. 20 kg. trykk mens det egentlig skal være 25 kr. Om dette skyldes slitasje i sylindre/stempel, ventiler, startmotor vet jeg egentlig ikke, men motoren ryker mye ved oppstart.

Link to post
Share on other sites


Saga: .......og stakk en støvsuger inn i innsugsmanifoilen mens jeg borret et hull i innsugsmanifoilen.......

 

Det var jaggu smart ! Jeg har kødda med fett etc. på boret i lignende situasjoner når jeg ikke ønsker spon på "uheldige" steder. Thumbs up for støvsuger tricket ! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en VP MD 2002, (18 HK, så skuta går godt, originalt står det vanligvis bare en 7,5 HK i disse båtene) som visst er viden kjent for å være treg ved kaldstart. Jeg fikk en mail i fra en kar en gang, som jeg nå til min store sorg og fortvilelse har "mistet" etter en "opprydding" på maskinen her. Men den mailen var i hvert fall sakset i fra Practical Boatowner, og mener det var slik:

 

Ved kaldstart av VP MD 2002 motoren, skulle man først sette gasshendelen på full gass, samtidig som man hadde stoppknappen ute/på, og deretter kinne ei lita stund, og så prøve å starte den på vanlig måte, med 3/4 gasspådrag.

 

Startet den ikke da, skulle man bare følge samme prosedyre en gang til.

 

Det var også nøye forklart HVORFOR det var slik, hva som skjedde når man gjorde sånn, men det husker jeg ikke :nonod:

 

Hvilken motor er der Du har Anton?

Link to post
Share on other sites

Nei, for å være helt ærlig har jeg ikke prøvd enda Anton. Er ikke så lenge siden jeg fikk vite om det tipset heller, men jeg har stor tro på det.

 

Er 86 mod. min og. Vi har vel omtrent samme motorene vi da, bare at Du har en sylinder ekstra, og at Din vel er en del større.

 

VP MD 2001, 2002, og 2003, er jo forgjegerne til dagens 2010, 2020 og 2030. Det skal visst være bra motorer dette. Men jeg har ikke hatt min så lenge, er der noe man bør være spesiellt oppmerksom på, eller?

 

Uannsett så er det fortærende med en tregstartende motor.

 

OPPDATERT: Du Anton? Jeg har tatt kontakt med han som jeg fikk mailen i fra, og har nå fått den på nytt. Gi meg mailadressa Di vha IM, så kan jeg sende artikkelen til Deg.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet med min Yanmar 2GM20.  (18HK) Den har heller ikke gløding.  Den er treg å starte når jeg skal ta opp båten om høsten. Kanskje den ikke vil på land ?  :nonod:

 

Ettersom jeg ikke bruker båten om vinteren, så er dette er vanligvis den eneste gangen jeg starter i så kaldt vær. Det jeg gjør er at jeg bruker ventilløfterene. Dette er vel ikke egentlig et kaldstart triks, men et generellt "vanskelig start" triks.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

På de nye Yanmar motorene har de gjort et par triks. Gløding er det selvfølgelig, i tillegg er det forvarming av kjølevannet, dvs den indre kjølesløyfen. Først så glødes det og så kan du starte. Deretter slår forvarmingen av kjølevannet inn i samme øyeblikk som dynamoen starter ladingen.  Varmeelementet varmer i max 3 minutter eller til vannet har 40 grader. Elementet er på 90A. Ulempen er jo at det går med en del strøm, fordelen er at man får en lettstartet motor som ikke ryker noe særlig ved oppstart.

 

Dette er jo kjekt, men er nok utelukkende gjort av miljøhensyn. Nye Bodense II miljøkrav setter regler for hva som kan selges etter, tror det er, 2004.

 

Så nå slipper man å forpeste naboene i havna, men må ofre 5Ah for å få det til. En akseptabel pris synes spesielt nabobåtene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er liten tvil om at blant annet Volvo innrømmer at motorer uten gløding ikke er godt nok. Derfor er alle nye motorer med gløding, og ingen av disse har startproblemer.  Det synes ganske klart at jo kallere klima(luft og vann) man ferdes i, jo større er disse startproblemene. samtidig er det litt besynderlig at noen motorer starter relativt lett i kaldt vær.

Det jeg sterkt misliker med Volvo, er at importøren er helt umulig å få i tale om disse problemene. De bare henviser til den lokale forhandleren. Når han slår ut med armene, er man like langt.

Bortsett fra treg start, er jeg veldig fornøyd med min VP 2003. I følge tidligere eier gikk den prikkfritt i 13 år, og i mine 4 år har den gjort det samme. Kun en gang måtte jeg stoppe den, og det skyltes en plastbit i kjølevannsinntaket.  Jeg har skiftet et tannhjul av nylon på sjøvannspumpa, ny matepumpe og nye spisser på dysene. Tidligere eier skiftet varmeveksler og membran på drevet.

Jeg vil anta at denne motoren kan gå i minst 3000 timer i tillegg til ca. 3500 så langt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har en VP AD41P som nå er blitt noe mer tungstartet etter at kulden kom. normalt starter denne på første sekundet uten noe gasspådrag, mens nå treng den litt gasspådrag og et par sekunder ekstra på starteren. Dette er igrunn ikke noe problem. Denne motoren har ikke gløding men mener bestemt at tidligere versjoner at 41 motorene hadde gjølding.

Hvorfor sluttet de evt. med det? Er det enkelt å ettermontere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...