Jump to content

Webasto - tenner ikke!!!!!!!


Kjellemann

Recommended Posts

Heisann!   :drink:

 

 

Nå har vi tatt en liten høsttur med Marexen. Været var ikke så flott, men vi hadde høstferie og hadde lovet barna en tur. Det ble en veldig kald natt - en natt hvor man faktisk kvier seg for å stige ut av køyen for å ta turen på toalettet.  Og jo mer du forsøker å fortrenge behovet, jo mer melder  behovet seg.

 

Vi har en Webast HL 300340, som ikke fungerer; den tenner ikke!!!!!!  Vi har først nå fått prøvd det ut. I papirene som følger med båten, står det at den skal være overhalt......

 

Er det noen som har erfaring med denne typen og som kan forklare en uvitende familiefar ( med en halvt i hjelfrosset kone og to kjølige barn he.he) hva som er galt.

 

Har prøvd å prate med noe som skal ha greie på Webasto, men de bare forklarte at jeg likegodt kunne kjøpe nytt ( til 25000,-!!!!!). Det må da være noe som kan gjøres?????

 

Kan noen av dere hjelpe meg???????

 

Hadde vært kjekt å få den til å virke slik at jeg får familien med på tur igjen.......!

 

Hilsen

Kjellemann

 

:sailing:

 

   

Link to post
Share on other sites

Hei Kjellemann,

 

Dette tema har vært behandlet flere ganger tidligere og du finner mye godt stoff i arkivet.

 

Men den mest allminnelige årsaken er nok for lav spenning frem til apparatet. Tennprosessen er nemlig svært strømkrevende  -  og det trekker spenningen så langt ned at apparatet ikke klarer å tenne.....

 

Forsøkte du å tenne mens du lå med stoppet motor, altså uten lading? Da er nemlig spenningen på det laveste.....

 

Ellers vil jeg anbefale at du måler spenningen  -  helt fremme ved Webastoen  -  mens du forsøker å tenne. Hvis du sammenligner denne spenningen med det du samtidig måler på batteriet, så får du et inntrykk av spenningsfallet underveis.

 

Hvis det ikke er spenningen som er problemet, da kommer ting som ødelagt tennspole, feil på elektronikken   -   og noe så banalt som manglende drivstoff inn i bildet.

 

Lykke til med jobben  -  og båtlivet om vinteren, den fineste årstiden!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Følgende kan du sjekke før du går videre med saken:

 

- Prøv å starte med motoren i gang. Starter den da er årsaken gjerne lite spenning frem. Selv har jeg hatt problemer med varmer som kom av irr på sikkringen. Dårlig batteri kan også være en årsak.

- Sjekk også at den får drivstoff. Går den på lampeolje? Kanskje dunken ikke er helt full og sugeslangen ikke helt i bunnen? Hadde det problemet senest i forgårds selv.

 

Vil si at dette er de to enkleste årsakene. Siden du har ny båt og ikke har hatt apparatet i gang før så driste jeg meg likevel til å spørre om du har husket å åpne en eventuell skorstein av typen som må åpnes for å få eksosen ut.

Link to post
Share on other sites

Ville sjekket om den får drivstoff. Sjekk først at det ikke er noen ventil på ved uttaket på tanken som er stengt.

 

Det skal være en fødepumpe som ligger adskilt fra selve brennerenheten. Denne sviktet meg helt plutselig i sommer. Den startet, prøvde å tenne men stoppet etter en stund pga manglende drivstoff.

 

Kan være lurt å løse fra drivstoffslangen inn på brennerenheten, så starte for å se om fødepumpa pumper diesel. Kommer det diesel er det brennerenheten, viss ikke er det pumpe, slanger eller tank.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Og dersom spenningen frem til apparatet er dårlig, så kan det hjelpe med tykkere kabler, og kanskje du kan forkorte kablene litt, ved å trekke dem korteste vei fra batteriet.

 

Jeg hadde samme problem med min Wallas Safeflame. Hadde en full overhaling på den, men det ble ikke noe særlig sus over den før kabeltverrsnittet ble økt, og i samme slengen trakk jeg kablene en kortere vei  :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei da.

Tenner den bare ikke eller si den (helt) ingenting?

Feilcode?

 

En idee til:

Sjekkter du også styringsboksen?

Hvis det hadde vært en viktig feil, da står den i en lagerchip og må slettes.

 

Vennlig hilsen¨

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Heisan ,det meste er vel kommet fram av forslag her men .Har selv hatt litt problemer med min ,må ha minst kvart tank disel ,nok strøm ,og et par små ting til .Sjekk om det er irra på kontakter både på varmer og vis du har trinnløs thermostatstyring på den .Har også en liten automatsikkring på min  som står på toppen av varmeren under en liten gummi ring på str med et kronestykke , merker  nesten ikke at jeg trykker den inn .Det er også mulig at det har kommet litt lo på innsuget ,hadde knøttlite lo på innsuget på min , fjerna det og webasto'n har funka siden.

Dette er dem feila jeg retta på så min blei bra igjen , men det var sånn det var hos meg.Kansje lurt og sjekke dette ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...