Jump to content

VHF utstyr fra EU/US. Går det å bruke sammen?


Trykkern

Recommended Posts

Sukk, ting skal ikke være lett.. :sad: Får ta hele historien fra starten av. Hentet min splitter nye Hanse 370e på værft i Greifswald i slutten av juni 2009. Bestilte båten med en stasjonær VHF type Northstar 721, montert ved navigasjonsplass. Men nå etter to sesonger, innser jeg at å ha den der nede, er helt håpløst. Hører ikke en pøkk fra rorplass og skal jeg ned for å besvare et anrop eller kalle opp en annen stasjon, må jeg forlate rorplass med alt hva det kan innebære. Bestemte meg å sjekke ut alternativer og på nettet fant jeg ut at det var mulig å kjøpe et ekstra håndsett type Northstar 701. Denne var det bare å plugge inn i hovedenheten, trekke frem ledning og montere på ønsket sted. En smal sak med andre ord. Sjekket litt rundt på nettet og fant en butikk i USA der prisen var kun $32,95. Riktignok tilkom $127,60 i frakt, men uansett var dette mye rimligere enn her i Norge. Idag ble varene levert på døra og jeg tok turen inn til båten for å installere. :smiley: Ser da at verft har montert inn en Northstar 710 modell og ikke 721 som jeg har betalt for. :headbang: 710 modellen er en rimligere modell uten mulighet for tilkobling av ekstra håndsett. Dette er noe jeg har tenkt å gå videre med og blir en greie for seg selv, men det dukket opp et annet spørsmål. Ser at hovedenheten (VHF'en) har betegnelsen EU, mens håndsettet jeg nå har fått levert fra USA, har betegnelsen US. Spørsmålet blir da om dette er et problem eller ikke? Testet får jeg jo ikke gjort. Noen som vet??? :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Regner med at når du sier "håndsett" snakker vi kun om et "telefonrør" og noen knapper for fjern-betjening av radioen som sitter nede? I så fall er ikke frekvenser/kanaler noe problemstilling.

 

Det som er viktig er at VHF radioen er typegodkjent for bruk i Norge og det er den hvis den er typegodkjent i EU. Man kan vel anta at din er typegodkjent i EU siden den er merket EU, men det er ikke noe garanti. Det må verifiseres med dokumentasjon som skal følge med radioen.

 

Hvis du skal bytte radioen med en type som har tilkobling til ekstra håndsett, må du derfor passe på at den er typegodkjent i EU. Hvis den radioen du eventuelt bytter til passer/fungerer med det håndsettet du allerede har, er det helt OK å benytte dette, da det ikke er krav til typegodkjenning av håndsettet (tilleggsutstyr).

Link to post
Share on other sites

Regner med at når du sier "håndsett" snakker vi kun om et "telefonrør" og noen knapper for fjern-betjening av radioen som sitter nede?
Det stemmer, kun "et telefonrør". Årsaken til at jeg ble usikker på om EU/US vil fungere omhverandre er at det på esken, samt håndsettets bakside, står at dette er en US modell. Hvis håndsettet kun er en "dum enhet" burde det etter mitt skjønn ikke ha stått. Eller det burde ha stått EU/US. Dette skaper forvirring ihvertfall hos meg. Men da skjønner jeg at dette er noe jeg ikke trenger å bekymre meg for. Takk for svar. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Dette står i manualen:

 

OPTIONAL HANDSET

Wired - with 3mtr cable:

VHF701US Works only with Explorer 721US

VHF701EU Works only with Explorer 721EU

og

DSC (Digital Select Calling) capability that meets USCG SC101 for USA, Class D Standards for EU/Canada Commercial, and Recreational Class S for Canada

 

Her ser det ut som US-modellen følger en DSC-standard som heter SC101 og EU-modellen følger Class-D. Generelt har Class-D en egen mottaker for DSC, og en kan derfor motta DSC-alarm på kanal 70 selv om radioen står på en annen kanal. Det er også andre forskjeller (tekstminne, mulighet for polling osv).

Kjenner ikke til Northstar VHF, så jeg vet ikke om håndsettene går om hverandre til tross for EU/US-forskjellen. Men jeg ville vært skeptisk. Særlig når det er snakk om et noe avansert "telefonrør". :smiley:

Link to post
Share on other sites

Generelt har Class-D en egen mottaker for DSC, og en kan derfor motta DSC-alarm på kanal 70 selv om radioen står på en annen kanal.

 

Ja og nei og ikke helt.

Ett Class-D apparat vil ikke motta på kanal 70 dersom du sender. Kun når du lytter.

For å lytte på kanal 70 hele tiden må du ha et Class-A apparat.

Min VHF har egen antenne for mottak på kanal 70.

Link to post
Share on other sites

<> $32,95. Riktignok tilkom $127,60 i frakt, <>:

Det var en temmelig drøy fraktpris. Ville sjekket andre alternativ også. "Froogle" er din venn: http://www.google.com/products?q=northstar+701+second+station&scoring=p

Red. Det går som regel an å spesifisere "EU"-versjon ved bestilling.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å handle håndsettet i England. Prisene mellom England og USA er ikke all verdens forskellige og du få godkjennt EU-vare fra England. Prøv for eksempel www.cactusnav.com eller www.marinesuperstore.com (begge er engelske netbutikker jeg har god erfaring med.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...