Fiskmåsen Startet 27.August.2010 Link til dette innlegget Startet 27.August.2010 Det ligger mange HR42 til salgs i Europa. -87 modellene(E) kommer med "iron keel totally moulded in GRP" Er det noen som har synspunkter/erfaring med disse kjølene. Synspunkter for/imot mottas gjerne. Fa Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Hvis båten ikke har gått hefitg på grunn og knust plasten, så er dette en meget bra konstruksjon. Hvis plasten er knust, så er det allikevel kjempebra konstruksjon så fremt reparasjon er utført fagmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 så er det allikevel kjempebra konstruksjon så fremt reparasjon er utført fagmessig. Vet du hvordan denne kjølen er festet i skroget? Er det som vanlig med kjølbolter? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 (redigert) På denne konstruksjonen må det vel i tilfelle være snakk om å skru fast skroget på jernkjølen, ikke omvendt... Redigert 30.August.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jernbåten Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Så vidt jeg vet ble disse båtene laget som en vanlig, tilnærmet langkjølet båt. Før dekket ble lagt på skroget, ploppet man jernkjølen nedi. Fylte opp eventuelle hulrom med epoxy og plastret over. Slik sett ble kjølen en integrert og hermetisert del av skroget. Dyr og meget bra konstruksjon. Ingen bolter, ingen lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 førmodligen den beste kjølkonstruksjon du kan finne.............. inge kjølbolter....GRP rundt hele kjølen, du har nesten en dobbelbunn ivartfall lengst ned. ev grundstøtningsskader lager de enkelt....... finnes det noen bakdel....tja kjølen blir litt bredare...men jeg førmoder at du ikke skall ut o 'race'......da spiler det 0 roll..... skall du ha en bra langtursbåt....da er det en bra kjølkonstruksjon! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Jeg hadde blitt søvnløs av bekymring dersom jeg visste at det var innlaminert støpejern i båten. Ref. alle trådene om innlaminert finer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 (redigert) Det er en fin frers 42 til salgs i UK til en veldig grei pris http://www.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2204957&ybw=&units=Feet¤cy=USD&access=Public&listing_id=29384&url= Hva mener dere om denne kontra enderlein 42en Redigert 30.August.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hva mener dere om denne kontra enderlein 42en Denne 42F er par hakk mer moderne. Har alt tenkelig utstyr, untatt rullemast hvis det skulle være ønskelig. Dessuten har den integrert badeplattform bak som jeg ikke er så veldig begeistret for. Liker bedre MK1 modellen fra Frers. På denne exemplaret som har seilt så langt og lenge vet jeg ikke om det er mere vind igjen i seilene Der kan det snart bli noe utlegg. Prutings argument?? Men en solid båt alt i alt! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Den er endel billigere enn tilsvarende båter, jeg har ihvertfall ikke funnet noen så rimelige av den typen. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hva, tenker du om bytte already Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Nei jeg har ikke tenkt å bytte båt Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Jeg hadde blitt søvnløs av bekymring dersom jeg visste at det var innlaminert støpejern i båten. Ref. alle trådene om innlaminert finer. Nå er ballastljølen av jern eller bly, slik at den trekker ikke vann og ekspanderer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.