Jump to content

Seilbåt; Rimelig bopel og hobby?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Nå begynner det å nerme seg at jeg er ferdig med utenlandsstudiene innen fotografi, og jeg skal returnere til Norge. Lenge har jeg hatt et ønske om å reise kysten og dokumentere det til en bildebok, og nå tror jeg kanskje at planene blir realisert etter vinteren. Jeg er tross alt en student som kommer hjem uten veldig mye penger, så derfor ønsker jeg også å betale minst mulig for båten, prisklasse 80.000 til 140.000 tenker jeg. Men siden jeg kommer hjem og stort sett bare har en koffert med meg, så tenker jeg at jeg også vil bruke båten som bolig i en lengre periode. Kanskje ønsker jeg å bo i båten i ett år, men da at jeg drar på land under den kaldeste delen av året.

 

Men! Jeg har aldri vært i en seilbåt før! Ja, jeg skal oppsøke båtklubber slik at jeg får den erfaringen jeg behøver før jeg legger ut på noen reise alene. Men det er ingen hemmelighet at det kan være gunstig å kjøpe båt på høsten, så jeg tenkte jeg skulle begynne å planlegge allerede nå.

 

Hvilke båter bør jeg se på? (merker, årsmodeller etc)

Hvilken størrelse bør båten være for å romme to personer? (har sett på 28-31 fot hittil)

Hva er for og bakdelene ved å ha seilbåd? (hva er det "alle" glemmer å ta hensyn til?)

Hvordan er det å gå med motorkraft? (er 6 knop ekstremt sakte?)

 

Har en viss erfaring i fra båtlivet, men det er med store motorbåter som Nordwest 38 f.eks. Jeg liker ekstremt godt livet på havet, men i min posisjon har jeg ingen mulighet til å gjøre enorme øknomiske investeringer.

 

Akkurat nå sitter jeg å ser på en 31 fots Bostrøm til 120.000, men jeg ser mere på "campingvognfaktoren" ved båten, dvs hvordan er comforten og plassen innvendig. Alt det andre "glemmer" jeg, men håper at forumistene her inne kan gi et en rask leksjon på det?

 

Gleder meg til å lese svarene deres!

Raymond E.

Link to post

Hei,

Jeg er fersk selv, så jeg skal ikke prøve meg på så mange råd.

Men jeg tror det er viktig å finne en båt som er godt isolert hvis det skal være hyggelig å bo der i den kalde årstiden.

Tidspunktet for kjøp kunne ikke vært bedre, sjelden har det vel vært så godt kjøpers marked.

6 knop synes jeg er perfekt marsjfart. Da har du tid til å nyte turen og navigere i ro og mak. Som Odd Børretzen sier; turen er over når du kommer fram. :smiley:

Lykke til.

Link to post

Du begynne veldig godt med å se på hva du skal bruke båten til, Jeg kikket på den du satt på og må si at i segmentet på finn skiller den seg ut, i særklasse.Å ha og utruste en båt som skal frakte deg sikkert langs norskekysten gjennom ett år koster,og da er det ikke bare båten som koster. Kart, reservedelerosv. Du burde og vurdere litt kompetanse, kansje investere i ett DL5 bevis. Ellers kunne du jo leid eller lånt en seilbåt en uke og reist på tur, da finner du ut mye om du syns det går fort eller sent. om plassen blir for liten for deg o.l.

stå i ro båt!

Link to post

hei og velkommen til dette eminente formum

 

Bor selv i båten, en comfortina 32.

 

Det jeg ville vært på utkikke etter er noe som er litt isolert og som har

en god varmer. ! dette er essensielt med tanke på høst, vinter og vår temperaturer!

 

Ellers er det ofte like greit å bruke litt mer på båten og få med utstyrert. Det er ofte dyrt å

kjøpe alt en trenger etter at båten er kjøpt inn.

 

For to personer er det viktig å ha plass til alle duppeditter som kommer, før eller siden. Ved å ha muligheten til

å stue alt bort blir komforten ved å bo ombord mye bedre.

 

Det er foresten mer makkverk å bo i båten om høsten og våren, fordi da er luften så ekstremt mye mer fuktig!

 

Stort sett alle seilbåter er deplasement skrog og dermed går de stor sett ikke fortere enn 6 knop (I den størrelsen du har skissert)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

Ja, det er jo ikke tvil om at som nyutdannet har man begrensede midler, og må dermed gjøre investeringer med omhu. Engangsinvesteringen på båten kommer til å være en del lån, så jeg kommer definitivt til å satse på å få dekt det meste når jeg handler båten. Det er investeringer i ettertid som er utfordringen, siden dette gjør et større innhugg av hva man har tilgjengelig i lommeboken hver måned.

 

Det er den Bostrømmen som ble linket lengre opp jeg har sett på. Men det var bare et utgangspunkt, har lest en del på forum, og har oversikt over en del båter som kan være aktuelle. Jeg har enda ikke oversikten på seilbåter, så det blir litt skremmende, fordi man ikke vet om kjøpsfellen.

 

Dette med å leie seilbåt etc er et godt argument, men jeg anntar at man fort må betale en sum som utgjør en pen andel av hva kjøpeprisen ville vært, så det blir nok mere til at jeg forsøker å haike med litt båter når muligheten byr seg.

 

Men ja, dette med isolering. Er det noe særlig med seilbåter i min prisklasse som er isolert i utgangspunktet? Er dem i så fall etterisolerte? Hvordan er det å etterisolere selv? Dette med varmer i båten tenker jeg at det kanskje finnes mange løsninger på, og at man kan være litt "petter meter" for å gjøre det mest optimale ut av det?

 

Har brukt de siste par dagene til å lese blogger fra seiltur.no, og har fått mye fornuftig ut av det. Har ikke troen på at det blir noen jordomseiler av meg, å drive rundt på de store havene i en evighet av gangen vil nok jeg syntes blir for kjedelig. Så jeg tar i allefall utgangspunkt i at jeg blir værende innenfor Europas grenser.

 

Men hvor lang tid tar det f.eks å seile Trondheim - Lofoten? Det virker som om 4 dager kan være et godt esimat? Og noe av det samme over til Storbritania? For meg høres i allefall det veldig levelig ut, og så lenge man ikke kun bruker helgene, så kan man utforske store deler av Norge fra roret.

Link to post

hvis du finner båter med sandwich skrog er dette beste isoleringen (utenom de som er vinterisolert) ellers er det mulighet for å kjøpe såkalte vintermatter

 

og legge på dekk. Dette er glava med plastik rundt.

 

Varmer som virker er nødvendig, en 3 kw er greit i den størrelsen

 

Trondheim - lofoten er vel ca 380 nautiske mil. tar en utgangspunkt i 5 knop (alltid litt konservartiv i mine beregninger) så

ender du vel opp på 76 timer. altså rundt 3 døgn i rein seiltid.

 

Jeg har seilt trondheim bergen noen ganger, og pleier å ligge på en uke på distansen. Da seiler jeg i behagelig tempo og kun på dagtid.

Distansen er ca den samme

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

Tror det ligger en Oksø 32 i Haugesund med ganske ny motor som kan være et godt kjøp. Har sett på den båten et par år siden - kjøpte Albin Ballad istendefor - men som bobåt kan den Oksø være bra. Selgeren har åpenbart ikke klart å selge båten de siste to årene - men båten tror jeg er solid og verdt pengene når man pruter ned langt nok...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Anngående isolerte båter; er det noen som kan fortelle meg hvilke båter jeg da må se på, eller er dette noe som er bestillt individuellt som en "option"? Ser i grunn for meg at det kan være mye å be om på båter under 150,000 kr. Tar jeg feil her?

 

En uke Trondheim - Bergen i rolig tempo høres ikke avskrekkende ut! Noen turer ut av landet vil det nok bli, men siden jeg har båtplass i Bodø, så kommer jeg til å utforske områdene i mellom Brønnøysund og Vesterålen mest, med alle dens fjorder og perler. Dermed vil man kunne nå nye plasser på en langhelg. Det jeg var redd for var at man måtte ha en uke bare for å komme seg "ut av havna".

Link to post

Etap leverer båter m. sandwich skrog, Mange av Alu boat er også isolerte. Disse er dyrere båter. De fleste båter har dobbelt lag glassfiber med enten balsa elller divynicelll mellom i dekket så det er skrog sidene som blir kalde. Her kan du lage til isolerings matter som du legger innvendig om vinteren, har sett det i bobåter som ligger i Oslo.

stå i ro båt!

Link to post

Har selv en Bostrøm 31 og kan anbefale den. Er en god sjøbåt som tåler mye sjø. Men den er trang og smal til å være en 31 foter. Ok for to, og fire går greit for en kortere periode. Rattstyringen bør sjekkes, festeplaten for rattpidestal er et svakt punkt om den ikke er skiftet. Mk2 versjonen som kom ca 1978 er den beste, med større høyde i salong og bedre uteplass.

En båt som gir mye seilglede og som har en solid konstruksjon.

Link to post

Hei igjen!

Gjerne mere riktig å si rommelige i forhold til lengden, går på bredde og høyde. B31 har en største bredde på ca 2,80 m, mens en moderne 30 foter ofte er 3,30 m bred. Bostrømen er i utgangspunktet ikke isolert. Den jeg har er isolert i forpigg, stikkøye og skap, er tørr og fin. Gjøres enkelt med plater som limes på, kan kjøpes fra feks. Maritim. Med en moderne båt må du nok også min. firedoble prisen. Har prøvd begge deler, og synes ikke seilgleden er det spor mindre i en gammel båt, snarere tvert i mot.

Link to post

Sjekk også Maxi 84, 295 bred nesten 190 i takhøyde. virker mye rommeligere en B31 både inne og i cokpit.God plass for 2. Solid, bra konstruksjon. Antall bygd ca 1350. Fortstatt greit med de fleste reservedeler fra Sverige. Sjekk motorstatus, ofte Volvo MD7. Solid sak, men ca 30år. Best om ferskvannskjølt. Noen har byttet motor. Som alle andre seilbåter se etter vannlekkasjer fra vinduer og dekksgjennomføringer. Vet at en hadde en slik til studenthybel i Trondhjem. Har selv en Maxi 84 på sjette året. Byttet vinduer og skrudd opp alt på dekk og tettet med Tec7. Båten har vært potte tett i flere år. Båter på Finn fra 99' til 185'

Link to post

Maxi 84 er også med i vurderingen. Hvordan er det å bytte motor? (tenker på den til 99.000 kr)

Er ganske "handy" og har byttet motor på mange biler. Men aldri på en båt.

 

Ellers virker det å være få seilbåter som har isolasjon innenfor mitt budsjett. Tror ikke jeg har sett èn faktisk.

Er det andre båter jeg bør vurdere mtp mine ønsker? Har sett generellt sett mye om Alo, men vet ikke om det passer

mine behov godt.

 

Fint forum. Jeg har kommet langt i vurderingene mine takket være tilbakemeldingene.

Link to post

Maxi 84 er også med i vurderingen. Hvordan er det å bytte motor?

 

Maxi er så utbredt at det finnes mange erfaringer å hente.

Maxi-båtene har flere fora i hvert av i de nordiske land der du finner erfaringer om konrekte motorbytter.

Søk "Maxi forum" og landet.

 

Generelt er eldre svenske båter solide og du slipper "plastic fantastic"-følelsen som nyere båter kan by på.

Maxi-båtene er intet unntak. Nedre foringer til roret er gjerne slitt og bør byttes.

 

Du bør kanskje også se på Maxi Fenix dinette. Kjøkkenløsningen på babord usedvanlig stor og veldig praktisk og bordet står fast oppslått på styrbord.

Det er ståhøyde (ca 183-173) før inngangen til forpiggen med egen dør og toalett.

 

Det gjelder å få en motor der fester og motorlabber (føtter med gummi-innfestninger) passer i ganske likt inn i eksisterende motorfester etc. Du finner Volvo Penta originalt i de fleste Maxi båter.

Da kan du benytte nyere Volvo Penta som erstatningsmotorer. Volvo Penta seildrevet er mye benyttet og det har økt fra 6 til 8 bolter (forbehold om antallet). Du kan la være å bore hull til de ekstra boltene. Det holder tett likevel.

 

De gamle Volvo Penta motorene var ensylindrede og lave. De nye står på høykant krever gjerne at du kapper i motorkassen og setter på et nytt lokk, evt skjærer hull i lokket og monterer et nytt på toppen.

Har selv et slikt eksemplar. Er du i Oslo-området noen gang så er du velkommen til å se.

 

(Har hørt et rykte om at de rimeligste motorene fås i Polen, evt også med motorinstallasjon.

Det skal være snakk om store besparelser.)

 

Selv om installasjonen er relativt enkel ryker det fort 20.000-50.000 i Norge hvis proffe gjør det, selv for en liten seilbåtmotor-installasjon.

Holder du deg innen Volvo Penta kan nok eksisterende gass og gir-kontroll benyttes.

Selv de minste dieselmotorene veier ca 100 kg, så vinsj/kran og sikkerhetsanordninger er på sin plass.

Maxi-båtene i denne størrelsen har enkel adgang til motoren. Hele motorkassen fjernes og dermed er motoren tilgjengelig som i en gammel snekke. Ingen vegger på sidene hindrer tilgang.

 

Fordi Volvo Penta er så utbredt finnes det også dårlige erfaringer både mht pålitelighet og kundebehandlingen.

De minste (og enkle) motorene til seilbåt later til å være mindre beheftet med feil.

Min egen 10 Hk motor med 400 timers gangtid starter alltid umiddelbart og brenner så rent at man skulle tro det var bensinmotor.

 

Lykke til i videre båtjakt!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Hadde eg vore deg, ville eg kjøpt ein båt på minst 33 fot dersom de skal vere to ombord. Ikkje heng deg altfor mykje opp i isolasjon. Min båt har ikkje isolert skott, men har balsasandwich i dekk. Det heldt fint i vinter, sjølv om vi hadde ein rekordkald vinter på Vestlandet.

Eit vesentleg spørsmål er om du har mulegheit til å ta opp banklån med garanti i fast eigedom. Kan du det, kan du ta opp litt ekstra lån til gunstig rente og spandere nokre hundre tusen kroner ekstra på båt. Det meste av pengane får du stort sett att når du sel båten om nokre år. Set du eit tak på 400.000-500.000 kroner, får du ekstremt mykje bubåt for pengane no. Det er tidenes kjøparmarknad på finn.

 

Kanskje noko slikt hadde passa som bubåt?

Benetau First 37 fot 1981 kr 480.000,-

Jeanneau Rush 35 fot frå 1984 kr 390.000,-

Bavaria 42 Caribic frå 1988 kr 500.000,-

 

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Ja, jeg har muligheten til å ta opp lån med pant i bolig, men ønsker ikke å gjøre dette. Jeg ønsker også generellt sett at den månedlige betalingen skal være så lav som mulig i grunn, slik at jeg kan få tid til å både oppleve og jobbe, ikke bare jobbe.

 

Jeg skal returnere til Trondheim, og for å få en smak på det å bo i båt har jeg begynt å kontakte seilforeninger for å høre om det kan være noen medlemmer som kan leie ut en båt ved kai for et par måneder nå i høst. Dersom det skulle være noen som har tips rundt dette oppfordres dere til å ta kontakt.

Link to post

Kaster meg på med et lite innspill her. Bor selv i båt, men den er en del større. (42 fot) Størrelsen er imidlertid ikke avgjørende etter min mening. Heller ikke isolasjonen. Men noe utstyr bør det være. En dieselvarmer på 3 kW eller mer, eller tilsvarende varmekilde er nødvendig. Landstrøm og opp legg for dette er også mer eller mindre påkrevet. Varmtvannstank er også mer eller mindre et must.

 

Jeg bodde i båten forrige vinter og da var det svært kaldt lenge. Fyrte med diesel, og hold rundt 20 grader inne. La imidlertid på ei isoporplate rundt inngangsluka. Hadde stort varmetap der.

 

Når det gjelder fuktighet vår og høst, så kan dette være plagsomt. Sengetøy føles fuktig osv. Jeg kjøpte en avfukter på Clas til ca. 1500. Fjernet 10 liter vann de to første dagene, og etter det var det svært bra ombord.

 

En båt som jeg mener er meget egnet til å bo i er Maxi 95. Om du er heldig så kan du komme over en i nærheten av prisen du nevner.

 

Ta også med i betraktningen at båt koster. Er du nevenyttig, slik jeg forstår at du er, så er det mye du kan gjøre selv. Noen mener at 10% av båtens verdi går med til vedlikehold, oppgraderinger, reparasjoner osv. hvert år. Jeg bruker heldigvis (eller dessverre) ikke slike summer på båten. Men det kommer på kostnader. Ta høyde for det.

 

Ellers er det fantastisk å bo i båt. Friheten, gledene, bekymringene (for de finnes også), gir mye for relativt lite penger. I hvert fall om man sammenligner med prisene på leiligheter eller enebolig...

 

Per.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...