Jump to content

Seilbåt; Rimelig bopel og hobby?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Nå begynner det å nerme seg at jeg er ferdig med utenlandsstudiene innen fotografi, og jeg skal returnere til Norge. Lenge har jeg hatt et ønske om å reise kysten og dokumentere det til en bildebok, og nå tror jeg kanskje at planene blir realisert etter vinteren. Jeg er tross alt en student som kommer hjem uten veldig mye penger, så derfor ønsker jeg også å betale minst mulig for båten, prisklasse 80.000 til 140.000 tenker jeg. Men siden jeg kommer hjem og stort sett bare har en koffert med meg, så tenker jeg at jeg også vil bruke båten som bolig i en lengre periode. Kanskje ønsker jeg å bo i båten i ett år, men da at jeg drar på land under den kaldeste delen av året.

Men! Jeg har aldri vært i en seilbåt før! Ja, jeg skal oppsøke båtklubber slik at jeg får den erfaringen jeg behøver før jeg legger ut på noen reise alene. Men det er ingen hemmelighet at det kan være gunstig å kjøpe båt på høsten, så jeg tenkte jeg skulle begynne å planlegge allerede nå.

Hvilke båter bør jeg se på? (merker, årsmodeller etc)

Hvilken størrelse bør båten være for å romme to personer? (har sett på 28-31 fot hittil)

Hva er for og bakdelene ved å ha seilbåd? (hva er det "alle" glemmer å ta hensyn til?)

Hvordan er det å gå med motorkraft? (er 6 knop ekstremt sakte?)

Har en viss erfaring i fra båtlivet, men det er med store motorbåter som Nordwest 38 f.eks. Jeg liker ekstremt godt livet på havet, men i min posisjon har jeg ingen mulighet til å gjøre enorme øknomiske investeringer.

Akkurat nå sitter jeg å ser på en 31 fots Bostrøm til 120.000, men jeg ser mere på "campingvognfaktoren" ved båten, dvs hvordan er comforten og plassen innvendig. Alt det andre "glemmer" jeg, men håper at forumistene her inne kan gi et en rask leksjon på det?

Gleder meg til å lese svarene deres!

Raymond E.

Hei,

Jeg er fersk selv, så jeg skal ikke prøve meg på så mange råd.