Jump to content

Sjøvannslekkasje Mercruiser 4,2


ferot

Recommended Posts

På SB side finnes intercooler, turbo og oljekjøler, alle helt eller delvis saltvannskjølt.

Siden det er langs blokka vannet renner, kan du nesten utelukke turbo og oljekjøler (som ligger for langt unna blokka)

Foran på intercooler er det en anode på toppen den kan lekke. Lett å se hvis du tar av plastdekseldeksel (om du har). Ellers er det en tappeplugg i bakkant som muligens kan løsne.

Selvfølgelig kan det være sprukne slanger hvor spruten står på blokka men det hadde du vel sett kanskje?

Hvis ikke noe det ovennevnet kan det i værste fall være huset på intercooler som er sprukket...

(Sjekk også anoden på varmeveksler, sitter under på SB side vendt akterover, vannet kan teoretisk dryppe og følge slager akterover, ingenting kan utelukkes :-)

 

Ta på øreklokker og stikk hodet nedi, evt bruk stort speil for å se når motor går, da er det ikke så skummelt....

Link to post

Det er bilde av en del av exhaust manifolden med olje trykk sensor som vises.

Lekker det på den siden kan det være fra toppen på en sylinder siden det er spor av både saltvann og frostvæske.

Tørk av og kjør motor og se nøyere etter hvor det lekker.

 

Det kan være at du må trekke til topplokks boltene om det er en motor med strekk bolter.

Om det er nødvendig på denne motoren, vil være en merkelapp på toppdekselet med anvisning om å trekke til boltene etter 100 timer. Skal da sjekkes etter hver sesong iflg manual.

Eller se i service manualen for motoren om det er strekkbolter.

 

På mine 4.2L motorer fra 2001 er det strekkbolter.

På nyere Merc/Cummins motorene er det mulig det ikke

lenger brukes strekkbolter. Men jeg ville sjekke boltene for å se om det er problemet.

Det kan og være topp pakning som er dårlig.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Nei, sjøvann går ikke i motorblokk eller topp, så det kan komme fra intercooler eller returslangen for sjøvannet.

Sjøvann returslangen ligger vanligvis oppe under intercooler og har en oljekjøler for servostyring eller kjøler for giret om du har det. Kan være slakke slangeklemmer.

Sjøvannet går og i intercooler, så det kan lekke derfra.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...