ferot Startet 28.August.2010 Del på Facebook Startet 28.August.2010 (redigert) Min Mercruiser 4.2 320hk 2006 mod lekker sjøvann på styrbord side. Det ser ut til at sjøvannet kommer fra toppen av motoren og det renner ned langs siden motoren ved starteren. Lekkasjen øker når motoren er i drift. Er det noen i forumet som har vært ute for noe lignenede og evt årsak til problemet. Redigert 28.August.2010 av ferot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 (redigert) Er du veldig heldig er det kun en defekt manifoil eller pakning på innsug , er du uheldig har toppen sprukket. vann blir tynnere ved varme og metall utvider seg derav økning i lekkasje. Ville tatt en nøyere visulell sjekk hvor det lekker ifra. hvordan er oljen dvs påfyllingslokk. hvitt skum der? Redigert 28.August.2010 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Oljen er helt fin, ikke noe skum. Går det sjøvann i innsugsmanifoilden - trodde det gikk kjøleveske der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Har du bilde? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Anodeplugg på intercooler kanskje. Skjønner egentlig ikke helt hva du spør etter. Kan du se hvor lekkasjen kommer fra? Vet du ikke hva delene heter? I så fall hadde det vært best å ta et bilde som viser hvor det lekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Er det ferskvannskjøling er det ikke fra innsug men tror jeg har blandet motorene litt og , trodde det var en v6 mercruiser du hadde men ser hp på denne så da er det vel diesel og da vet jeg ikke hvordan den ser ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 På SB side finnes intercooler, turbo og oljekjøler, alle helt eller delvis saltvannskjølt. Siden det er langs blokka vannet renner, kan du nesten utelukke turbo og oljekjøler (som ligger for langt unna blokka) Foran på intercooler er det en anode på toppen den kan lekke. Lett å se hvis du tar av plastdekseldeksel (om du har). Ellers er det en tappeplugg i bakkant som muligens kan løsne. Selvfølgelig kan det være sprukne slanger hvor spruten står på blokka men det hadde du vel sett kanskje? Hvis ikke noe det ovennevnet kan det i værste fall være huset på intercooler som er sprukket... (Sjekk også anoden på varmeveksler, sitter under på SB side vendt akterover, vannet kan teoretisk dryppe og følge slager akterover, ingenting kan utelukkes :-) Ta på øreklokker og stikk hodet nedi, evt bruk stort speil for å se når motor går, da er det ikke så skummelt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper22 Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Har vert borti lignende på en mindre Mercruiser (tror det var 3liter) Der ble det presset vann inn i strømpa til gearkabelen fra drevet, og det sto og drypte ned fra toppen av motor på styrbord side. Tror det var en o-ring i drevet som var defekt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Svart 5.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2010 Har lagt til et bilde for å forklare nærmere. Elles oppdaget jeg at det kommer kjølevann for motoren(glykol) ved siden av der det kommer saltvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 hmm er bildet opp-ned kanskje? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Svart 5.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2010 Helt korrekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 Det er bilde av en del av exhaust manifolden med olje trykk sensor som vises. Lekker det på den siden kan det være fra toppen på en sylinder siden det er spor av både saltvann og frostvæske. Tørk av og kjør motor og se nøyere etter hvor det lekker. Det kan være at du må trekke til topplokks boltene om det er en motor med strekk bolter. Om det er nødvendig på denne motoren, vil være en merkelapp på toppdekselet med anvisning om å trekke til boltene etter 100 timer. Skal da sjekkes etter hver sesong iflg manual. Eller se i service manualen for motoren om det er strekkbolter. På mine 4.2L motorer fra 2001 er det strekkbolter. På nyere Merc/Cummins motorene er det mulig det ikke lenger brukes strekkbolter. Men jeg ville sjekke boltene for å se om det er problemet. Det kan og være topp pakning som er dårlig. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Svart 8.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2010 Hvis det toppakningen som er defekt ville det da ha kommet saltvann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Nei, sjøvann går ikke i motorblokk eller topp, så det kan komme fra intercooler eller returslangen for sjøvannet. Sjøvann returslangen ligger vanligvis oppe under intercooler og har en oljekjøler for servostyring eller kjøler for giret om du har det. Kan være slakke slangeklemmer. Sjøvannet går og i intercooler, så det kan lekke derfra. Redigert 13.September.2010 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Takk for gode tips, jeg får ta med ei lampe ned i motorrommet for se om jeg finner årsaken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trondwi Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det er ikke bare noe så "banalt" som det jeg har hatt på min - feil legering i en plugg: Pluggen bare delte seg og vannet fosset inn, selv på tomgang: Den er nå byttet ut med en i messing. Trond Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Årsaken til problemet er funnet: 1. Sjøvannslekkasje Dårlig støp på huset til intercooler (hvor tur retur slangen). Etter et par drag med fila så var dette ok 2. Glykol lekkasje Defekt topp pakning - masse jobb og liten plass, ellers OK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.